Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-13, 19:43
  #1
Avstängd
Var går gränsen mellan bruk och missbruk?

Hur många gram per vecka eller månad är det rimliga att bruka? (d.v.s. inte missbruka)

Utifrån sociala, ekonomiska, medicinska aspekter.
Sociala t.ex. ha ett fungerande svenssonliv utan att vara stämplad som missbrukare av grannar, vänner, släkt ...
Ekonomiska t.ex. kunna fungera väl på arbetsplatsen (inte vara hög, seg, o.d.) och ha tillräckligt med lön för att kunna spendera en mindre del av lönen på att bruka cannabis ...
Medicinska t.ex. inte leva med en ständigt nedsatt kognitiv förmåga och ständigt stigande halt av THC i kroppen ...
Citera
2015-03-13, 20:03
  #2
Medlem
Mr.Lejemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankelgunnarson
Var går gränsen mellan bruk och missbruk?

Hur många gram per vecka eller månad är det rimliga att bruka? (d.v.s. inte missbruka)

Utifrån sociala, ekonomiska, medicinska aspekter.
Sociala t.ex. ha ett fungerande svenssonliv utan att vara stämplad som missbrukare av grannar, vänner, släkt ...
Ekonomiska t.ex. kunna fungera väl på arbetsplatsen (inte vara hög, seg, o.d.) och ha tillräckligt med lön för att kunna spendera en mindre del av lönen på att bruka cannabis ...
Medicinska t.ex. inte leva med en ständigt nedsatt kognitiv förmåga och ständigt stigande halt av THC i kroppen ...

Så länge du är mår bra psykiskt samt fysiskt med ditt rökande är det lugnt! Att inte kunna ta ansvar för jobb och vardagsysslor pga. rökandet har ingenting med att cannabis är "beroendeframkallande" som många påstår, men effekten den kan ha är att det blir tydligt om en person inte tar ansvar.
Citera
2015-03-13, 20:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankelgunnarson
Var går gränsen mellan bruk och missbruk?

Hur många gram per vecka eller månad är det rimliga att bruka? (d.v.s. inte missbruka)

Utifrån sociala, ekonomiska, medicinska aspekter.
Sociala t.ex. ha ett fungerande svenssonliv utan att vara stämplad som missbrukare av grannar, vänner, släkt ...
Ekonomiska t.ex. kunna fungera väl på arbetsplatsen (inte vara hög, seg, o.d.) och ha tillräckligt med lön för att kunna spendera en mindre del av lönen på att bruka cannabis ...
Medicinska t.ex. inte leva med en ständigt nedsatt kognitiv förmåga och ständigt stigande halt av THC i kroppen ...

Svår fråga. Röker du på för att du behöver det och du fortfarande kan betala för allt som behövs betalas för så är det ju bara ett bruk, röker du på för att det är roligt och det påverkar dig negativt t.ex ekonomiskt eller psykiskt(du kanske inte kan göra ditt jobb lika bra) eller socialt som att du har ett skitjobb och inte vill utbilda dig vidare för att du inte har motivationen så är det ju ett missbruk
Citera
2015-03-13, 20:13
  #4
Medlem
skazzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankelgunnarson
Var går gränsen mellan bruk och missbruk?

Hur många gram per vecka eller månad är det rimliga att bruka? (d.v.s. inte missbruka)

Utifrån sociala, ekonomiska, medicinska aspekter.
Sociala t.ex. ha ett fungerande svenssonliv utan att vara stämplad som missbrukare av grannar, vänner, släkt ...
Ekonomiska t.ex. kunna fungera väl på arbetsplatsen (inte vara hög, seg, o.d.) och ha tillräckligt med lön för att kunna spendera en mindre del av lönen på att bruka cannabis ...
Medicinska t.ex. inte leva med en ständigt nedsatt kognitiv förmåga och ständigt stigande halt av THC i kroppen ...

Missbruk blir det när ditt liv mer eller mindre kretsar kring CB. Sjukar sig från jobb, avstår från att köpa andra saker för att ha råd med röka, rökat upptar stor del av din tankeverksamhet eller isolering från vänner och familj. Sen hur mycket du röker är mindre intressant egentligen.


Citat:
Så länge du är mår bra psykiskt samt fysiskt med ditt rökande är det lugnt! Att inte kunna ta ansvar för jobb och vardagsysslor pga. rökandet har ingenting med att cannabis är "beroendeframkallande" som många påstår, men effekten den kan ha är att det blir tydligt om en person inte tar ansvar.


missbruk handlar till stor del om en personlighet, allt kan missbrukas men allt är inte beroendeframkallande
Citera
2015-03-13, 20:47
  #5
Medlem
Som tidigare svarat. Missbruk har egentligen inget med mängden utan när det börjar påverka jobb, det sociala osv. Det är tydligt när någon missbrukar men de flesta som missbrukar cannabis säger att det inte går att missbruka cannabis. Vilket är helt fel i min mening, det mesta går att missbruka, även den heliga plantan.
Citera
2015-03-13, 20:47
  #6
Medlem
CHI9s avatar
Finns ingen specifik gräns, det är extremt individuellt. Du kan röka 3 gram i veckan och missbruka samtidigt som en annan kan röka 20 gram i veckan och inte missbruka. Allt handlar om hur du sköter ditt liv.
Citera
2015-03-13, 20:50
  #7
Medlem
hagsatras avatar
tar 2-3 bonghittar (samma tillfälle) varje kväll två timmar innan jag ska sova (sömnproblem och det hjälper mig sova bra). kan det kallas missbruk? en femma tar slut på två månader cirka
Citera
2015-03-13, 21:01
  #8
Medlem
CHI9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagsatra
tar 2-3 bonghittar (samma tillfälle) varje kväll två timmar innan jag ska sova (sömnproblem och det hjälper mig sova bra). kan det kallas missbruk? en femma tar slut på två månader cirka

Sköter du ditt liv i övrigt? (jobb/skola, hygien, kompisar, familj, ekonomi).

Om ja: Grattis, du missbrukar inte.
Om nej: Grattis, du missbrukar.
Citera
2015-03-13, 21:13
  #9
Avstängd
Intressant att flera nämner beroende som en faktor. Jag menar att man kan vara beroende av något utan att vara missbrukare. Jag är t.ex. beroende av att kolla upp vissa saker på internet regelbundet, men missbruk blir det först när jag gör det omotiverat ofta och andra saker blir lidande = jag resonerar på samma sätt som flertalet här gör vad gäller cannabis = frågan om bruk och missbruk av cannabis handlar inte i första hand om huruvida man är beroende eller inte. Det går att bruka droger man är beroende av och det går att missbruka droger som inte är beroendeframkallande. Musikern Lou Reed t.ex. anser jag pendlade mellan bruk och missbruk av heroin (mer missbruk när han var yngre och mer bruk på äldre dar) men han var beroende av heroin i större delen av livet ...
__________________
Senast redigerad av ankelgunnarson 2015-03-13 kl. 21:16.
Citera
2015-03-13, 21:29
  #10
Medlem
Enligt mig går det inte vid en viss mängd, kan du sköta ett jobb och ha en ordnad tillvara trots att du röker dagligen behöver du inte vara en missbrukare, om du röker dagligen och bara sitter och kollar på serier och käkar ben & Jerrys glass är du en missbrukare.
Citera
2015-03-13, 21:51
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Virre87
kan du sköta ett jobb och ha en ordnad tillvara trots att du röker dagligen behöver du inte vara en missbrukare, om du röker dagligen och bara sitter och kollar på serier och käkar ben & Jerrys glass är du en missbrukare.
Kanske för mycket moraliserande fokus på livsstil? Du kanske har en sådan livsstil, kollar på serier och käkar ben & Jerrys glass, oavsett om du röker eller inte. Om du kan sköta ditt jobb men det kräver massor av planering och mental styrka p.g.a. ditt rökande så är du väl missbrukare trots at du kan sköta jobbet? Dessutom den medicinska aspekten som du liksom de flesta bortser från i sina svar ...
Citera
2015-03-13, 22:04
  #12
Medlem
CHI9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankelgunnarson
Kanske för mycket moraliserande fokus på livsstil? Du kanske har en sådan livsstil, kollar på serier och käkar ben & Jerrys glass, oavsett om du röker eller inte. Om du kan sköta ditt jobb men det kräver massor av planering och mental styrka p.g.a. ditt rökande så är du väl missbrukare trots at du kan sköta jobbet? Dessutom den medicinska aspekten som du liksom de flesta bortser från i sina svar ...

Om du sköter ditt liv med jobb, ekonomi, vänner och familj, är lycklig och mår bra, samt städar din lägenhet och duschar och tar hand om dig. Hur kan du då ses som en missbrukare?
Oavsett hur mycket du röker, om det inte är någon skillnad på hur väl du sköter dig jämfört med någon som inte röker så kan du ju inte missbruka.

Angående de medicinska aspekterna, det är inte alla som känner av dem. Jag är en person som känner av om jag har rökt dagen innan eller om jag rökt mycket under en period, jag blir seg i huvudet och omotiverad, därför borde inte jag röka lika mycket som någon som inte känner av de efter effekterna. Jag har alltså lättare för att missbruka än en person som inte känner sig omotiverad av regelbundet rökande.

Det behöver inte vara svårare än att om du sköter ditt liv så missbrukar du inte.
__________________
Senast redigerad av CHI9 2015-03-13 kl. 22:08.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback