Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-23, 02:21
  #1
Medlem
El Capitanos avatar
Jag kom att fundera på en sak så här på kvällskvisten. Företaget Flashback har utgivningsbevis. Låt säga att jag då till exempel vill använda forumet för att skriva om missförhållanden på företag X. Kan jag då i juridisk mening åtnjuta källskydd vilket gör det olagligt för utomstående part att bedriva efterforskningar i min identitet?

Skulle rent av alla skribenter på Flashback teoretiskt kunna anse sig vara källor i juridisk mening för företagets journalistiska gärning, om man bidrar med unikt material som publiceras på Flashback?

Frågan är alltså: vad krävs för att betraktas som en källa i juridisk mening, och vilket skydd skulle en person i så fall åtnjuta som gör detta önskvärt?
Citera
2015-03-23, 10:20
  #2
Medlem
Intressant tanke, skulle också vilja höra synpunkter kring detta backat av lite lagrum.
Citera
2015-03-23, 10:59
  #3
Medlem
Det är väl inte på något sätt olagligt för utomstående att bedriva efterforskningar i din identitet så länge inga andra lagar bryts.

Myndighet får det inte och utgivaren får inte röja identiteten. Det finns inget som juridiskt hindrar att någon annan skickar dig ett PM med en länk du råkar klicka på utan anonymiseringstjänst och därigenom röjer din identitet.
Citera
2015-03-23, 15:39
  #4
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Jag kom att fundera på en sak så här på kvällskvisten. Företaget Flashback har utgivningsbevis. Låt säga att jag då till exempel vill använda forumet för att skriva om missförhållanden på företag X. Kan jag då i juridisk mening åtnjuta källskydd vilket gör det olagligt för utomstående part att bedriva efterforskningar i min identitet?
Utgivningsbeviset för Flashback Media Group för Flashback.se kan givetvis inte åberopas för saker du skriver på Flashback forum.
Citera
2015-03-23, 18:48
  #5
Medlem
wh0res avatar
Nja, poängen med källskydd är att man ska veta vem det är man går efter när någon form av tidskrift gjort något galet. Och rent spontant kan jag väl påstå att admin inte är sugen på att stå som ansvarig utgivare för snart 50 000 000 inlägg. Det är en absurd tanke och jag tror inte ens att det skulle hålla i en domstol eftersom det då skulle krävas förmoderering av ALLA inlägg. Ingenting skulle egentligen publiceras utan att admin godkänner det.

Hade TS själv velat offra sig som måltavla och ta ansvar för allting som skrivs på flashback?

Källskyddet innebär inget absolut rättsskydd, det kanaliserar bara ansvaret till en person som frivilligt väljer att ta ansvar. I aftonbladets fall är det Jan Helin som frivilligt tar på sig rollen. Skrivs det olämpligheter är det han som åker i fängelse... Det är inte så att ingen åker dit bara för att det finns någon typ av källskydd i tryckfrihetsförordningen.
Citera
2015-03-23, 20:55
  #6
Medlem
hippykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Jag kom att fundera på en sak så här på kvällskvisten. Företaget Flashback har utgivningsbevis. Låt säga att jag då till exempel vill använda forumet för att skriva om missförhållanden på företag X. Kan jag då i juridisk mening åtnjuta källskydd vilket gör det olagligt för utomstående part att bedriva efterforskningar i min identitet?

Skulle rent av alla skribenter på Flashback teoretiskt kunna anse sig vara källor i juridisk mening för företagets journalistiska gärning, om man bidrar med unikt material som publiceras på Flashback?

Frågan är alltså: vad krävs för att betraktas som en källa i juridisk mening, och vilket skydd skulle en person i så fall åtnjuta som gör detta önskvärt?

Menar du att du tycker att admin ska ta ansvaret för allt du skriver? Även om det är sanningar / lögner?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback