Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-23, 23:27
  #1
Medlem
Jag är himla förtjust i att salta min mat rätt ordentligt. Det verkar råda allmän förståelse om att detta är ohälsosamt.

Men hur ligger det egentligen till med detta? Någon som är insatt?

Jag är mest orolig för att det ska binda mycket vatten i kroppen. Stämmer det?
Citera
2015-03-23, 23:29
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cujjo
Jag är himla förtjust i att salta min mat rätt ordentligt. Det verkar råda allmän förståelse om att detta är ohälsosamt.

Men hur ligger det egentligen till med detta? Någon som är insatt?

Jag är mest orolig för att det ska binda mycket vatten i kroppen. Stämmer det?


När jag gick på en strikt träningsdiet fick jag inte salta maten och anledningen var just att det binder vätskan, så det stämmer
Citera
2015-03-23, 23:52
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cujjo
Jag är mest orolig för att det ska binda mycket vatten i kroppen. Stämmer det?

Om jag inte missminner mig så binder ett gram salt 7 gram vatten. Så ja det binder mycket vatten i kroppen. Så ska du t.ex. ut i öknen så är det bra med salt.
Citera
2015-03-24, 00:48
  #4
Medlem
Det är senaste tonårstrotset i kostvärlden! Där Livsmedelsverket är dina hopplösa föräldrar som tjatar om gamla grejer kanske var sanna på STENÅLDERN eller när fan nu de var hippa. Dom ba ät fettsnålt, man ba - pfft. Dom åh akta dig för salt det kan ge högt blodtryck. Du vet svaret - de fattar ingenting!

Så alla statliga instanser kommer säga att de flesta äter för mycket salt och man bör dra ner på det. Och ett antal självutnämnda kostexperter menar att vi inte alls äter för mycket salt, att salt är bra och vi ska inte lyssna på mossiga mamma staten och pappa landstinget, de ska snart förpassas till hemmet ändå.
Citera
2015-03-24, 07:18
  #5
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Jag gillar inte salt i min mat utan börjar mina dagar med en shot med 1/3tsk brunt salt och en halv lime.

Salt är underskattat för träningen, så finns ingen idé att strypa det. Ska du upp på scen så kan det absolut ha sin plats att mixa med saltbalanserna i kroppen, men det kan vara direkt livsfarligt.

Så mitt tips, byt ut allt ditt vanliga vita salt mot tex Himalaya salt.

Edit, ett överdrivet intag är självklart inget att rekommendera.
__________________
Senast redigerad av EATCHILDREN 2015-03-24 kl. 07:22.
Citera
2015-03-24, 07:25
  #6
Medlem
Tack för eran input. Jag ska nog åtminstone dra ned på saltet.
Citera
2015-03-24, 07:28
  #7
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cujjo
Tack för eran input. Jag ska nog åtminstone dra ned på saltet.
Mellan 3-5g natrium är rekommenderat per dag, vilket är 8-12g bordsalt.
Citera
2015-03-25, 23:48
  #8
Medlem
Jag blev rekommenderad att äta mer salt av läkare mot mitt helt löjligt låga blodtryck.

Det hjälper också mot kramper (om man ser till att dricka tillräckligt). Det avhjälper ju inte problemet helt, men gör definitivt skillnad.
Jag märker direkt om jag fått i mig för lite salt i ett par dagar, snurrig i bollen och mer frekventa sendrag och kramper än normalt.

Salt är inte enbart av ondo! Det är min bästis, men det betyder inte att det gäller för alla. Jag tycker att kvarg och råa grönsaker är det bästa som finns, så jag får väl inte i mig så mycket salt i den vardagliga kvarg- och grönsaksbaserade kosten, antar jag.
Citera
2015-03-26, 08:28
  #9
Medlem
Fenjal888s avatar
Jag har aldrig riktigt förstått varför bindning av vatten har ett samband med sämre diet? Visst, jag förstår att man kan se mindre deffad ut med mer vätska i kroppen men långtidsresultaten är väl ändå desamma?
Citera
2015-03-26, 10:29
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Jag har aldrig riktigt förstått varför bindning av vatten har ett samband med sämre diet? Visst, jag förstår att man kan se mindre deffad ut med mer vätska i kroppen men långtidsresultaten är väl ändå desamma?

Ja, du kommer bli av med lika mycket fett så när du väl "avvätskar" så kommer resultatet bli exakt samma. Kan ju dock ge lite mer motivation att strunta i det för att se "snabbare" fiktiva resultat kanske.
Citera
2015-03-30, 19:04
  #11
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Salt ska inte vara nyttigt i för stora mängder, men har du bara lite salt så är det ju inte hela världen. Bra i små mängder.
Citera
2020-12-24, 18:03
  #12
Medlem
Bengt55s avatar
Citat:
Only in the communities with the most sodium intake -- those over five grams a day of sodium -- which is mainly in China, did we find a direct link between sodium intake and major cardiovascular events like heart attack and stroke.
In communities that consumed less than five grams of sodium a day, the opposite was the case. Sodium consumption was inversely associated with myocardial infarction or heart attacks and total mortality, and no increase in stroke.
There is no convincing evidence that people with moderate or average sodium intake need to reduce their sodium intake for prevention of heart disease and stroke,"
"In a review study comprising more than 133,000 people with and without high blood pressure from 49 countries across six continents, researchers examined how sodium intake affected the risk of heart disease and early death. The review showed that — regardless of blood pressure — people who consumed less than 3,000 mg (3 grams) of sodium per day were more likely to have heart disease or die compared to people who consumed 4,000–5,000 mg (4–5 grams).
What’s more, those who consumed less than 3,000 mg (3 grams) of sodium per day had worse health outcomes than people consuming 7,000 mg (7 grams).
These and other results suggest that too little sodium may be more detrimental to people’s health than higher intakes.
Rikligt intag av natrium är med andra ord nyttigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback