Citat:
Hej, jag behöver lite råd och lösningar om ni har åt saken, det är så här att min man är bara 25 år och jag 23 vi gifte oss för 10 månader sen och har varit då förlovad 7 månader, allt var bra i början vi hade inte så mycket sex men jag hade inte märkt nånting då för jag var så kär i honom men efter bröllåppet så kändes det så konstigt, han var aldrig på eller nåt, senare så hade vi smekmånad och åkte utomlands för 1 vecka där hade vi sex bara 2 gånger och nu har vi inget på flera månader, jag är hela tiden på, gör mig fint osv men han märker inte ens det, jag har försökt att prata med honom då säger han att han är trött och inte har någon ork för det medan han sitter och kollar på film hela natten eller spelar ps, jag är så trött på detta så det är inte sant, han kramas inte, ger bara en tort puss när han går till jobbet, han gör ingenting helt enkelt, och vi har bråkat en hel del oxå inte på grund av detta då men efter allt det här när jag försöker fixa mellan oss och få vårt äktenskap funka då gör han allt ännu värre, jag har slut på känslor, ork och tålamoD.. VAD SKA JAG GÖRA???????
Riktigt tråkigt att höra.
Du säger att du har försökt snacka med honom. Sen såg jag även att du är rädd att pressa honom och du inte vill bråka.
Jag tror inte att jag är helt ute och cyklar om jag gissar på att du HAR snackat med honom, men att det du sagt till honom inte ALLS påminner om detta du skriver här..? Du har vevat in det till att handla om något mycket mindre dramatiskt som att du vill ha mer sex, och that's it. Eller?
Först och främst, innan jag skriver vad jag tycker att du ska göra, så ska jag säga att gifta sig/förlova sig efter så kort tid är fruktansvärt dumt. Du kanske inte är en dum människa, men att göra en sån grej är helt enkelt dum. Du borde ha tillräckligt med livserfarenhet med 23 år i kroppen att veta att du inte kan verkligen känna en människa på så kort tid. Inte RIKTIGT känna en människa, och än mindre veta om du vill tillbringa resten av livet med honom. Du ska inte "ha känslor" för din man, du ska älska honom mer än något annat på jorden (och han likaså, såklart). Men that's water under the bridge.
Men, med tanke på ovanför så kan den enkla förklaringen vara att detta du ser nu är helt enkelt vem han är. Vem han är i grunden, hans grundvärderingar, hans prioriteringar osv. Nu när allt det magiska i början är borta, så ser du vem han ÄR, inte den han VAR när han försökte "vinna" dig. Om så är fallet, så tror jag du vet vad som kommer att hända i slutändan. Du lever i ett olyckligt förhållande för resten av ditt liv, eller... Du kan själv avsluta den meningen.
MEN. Kom ihåg det jag skrev i första stycket. Det kan vara så att han helt enkelt inte förstår tyngden av vad det är du försöker säga. Du måste få reda på hur han resonerar angående detta. Att krypa runt och inte våga säga något för att du inte vill bråka är ingen lösning. Du behöver inte anfalla honom, du behöver inte få det att kännas dramatiskt, men du MÅSTE få honom att förstå allvaret. Säg åt honom någon dag när du byggt upp självförtroendet något i stil med "älskling, jag måste få snacka med dig, när hinner du ge mig tio minuter idag?". Det låter allvarligt, men du börjar med en komplimang, så han förstår att du tycker om honom och att det inte är aggressivt och att du helst vill undvika en konfrontation.
Sen när ni pratar, lägg upp ALLT. Precis hur du känner. Du behöver inte uttrycka det med "jag kommer lämna dig!" för då blir det ett anfall och han kommer att bli defensiv. Du är en kvinna, han som man kommer (borde) ha en naturlig reaktion att skydda sin kvinna. Om du under tiden du tar upp detta och säger allt mjukt och på ett smidigt sätt få dig att framstå som sårad, blottad och nästan går in i en offerroll (UTAN att det ska bli ett anfall), så borde hans naturliga reaktion vara att vilja skydda dig - ergo lyssna på dig och ta åt sig. Du ska inte bli underkastad och utan ryggrad, det är absolut inte det jag säger. Det enda jag säger är att du MÅÅÅÅSTE säga detta du skrivit till honom, fast på ett sätt som han inte kommer att bråka med dig pga.
Det kan i slutändan helt enkelt vara så att killen bara blivit deprimerad av någon anledning. Flykt bort till spel och virtuella världar kan vara hans sätt att komma bort från det. Då kan han ju få medicinsk hjälp med det. Men sen kan det helt enkelt också vara så att du helt enkelt inte riktigt prickat in rätt typ av man för dig. Det är tyvärr en risk.
I slutändan - kommunikation. Du ska inte behöva gå online för att ställa denna frågan. Detta skall du kunna diskutera med din man. Egentligen LÅNGT innan det kommit såhär långt. Det kommer endast blir värre och värre utan kommunikation.