2015-03-29, 21:07
Medlem
retepm.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr B
Skavlan har nu uttalat sig igen:

http://www.nrk.no/kultur/skavlan-om-klagestormen_-far-meg-til-a-tenke-1.12286865

"– Jeg kan godt forstå at mange kan bli opprørt av det intervjuet hvis man ikke vet hvem Åkesson er, og hvilken rolle han spiller i svensk politikk, sier Skavlan. "

Kommentaren har fått norrmän att åter bli upprörda då han igen uppfattas som arrogant med att hävda att norrmän inte vet vem Åkesson är. Flera kommentarer poängterar att Skavlan helt missar poängen då klagomålen inte handlar om vilken kontroversiell person Åkesson är utan problemet är hans respektlösa och arroganta intervjustil.

Heja Norge.

Han var klart fientligt inställd. Hans kommentar förstärker ju bara det antagandet.
Citera
2015-03-29, 21:08
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MockFrog
Min ursprungliga, som du kommenterade som om du inte hade läst diskussionen öht. Det var nog också fallet eftersom du inte verkade vara ett dugg intresserad av att diskutera sakfrågan. Det roliga är att du senare kommer att kalla det du själv startade för trams.

Men alltså, jag menade ju att du inte förstod hans användande av ordet "arabland"; jag tolkade det som att Sverige har en massa araber som präglar landet (på ett negativt sätt) och att dessa kommer att bli ännu fler; den tolkningen gjorde inte du (antagligen pga att du ville missförstå).
Citera
2015-03-29, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heis
"Make the lie big, make it simple, keep saying it, and eventually they will believe it." - Adolf Hitler

Du likt journalisterna följer ju eran fuhrer så bra själva, frågan är hur länge wellpapp-fasaden kommer hålla?

Antagligen är det så att det inte finns något att förklara eller kommentera om saken mer än så. SD har ju nolltolerans och Jimmie upprepade det likt en bandspelare för honom att man inte har med partiet att göra om man skriver NEGER eller att de är parasiter (som många uppenbarligen också är) på anonyma nätforum, vem fan nu skulle bry sig om det.
Ställ du alla dina "svåra", "kritiska" och "pressande" frågor till mig, din tönt.

Självklart finns det mer att förklara, annars skulle folk inte fortsätta fråga. Frågan går nog att eliminera om man förklarar SD:s transformation från vad det var förr, då ingen glömt det. Det blir ett sätt att kliva bort från vad som varit och inte är aktuellt längre. Att bara sväva på frågan har bevisligen inte stoppat något.

Oj, du kallade mig tönt, det var värst. Tänkte du att jag skulle bli riktigt ledsen nu? Eller kände du dig bara lite tuff?
Citera
2015-03-29, 21:11
Medlem
Lena Mellin slår nu fast att de som reagerar mot Skavlan har helt fel och är endast hyperallergiska SD:are samt nättroll:

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article20546654.ab

Jag är emot all form av hatbrev och hot, men på något sätt så känns det som att den här tittarstormen handlar om mer än så. Men jag har såklart fel.
Citera
Medlem
svallerbyttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Förvånad att Åkesson inte hade något emot reklamfilmen. Trodde han skulle ta avstånd från den precis som han gjorde mot dom andra rötäggs-uttalandena. Där gjorde han bort sig.

(Man förstår ju att Skavlan försöker sätt dit Åkesson. Skavlan är en feg och trendig kille. Men om sanningen ska fram så är ju SD ännu värre. Dom är ju rädda för allt främmande.)

Varför skulle han ta avstånd ifrån deras mest framgångsrika reklamfilm någonsin? Att tv4 valde att censurera den väckte en enorm debatt och uppståndelse kring det hela. Det SD behövde vid den tiden var just uppmärksamhet då de var portade från partiledardebatten och den offentliga debatten.
Citera
Medlem
jack.danielss avatar
Redaktionellt möte på skavlan: "men va fan, ska ni ha med monstret åkesson? Vad kommer PK maffian att säga! -jomen, vi kan spegla en människa som precis har varit inne i väggen, det blir bra tv! Lovar!
-ok, kör för det då. Men du måste ha kritiska frågor, han är ju liksom ett monster! Vi sätter en researchgrupp på detta i fyra veckor, du kommer att få ett manus att följa" haha, norrmannen blev ännu ett offfer för PK maffian, alltså 0,5-1 % av befolkningen som BESTÄMMER vad vi andra skall tycka!
Citera
2015-03-29, 21:12
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Sen... finns det verkligen någon som inte får "vond smak i munnen av den här filmen"?

