Citat:
Ursprungligen postat av
Redoxreaktion
Absolut är det så. Mitt hjärta är helt öppet för dig. Du är kanske vimsig men en ärlig man.
Det sätter jag största värde på!
För övrigt är latin roligt på så sätt att
Philosophus es! är presens indikativ och imperativ i ett. Det betyder alltså både "Du är filosof!" och "Var filosof!" Väldigt passande att de har samma form grammatiskt

Era filosofi-disskusioner var väl kanske inte helt det jag var ute efter med denna tråd. Jag vill höra vad vanliga människor, som känner igen sig i min text tycker.
Citat:
Ursprungligen postat av
ingodwetrust
Välkommen till kapitalismen! Kan känna igen mig som fan i vad TS skriver, och jag förstår vad skillnaden i hennes liv mot tiggarnas vill säga. Enligt mig så har min generation (jag är ganska ung) helt tappat kontakten med det jordnära, och jag skyller på teknologi och kapitalism. Hur ofta går man ut och njuter av vacker natur med ett par vänner och en butelj vin liksom? Skulle kanske inte vilja bli tiggare, men kanske bonde, leva med sin lilla familj helt utan smartphones och dyl. nånstans på landet, och skita i världen helt och hållet... Det känns som att det är det enda sättet att slippa teknokratin, slippa massmedia, slippa att bry sig om allt och alla, slippa kolla sin förbannade smartphone. Leva enkelt i symbios med naturen. Bruka jorden och älska den. Någon som håller med mig? Det kanske låter hippie/flummigt, men jag bryr mig inte.
Jag är inne på samma spår faktiskt, men skulle nog ha svårigheter att klara mig utan internet.
Citat:
Ursprungligen postat av
bitch-sandwich
Jag tvivlar starkt på att tiggarna är speciellt lyckliga. Majoriteten av dessa är zigenare, vilka i sina hemländer utsätts för omfattande diskriminering. De är fattiga och saknar jobb på hemmaplan, vilket genererar ångest (hur ska jag försörja min familj? hur ska jag betala räkningarna?). Många av dem har barn hemma som de har fått lämna för att tjäna pengar utomlands, något man knappast hade gjort om man hade haft andra möjligheter.
Den enda anledningen varför du tror att de kan vara lyckliga, är för att det finns vissa aspekter i deras liv som du gärna hade haft i ditt eget (exempelvis en opretentiös livsstil, och gemenskapen). Det är lätt att tro att folk njuter av sina "fördelar" lika mycket som man själv hade gjort om dessa fördelar hade varit ens egna. Tiggarfarbrorn på gatan tror förmodligen att du måste vara världens lyckligaste för att du har pengar, stabilitet och samtliga bekvämligheter, för att nämna ett exempel.
Jag menar inte att dem är per se lyckliga, jag undrar om dem är
lyckligare än oss som snurrar i det eviga hamsterhjulet. Dem har inga större krav på sig menar jag. Förutom ren överlevnad.
Tiggaren är knappast avis på mig då han inte kan ha någon som helst förståelse för vilket liv jag lever, mer än att jag stressar till jobbet varje morgon vid 8.
Citat:
Ursprungligen postat av
dums44
Varför applicerar ni ert egna svennetänk på zigenare? Bara för att ni skulle må dåligt av något så betyder det inte att dom gör det.
Jag är ganska övertygad av att dom älskar sin livsstil.

Leva utanför samhället, blåsa lite lättlurade gadjos osv. (hånar inte deras kultur, verkar ganska soft faktiskt)
Varför skulle dom må dåligt av att göra det dom har gjort i tusentals år? Dom zigenare som inte passar in i livsstilen har haft hundratals generationer på sig att assimilera sig med majoritetsbefolkning/lämna gruppen.
Tror du en hackspett mår dåligt av att hacka träd?
Jag tror också att dem har det jävligt soft, man märker det på deras
ostressade blick. Presentationen behöver inte presenteras, barnen behöver inte hämtas och det där corepasset behöver inte besökas.
Hackspetten hade säkert haft ångest om han hade behövt bygga ett hus av det där trät.
Citat:
Ursprungligen postat av
jagesnyggast
Eftersom en av nycklarna till välmående och lycka ligger i en välfungerande kroppslig homeostas (jämvikt för alla biokemiska och fysiologiska aktiviteter) är det tveksam om tiggarna har möjlighet att vara lyckliga, detta då de antagligen inte har möjlighet att, via föda, tillgodogöra de atomer och molekyler som krävs för att upprätthålla en perfekt homeostas. En annan parameter är god sömn, vilket också är tveksamt. Huruvida de - i generella termer - är mer eller mindre lyckliga än andra kan nog först besvaras om man studerar hur folk lever sina liv. På ditt (TS) inlägg verkar det som att även du lever ett liv med risk för att störa dina kroppsliga balanser - men hur illa det är vet bara du. Kanske kommer det an på vem av er - du och tiggaren - som känner sig tryggast och får uppleva mest kärlek?
Intressant teori. Menar du på att många som är olyckliga, helt enkelt äter fel?
Citat:
Ursprungligen postat av
Autobahn76
Dito.
Det verkar som du har haft det för tryggt och svennebananat i livet för att ens börja fundera över vad livet egentligen handlar om?
Du har slussats in i det sinnessjuka systemet med full kraft, och har således blivit ett av många, måååånga får. Bäääh!
Men kul att du har vaknat och börjat tänka själv.
Du måste ingenting. För vem måste du någonting? Och varför?
Är du inte "större" än att använda andra människors bekräftelse som bränsle för att leva?
Ett leverne så ynkligt och så fullständigt vidrigt.
Så länge du inte lyckas bryta dig fri från den här "psykosen" så tror jag absolut att tiggarna har ett bättre liv. Ja till och med folk i U-länder.
Jag har flytt krig och misär, och fått utstå en del saker i livet, så jag tror knappast att jag levt något tryggt svenneliv.
Tack för dina vänliga ord, trevligt att få ta del av.
Att man "inte måste någonting" är en mantra som hemlösa och missbrukare drar för att inte behöva göra något av sitt liv. Vill man ha ett drägligt liv, så måste man lyckas i vissa avseenden. Det förstår du säkert själv.