Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-25, 23:37
  #1
Medlem
Kethrs avatar
Hejsan jag har börjat gå i tankarna på att införskaffa en cykel efter att haft uppehåll i några år från allt vad cyklandet heter så ser mig själv som helt grön inom området!

Men till saken, jag är ca 197cm och 130kg man och är ute efter en cykel för att ta mig fram och tillbaka från jobbet och affären. Så beräknar med att det blir på en vanlig vardag att man cyklar ca 15-20km. Så måste vara en cykel som klarar av detta. Men har inte pengarna att sträcka mig långt utanför 6-7k.

Så har ni kära vänner lite mer info eller tips om vart man ska kolla och vilken cykel man ska ta sig en lite extra kolla på?
Citera
2015-03-25, 23:39
  #2
Medlem
kinesarsles avatar
Militärcykel kanske?
Citera
2015-03-26, 02:19
  #3
Medlem
soosanys avatar
Köp en billig begagnad cykel.
Sen finns det konverteringssatser (el) att köpa.
T.ex: http://www.electro-mobile.se/index.a...=282&catid=104
Eller: http://www.dhgate.com/product/don-t-buy-electric-bike-buy-kit-to-convert/197708221.html#s1-8-7|2431672532
Citera
2015-03-26, 11:12
  #4
Medlem
Var bor du någonstans??
Det är nog bättre att gå till en cykelhandlare i närheten så hjälper dom dig med vilken cykel du bör ha.
Citera
2015-03-26, 11:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kethr
Hejsan jag har börjat gå i tankarna på att införskaffa en cykel efter att haft uppehåll i några år från allt vad cyklandet heter så ser mig själv som helt grön inom området!

Men till saken, jag är ca 197cm och 130kg man och är ute efter en cykel för att ta mig fram och tillbaka från jobbet och affären. Så beräknar med att det blir på en vanlig vardag att man cyklar ca 15-20km. Så måste vara en cykel som klarar av detta. Men har inte pengarna att sträcka mig långt utanför 6-7k.

Så har ni kära vänner lite mer info eller tips om vart man ska kolla och vilken cykel man ska ta sig en lite extra kolla på?

Är det en racehybrid eller mtb hybrid du funderar över?
Citera
2015-03-26, 16:16
  #6
Medlem
Kethrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.E.D
Var bor du någonstans??
Det är nog bättre att gå till en cykelhandlare i närheten så hjälper dom dig med vilken cykel du bör ha.
Bor i Uppsala så ska åka runt lite i affärerna och dedikerade cykelaffärer till helgen när man fått in lönen

Citat:
Ursprungligen postat av MartinezzZ
Är det en racehybrid eller mtb hybrid du funderar över?

Vet ärligt talat inte vad det är för skillnad, som sagt så är jag helt grön inom området och bilderna tyckte jag såg relativt lika ut när jag googlade
Citera
2015-03-26, 16:17
  #7
Medlem
Kethrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Militärcykel kanske?

Fått höra att dessa inte är speciellt bra för herrar i min storlek utan att de lätt går sönder.
Citera
2015-03-28, 08:36
  #8
Medlem
trehundras avatar
En klassisk gammal racer på blocket är nog den bästa lösningen, skall du lalla runt i lugnt tempo och korta sträckor så kanske en hybrid eller liknande funkar bra.
Vill du samtidigt ha roligt på cykeln så kolla in singlespeed och se om det kan vara ett alternativ?
Citera
2015-03-28, 18:17
  #9
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kethr
Fått höra att dessa inte är speciellt bra för herrar i min storlek utan att de lätt går sönder.
Militärhoj med orostig kaross är bland det mest stabila du kommer över (som inte är tillverkat efter 2000-talet och då flyger priset rimligtvis uppåt med tanke på modellen) just nu vill jag påstå...

Edit: flummar bort lite i idéer men att galvanisera en gammal militärhoj med maskin - fan vad snyggt med en hel"zinkad" militärcykel. Och du: De är skapta för män bra mycket större än dig så kom inte och gnäll att de är små bara för de är för tunga för dig att trampa på!
__________________
Senast redigerad av psykoshippien 2015-03-28 kl. 18:21.
Citera
2015-03-28, 22:05
  #10
Medlem
Kethrs avatar
Hmm har kollat runt lite idag på bland annat XXL och fastnade lite för denna cykel. Verkar vara en helt okey och stabil cykel tycker jag. Vad tror ni?

Alternativt är kanske att som ni skriver att kolla på en äldre militärcykel!
Citera
2015-03-28, 22:20
  #11
Medlem
Xlntboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kethr
Hmm har kollat runt lite idag på bland annat XXL och fastnade lite för denna cykel. Verkar vara en helt okey och stabil cykel tycker jag. Vad tror ni?

Alternativt är kanske att som ni skriver att kolla på en äldre militärcykel!

Den i länken verkar ha ganska breda däck. Precis som andra inne på är det racer cykel att föredra om du skall cykla i stan till och från jobbet. Jag är av samma storlek som du kroppsmässigt och jag köpte från sportson "apollo team race", hybrid cykel. Den var en mellanting mellan racer och stadscykel men relativt smala däck. Cyklar varannan dag i veckan till jobbet med den, har dock 3mil enkelväg så jag har inte rätt kondis än att cykla varje dag.
Citera
2015-03-29, 07:20
  #12
Medlem
Kethrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xlntboy
Den i länken verkar ha ganska breda däck. Precis som andra inne på är det racer cykel att föredra om du skall cykla i stan till och från jobbet. Jag är av samma storlek som du kroppsmässigt och jag köpte från sportson "apollo team race", hybrid cykel. Den var en mellanting mellan racer och stadscykel men relativt smala däck. Cyklar varannan dag i veckan till jobbet med den, har dock 3mil enkelväg så jag har inte rätt kondis än att cykla varje dag.


Ok kanske får ta och springa in där också i dagarna och kolla även på deras cyklar lite innan man slår till, är ändå ett par tusen som man kommer lägga ut och då är det bra om man inte köper fel
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback