Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-13, 16:33
  #1
Medlem
expanders avatar
Citat:
  • Flera ämnen i cannabisplantan har teoretisk potential att fungera som medicin, men i dag finns bara solida vetenskapliga bevis för en viss smärtlindring och inga nya läkemedel baserade på cannabis är på väg ut på marknaden. Samtidigt ökar användningen av “marijuana på recept” kraftigt.
  • – För vissa av mina patienter är cannabis ett alternativ som tycks fungera, men det behövs mer forskning på dessa patienter. Det enda man säkert kan säga om marijuanas medicinska egenskaper efter alla studier som gjorts är att det har en viss smärtstillande effekt. Och att den effekten uppträder även i lägre doser än de som ger ett rus, säger Mark Ware.
  • Jan Hillert tycker ändå att man måste vara öppen för cannabis inom vården.
    – Det är möjligt att det finns situationer där just cannabis kan vara ett bra val, kanske till och med ett bättre val än mycket annat. Där måste vi vara öppna och är det så att studier visar medicinska egenskaper så kan man förstås använda ämnen från cannabis inom vården, säger Jan Hillert.
http://www.forskning.se/nyheterfakta...b2d19a77f.html

Jan Hillert kan åtminstone vara nyanserad nog att undvika att enbart belysa att det finns biverkningar av cannabis. Till skillnad från en viss Fred Nyberg som konstant går slalom kring kritik för att slippa bemöta motargumenten.

Cleft postade denna i notiser och skvaller.
Jag anser inte att det är en notis så ger den därför en egen tråd.
Trådar om artiklar som denna var ett av syftena med cannabis i media som delforum.

Dock, all heder åt Celft för sitt outtröttliga dammsugande av artiklar och notiser som skrivs om cannabis i olika media! Fler av dem behöver egna trådar!
Citera
2015-03-13, 21:31
  #2
Medlem
Ganska sakligt skrivet ändå och jag håller med det behövs mer forskning, och inte "cannabis har inge medicinska egenskaper för att politikerna säger så!"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback