• 1
  • 2
2015-03-22, 16:35
Bannlyst
Har haft problem med hemorrojder i många år, rör knappt på mig alls och är mycket stillasittande, så med största sannolikhet är det hemorrojder jag har. Jag har provat vanliga salvor och stolspiller från Apoteket men hjälper tyvärr inte, och jag vågar inte gå till läkaren för att få bort dom med oron att dom istället ska säga "men du, det här är inte hemorrojder, du har cancer."

Vet inte hur jag ska gå vidare med det här, jag mår jättedåligt för det.

Vissa säger att dom själva gått med hemorrojder i många år, förstår inte hur dom inte kan oroa sig också för att det är cancer?

Ska även tilläggas att jag har urusla vanor när det kommer till toalettbeteendet, torkar sönder röven alltför ofta tills det till och med kommer blod, jag vet att jag använder för mkt papper varje gång men ändå fortsätter jag med det sjuka beteendet.

Har pratat med läkare flertalet gånger om det och samtliga har sagt att hemorrojder är vanligt, och att de kan stanna i flera år, många år, om man inte själv gör något åt det. Får man tex yttre hemorrojder så kan man behöva ta bort dom via behandling, vilket är det jag inte vågar göra.
Senast redigerad av Landsaho9 2015-03-22 kl. 16:38.
Citera
2015-03-22, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landsaho9
Har haft problem med hemorrojder i många år, rör knappt på mig alls och är mycket stillasittande, så med största sannolikhet är det hemorrojder jag har. Jag har provat vanliga salvor och stolspiller från Apoteket men hjälper tyvärr inte, och jag vågar inte gå till läkaren för att få bort dom med oron att dom istället ska säga "men du, det här är inte hemorrojder, du har cancer."

Vet inte hur jag ska gå vidare med det här, jag mår jättedåligt för det.

Hur gammal är du? Analcancer är ytters ovanligt före 50 års ålder.

Mår du dåligt så ska du absolut gå till läkare för då kommer du må mycket bättre än att gå runt med tro att du har cancer. Undersökningen kommer inte ta mer än 1 minut
Citera
2015-03-22, 16:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av theeight
Hur gammal är du? Analcancer är ytters ovanligt före 50 års ålder.

Mår du dåligt så ska du absolut gå till läkare för då kommer du må mycket bättre än att gå runt med tro att du har cancer. Undersökningen kommer inte ta mer än 1 minut

Jag är 23 år gammal.
Dåligt mår jag iallafall varje dag, så det här hjälper ju knappast till.

Ska även också tilläggas att jag ibland, efter att återigen ha suttit på toaletten alltför länge och tryckt, ibland ligger i sängen och helt enkelt gråter av den smärtan jag har sen i röven.
Citera
2015-03-22, 16:42
Medlem
ItWasJustifieds avatar
Är det bättre att du går omkring med en ändtarmscancer som växer så att du måste ha stomipåse eller är det bättre att gå till läkare så snart som möjligt för att A: Få veta att det inte är cancer och på så sätt slippa ångesten, eller B: Få veta att det är cancer fast det har inte hunnit gått så pass långt tid att den inte är behandlingsbar?

Du har ett val, antingen få veta vad det är och möjligtvis kunna stoppa det eller ta en chansning och kanske dö eller ha stomipåse resten av livet.
Citera
2015-03-22, 16:42
Medlem
Snapcounts avatar
Vet du att.., "Dr flashback" kan inte hjälpa dig bli av med plågorna.., det kan bara en riktig läkare göra..

Så om du syns det är obekvämt att dra upp det på telefon med sjuksköterskan (när du beställer tid).., så säger du angående din orsak för att besöka läkaren : det tar jag upp med läkaren, på plats, med denne..
Citera
2015-03-22, 16:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ItWasJustified
Är det bättre att du går omkring med en ändtarmscancer som växer så att du måste ha stomipåse eller är det bättre att gå till läkare så snart som möjligt för att A: Få veta att det inte är cancer och på så sätt slippa ångesten, eller B: Få veta att det är cancer fast det har inte hunnit gått så pass långt tid att den inte är behandlingsbar?

Du har ett val, antingen få veta vad det är och möjligtvis kunna stoppa det eller ta en chansning och kanske dö eller ha stomipåse resten av livet.

Ja alltså min oro hade inte varit befogad om det inte vore för att jag har en paranoid personlighet, hemorrojder är inget ovanligt vilket jag vet, men jag går ändå och tänker att just mina hemorrojder inte är det, utan cancer, trots att jag dessutom stämmer in på alla sympton på dom som "får" hemorrojder.
Citera
2015-03-22, 16:44
Citat:
torkar sönder röven alltför ofta tills det till och med kommer blod, jag vet att jag använder för mkt papper varje gång men ändå fortsätter jag med det sjuka beteendet.

Torka bara bort det värsta med papper och skölj sen med duschstråle. Skonsammare och blir renare.
Citera
2015-03-22, 16:54
Medlem
MrFolds avatar
Du har ju själv svaret: Det är med all rimlig sannolikhet INTE cancer. Däremot är det en ganska otrevlig åkomma som det finns all anledning att gå till tant/farbror doktorn med för att få lite hjälp. Tänk inte så mycket mer nu, utan ta ett djupt andetag och ring sen och boka tid och gå på den bokade tiden! Försök föreställa dig den ljuva framtid som kommer att bryta in när du slipper hemorrojderna, eller åtminstone får klart minskade besvär av dem.

Sen verkar du själv också inse att dina dåliga levnadsvanor är en del av problemet. Det är tragiskt att en 23-åring ska ha de här problemen. Det kanske för all del kan finnas nån ärftlig komponent i ditt fall, men med all säkerhet är det kopplat till det du skriver om ditt stillasittande. Du vet väl att man rent allmänt mår psykiskt sämre av att inte röra på sig också va? Det är fullt möjligt att allt du beskriver kan vara en del av en ond cirkel där det faktum att du lever ett stillasittande liv gör dig mer nedstämd och benägen att oroa dig för olika saker. Det behöver inte handla om att du ska börja träna till Iron man, men bara en sak som att ta hyggliga promenader några gånger i veckan kommer säkert att hjälpa upp din situation på fler plan. Ut med dig nu - snart är det vår på riktigt!
Citera
2015-03-22, 17:42
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:

Ska även tilläggas att jag har urusla vanor när det kommer till toalettbeteendet, torkar sönder röven alltför ofta tills det till och med kommer blod, jag vet att jag använder för mkt papper varje gång men ändå fortsätter jag med det sjuka beteendet.

Köp tvättservetter som man använder till babystjärtar, använd efter att du torkat rimligt mycket med papper. Har man väl börjat med dessa vill man inte vara utan. Man både känner sig och blir renare plus att det är bra för huden.

Lidl har en sort med kamomill och aloe vera som är bra, t ex.

Vad gäller din oro för cancer tror inte jag heller att du har det, för ung och det hela verkar mest handla om oro och (sorry) nån skum analfixering. Vill inte vara taskig och tror inte du är tokig, men tror du skulle behöva få lite psykoterapi för detta. Vore skönt slippa oroa sig för hjärnspöken, eller hur? Sök läkare för en undersökning och om den inte visar nåt mer än hemorroiderna, be om remiss till Psyk.
Citera
2015-03-22, 18:17
Medlem
Arga.Apans avatar
1. Det är inte cancer i röven
2. Det är förmodligen hemorrojder.
3. Sluta ät skit. Bröd, potatis, pasta, ris, godis, läsk, chips ja du fattar. En hederlig kur är en vecka med enbart 1/2 kg broccoli per dag samt vanligt kranvatten.
4. Rör på dig. Allvarligt du dör en långsam död fylld av plågor genom att sitta still. Ut och gå tills du blir trött, gå lite till, gå sedan hem.

Det kommer att bli bra snabbt om du följer dessa tips.
Citera
2015-03-22, 18:23
Medlem
JustZlatans avatar
Kliar det i röven också?

Att man får hemorrojder för att man är mycket stillasittande visste jag inte.
Citera
2015-03-22, 18:32
Medlem
Jag tror det inte är något allvarligt, men ta inte mitt ord för det. Är du orolig så ska du gå till läkaren och bli ordentligt undersökt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in