Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-25, 20:25
  #1
Medlem
SMD FBs avatar
Egentligen är jag inte alls förvånad men ändå arg att det har tagit sådan extremt lång tid att få dela ut naloxon till heroinister i Sverige. Verksamheten har förekommit i flera länder, närmast Danmark och Norge, sedan länge med gott resultat men ändå är Sveriges politiker de mest rädda i världen för förändring, speciellt narkomanvård. Det vanligaste argumentet läser man över allt att "det skickar fel signaler", jo visst nu skall jag absolut börja med heroin nu när det finns botemedel så jag hinner knarka lite längre innan jag dör. Samma argument gäller även sprututbyte, ja allt vad gäller harm reduction att underlätta och hjälpa en missbrukares vardag. Sanningen är dock att skrämmande många politiker ryser av tanken att kommunerna får ännu mindre pengar till annat, även staten då en aktiv missbrukare kostar flera miljoner om året medan en död missbrukare är en bra missbrukare, tyvärr.

Hur som helst, alla papper är ännu inte påskrivna men det är tydligen bara byråkrati kvar innan förslaget föreslås träda i kraft. Malmö rättare sagt Lund om jag inte missminner mig va först att införa sprututbyte på 80-talet med såklart mycket gott resultat ( siffrorna har jag inte i minnet för skrivande stund) men det är tillräckligt gott resultat att hela landet bör införa samma eller liknande verksamhet speciellt där missbruk är som störst. Göteborg är en stad som har att lära men vill hellre gå hand i hand med sin trångsynthet dagana i ända. Det har nästan gått 30 år snart sedan sprututbytet i Lund startade och ännu har det inte hänt ett skit i Göteborg, visst det kom upp till tapeten för några år sedan men förslaget röstades ner. Nu finns ämnet dock på agendan igen men vi får väl se vad som faktiskt händer.
Har pratat alldeles för mycket om sprututbyte nu men det är det enda jag kan jämföra med men det jag ville ha en diskussion om är att förebygga narkotikarelaterat dödsfall, speciellt heroin och andra opioider.

Finns flera nyhetkällor som rapporterar om detta ämnet.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/sk...mot-overdoser/
Citera
2015-03-25, 21:58
  #2
Medlem
Bertil85s avatar
Så det är säkert att knarka nu? I Skåne tänker jag?
Citera
2015-03-25, 22:17
  #3
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Så det är säkert att knarka nu? I Skåne tänker jag?
Säkert & säkert? ..tramsar du dig eller är du bara omedveten?
Naloxon ger man människor som tagit en överdos på opiater/opioider och finns nu i någon form av nässprej som delas ut i många länder runt om i världen. Annars så måste man till akuten för att få det och detta blir ju då hur dyrt som helst (ambulans, personal, lokal ect ect samt att det kan ta så pass lång tid innan man får denna "vård" så personen i fråga hinner avlida.

Jag tycker detta ska delas ut på sprutbyten samt att man ska ha möjlighet att köpa receptfritt på våra apotek.
Citera
2015-03-27, 12:32
  #4
Medlem
Förslaget gick igenom igår. Dagens medicin Treårigt pilotprojekt. Ska bli intressant att se hur det fungerar!
Citera
2015-03-28, 15:13
  #5
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radialis
Förslaget gick igenom igår. Dagens medicin Treårigt pilotprojekt. Ska bli intressant att se hur det fungerar!


Sen får vi veta var man hämtar sin naloxon spray.

Bra länk Radialis. Tack. Tack...
Citera
2015-03-28, 17:51
  #6
Medlem
Rocco420s avatar
naloxon finns ju idag i subuxone... påverkar det buprenorfinets verksamma effekt oxå ?
Då det inte finns i subotex osv. de flesta säger ju att subuxonen är sämre.
Citera
2015-03-28, 18:08
  #7
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Säkert & säkert? ..tramsar du dig eller är du bara omedveten?
Naloxon ger man människor som tagit en överdos på opiater/opioider och finns nu i någon form av nässprej som delas ut i många länder runt om i världen. Annars så måste man till akuten för att få det och detta blir ju då hur dyrt som helst (ambulans, personal, lokal ect ect samt att det kan ta så pass lång tid innan man får denna "vård" så personen i fråga hinner avlida.