Japp, alla som inte vill hiva ut pengar till religiösa dårar på bekostnad av dem som byggde landet. Att sen hen-muppar blir förskräckta är väl synd, men inte så allvarligt i det stora hela kanske. Poängen är helt korrekt, utförandet tveksamt.
Citera
2015-03-29, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullinkambe
Men alltså, jag menade ju att du inte förstod hans användande av ordet "arabland"; jag tolkade det som att Sverige har en massa araber som präglar landet (på ett negativt sätt) och att dessa kommer att bli ännu fler; den tolkningen gjorde inte du (antagligen pga att du ville missförstå).

Och den kommentaren var fullständigt irrelevant eftersom jag redan hade svarat på postarens kommentar utifrån att ordet kunde tolkas på flera olika sätt och jag inte såg någon tolkning som var rimlig i förhållande till vad som troligen kommer ske. Jag definierade sedan ordet "arabland" för att en annan postare frågade samma fråga två gånger och jag sade att jag redan besvarat den men undrade om han istället frågade efter den faktiska definitionen, och gav honom den. Ingenstans använde jag den definitionen som bas för min åsikt i sakfrågan, vilket borde varit uppenbart utifrån min generösa inställning till den när jag förde mitt statistiska resonemang.
Senast redigerad av MockFrog 2015-03-29 kl. 21:14.
Citera
2015-03-29, 21:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Jag har inga problem med kritiska frågor hos Skavlan. Vilket jag betonade. Däremot undviker du idogt att besvara sakfrågan för vår diskussion.
Suck.

Du skrev:

Men för helvete: att det ställs kritiska frågor till JÅ. Saken handlar inte om det görs utan hur och i vilket sammanhang. Problem med det?

Jag skrev i mitt svar om min uppfattning av sammanhanget samt hur kritiken framfördes:

Jag har inga problem med att det ställs kritiska frågor till JÅ på Skavlan. Jag har förstått att det är det enda du tycker är viktigt och ältar det om och om igen i den här tråden. Jag delar inte din uppfattning. Hur svårt kan det vara att fatta det?

JÅ kommer med sina vanliga floskler kring att deras vice var ledsen för att han kallat muslimer för parasiter och därmed var allt glömt och förlåtet, nolltoleransen till trots. En uppenbar eftergift till övriga olämpliga uttalanden i partiet. Hycklar JÅ? Ja! Är det ett problem för ett parti som vill framstå som rumsrena? Ja! Kommer det leda till att de blir inflytandefähiga? Nej! Detta lyckades Skavlan påvisa. Det tycker jag var skickligt! Hur gjorde han det? Genom en drivande och tuff intervjuteknik! Allt gott!

Om det är något annat du vill diskutera får du nog förtydliga dig och inte monomant säga att jag undviker sakfrågan.
Citera
2015-03-29, 21:14
Medlem
heiss avatar
Citat:
Självklart finns det mer att förklara, annars skulle folk inte fortsätta fråga. Frågan går nog att eliminera om man förklarar SD:s transformation från vad det var förr, då ingen glömt det. Det blir ett sätt att kliva bort från vad som varit och inte är aktuellt längre. Att bara sväva på frågan har bevisligen inte stoppat något.

Oj, du kallade mig tönt, det var värst. Tänkte du att jag skulle bli riktigt ledsen nu? Eller kände du dig bara lite tuff?
Hur ser transformationen ut? De har alltså alltid slutat vara rasister, som du själv alltså säger?? Jamen dåså, din tönt, Vad är det ni gråter för?

Här har man tagit upp det, vem är det som svävar med svaret? https://www.youtube.com/watch?v=qM-BKAMs1QU
Citera
2015-03-29, 21:15
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Och den kommentaren var fullständigt irrelevant eftersom jag redan hade svarat på postarens kommentar utifrån att ordet kunde tolkas på flera olika sätt och jag inte såg någon tolkning som var rimlig i förhållande till vad som troligen kommer ske. Jag definierade sedan ordet "arabland" för att en annan postare frågade samma fråga två gånger och jag sade att jag redan besvarat den men undrade om han istället frågade efter den faktiska definitionen, och gav honom den. Ingenstans använde jag den definitionen som bas för min åsikt i sakfrågan.

Jo, fast den tolkning som jag erbjuder dig är ju fullständigt rimlig?
Citera
2015-03-29, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Sen... finns det verkligen någon som inte får "vond smak i munnen av den här filmen"?

Jag kan tycka att filmen är plump och något osmaklig ja. Sen kan jag nog förstå varför SD tillät den att släppas: För de ville dra upp en fråga på bordet som varit tabu.

Jag tror det är ungefär såhär: SD gjorde med denna film ungefär som Pride-festivalerna gör för att bredda samhällsdialogen. Jag har en del bögkompisar själv och de tycker att Pride är så jävla överdrivet så det finns inte: Folk i koppel, och läderremmar och suspensoarer, gummi, strapons etc. Men det väcker en reaktion hos folk! Man kan inte ignorera det, och av det kommer en reaktion och en medvetenhet!

Bara för att filmen är osmaklig, betyder det inte automatiskt att budskapet bakom är fel (eller rätt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in