Citat:
Ursprungligen postat av
serioustalk
Fast då säger mitt paranoida jag att mottagaren blir upprörd, polisanmäler, polisen ser i vilken butik refillet är köpt, övervakningskamera genomgång och plötsligt blir man kallad till rätten för olaga hot. Finns det inget sätt att anonymt köpa ett refill utan kameror som fångar en? Täcka ansiktet utan att det blir misstänkt?
Trä en påse över huvudet innan du går nära affären?
Det finns många sätt att maskera sitt ansikte och jag tror inte någon skulle hindra dig från att handla om du agerar normalt i övrigt. Tänk dock på att inte göra något brottsligt.
Om du önskar sätta dit någon är det bästa annars att utnyttja samtyckesundantaget i BrB. Man kan samtycka till att bli utsatt för vissa handlingar, men också dra tillbaka sitt samtycke. Om du först ex. samtycker till ett smärre slagsmål men sedan drar tillbaka ditt samtycke har du rätt att bruka självförsvar mot den som därefter angriper dig. Om denne skulle begå ett brott av en viss grad (har för mig att det krävs en straffskala omfattande fängelse i ett år) har du även rätt att bruka visst våld för att utföra ett envarsgripande (24:7 RB). Viktigt är dock att dokumentera allt (ex. med dold kamera eller annan inspelningsanordning).