Jag tycker detta ska delas ut på sprutbyten samt att man ska ha möjlighet att köpa receptfritt på våra apotek.
Har fått i mig Naloxon en gång när jag tog mig en självmordsdos opioider & herre min skapare vilken avrundning på nodd det var. som att dras ur nirvanas ändlösa hål till mina ögon igen, jomentack - medicinen funkar!
Citera
2015-03-28, 18:19
  #8
Medlem
Ordlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Säkert & säkert? ..tramsar du dig eller är du bara omedveten?
Naloxon ger man människor som tagit en överdos på opiater/opioider och finns nu i någon form av nässprej som delas ut i många länder runt om i världen. Annars så måste man till akuten för att få det och detta blir ju då hur dyrt som helst (ambulans, personal, lokal ect ect samt att det kan ta så pass lång tid innan man får denna "vård" så personen i fråga hinner avlida.

Jag tycker detta ska delas ut på sprutbyten samt att man ska ha möjlighet att köpa receptfritt på våra apotek.

Förutom sängkläder och knark är kostnaden konstant för en vårdplats, vare sig den är tom eller belägrad, även drivmedel och slitage på ambulansfordonet är försumbara kostnader, lite växelmynt jämfört med nybyggnationer av lasarett och underhåll av de befintliga.
Vårdinrättningen och dess personal är (förhoppningsvis) finansierad och alla har "rätten" att nyttja vård, oavsett underliggande orsak. Bert Karlsson med sitt anhang av roffare är kostnader på en nivå där äpplen och äpplen kan jämföras.

Heroinister är heroinister av en anledning. Det mest optimala för alla iblandade är givetvis gratis knark för personer som inte pallar med cold turkey, bankat med ofarliga ämnen i Big Pharmas fabriker, 100% rent med skräddarsydd potens.
Efter det fortsätter verkligheten, utan onödiga offer och uppbrutna källarförråd.
Större delen av pundarna kanske rent utav håller sig över nollan på netto-skalan.

Att det ens förs diskussion om tillåtelsen av substitut är vansinnigt. Byråkrater och jurister saknar existensberättigande i den humana sektorn, de är i sig ett enormt slöseri på redan ansatta resurser. Hur det ens är möjligt att upprätthålla föråldrade och illa underbyggda doktriner inom en bransch som ständigt utvecklas framstår som en fars, någon slags parodi på Nord-Koreansk öppenhet...
Citera
2015-03-29, 15:25
  #9
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocco420
naloxon finns ju idag i subuxone... påverkar det buprenorfinets verksamma effekt oxå ?
Då det inte finns i subotex osv. de flesta säger ju att subuxonen är sämre.


Inte vet jag. Jag har fått effekt av Suboxone.
Citera
2015-03-30, 12:18
  #10
Medlem
Rocco420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Inte vet jag. Jag har fått effekt av Suboxone.

absolut får man effekt, men jag undrar om det påverkar den negativt då den ju jobbar lite emot det på ett sätt..
Citera
2015-03-31, 11:50
  #11
Medlem
C-3POs avatar
En diskussion om hur man förebygger narkotikarelaterade dödsfall misstänker jag till stor del blir en politisk diskussion och för det så har vi ett särskilt forum.

Opiater och andra opioider --> Narkotikapolitik
/Moderator
Citera
2015-03-31, 12:24
  #12
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocco420
naloxon finns ju idag i subuxone... påverkar det buprenorfinets verksamma effekt oxå ?
Då det inte finns i subotex osv. de flesta säger ju att subuxonen är sämre.
Jag har fått naloxen i ambulans/på sjukhus ett flertal gånger efter subutex+benso överdos och klarat mig utan biverkningar. Så jag antar att det även gäller bup.

Skulle det vara lagligt att inneha en sån här spray fast man ej går i något program/annan behandling? Vore ju jävligt bra att ha en flaska ståendes hemma, även fast jag själv inte tar heroin.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback