• 1
  • 2
2015-03-13, 11:18
Moderator
^Eazs avatar
Sg att det inte finns ngon trd om detta eminenta spel.

Spelet slpptes 13 februari 2015 hr i Europa och har ftt en hel del frbttringar sen 3:an

S, vad r Monster Hunter? Det r vad det lter som, du jagar monster, strre och svrare monster desto bttre gear du farmar. Det r ett spel som jag antar inte passar alla. Fr det du gr i mngt och mycket samma sak timme in och timme ut - och det r att dda stora monsters, fnga stora monsters och farma harvest nodes fr att kunna uppgradera ditt gear fr att kunna dda svrare stora monster.

Dock, s r det samtidigt mycket mer komplicerat n ovan, t.ex vill du ha Nightmarish Maw som droppar av Gigginox eller Baleful Gigginox s r det 8% att du fr den om du bara karvar upp kroppen efter du ddat Gigginoxen men om du frst gr fr "Break Head" p Gigginoxen s r det 20% att du fr den nr du sen ddar den.

Liknande med andra saker, e.g. att man ska sl snder fenan p monster fr att f strre dropchans osv.

Som jag skrev tidigare s r det inte ett spel som passar alla, det hller dig inte i handen utan mycket mste man lista ut sjlv. Det r ett farmspel, du kommer kra samma quest/hunt om och om igen fr att f nog delar att crafta ett fult armor set, fr att sen brja om nr du kommit en bit framt och vill crafta nsta set.

Online delen verkar ha frbttras avsevrt, ven om jag inte testat p den sjlv nnu (har inte kommit allt fr lngt s kr solo farmande just nu). Tidigare titlar hade endast local play men nu finns det "riktig" online funktion dr man kan g p monster jakt i grupp med random folk.

Spelet r ven mer vertikalt n tidigare med den nya funktionen att man kan mounta monsters och gra skada p dem drifrn.

Kritiker sger att detta r bsta spelet i MH serien, det enda jag kan sga r att det r lngvga bttre n 3:an eftersom det r enda MH spelet jag lirat tidigare.

Som sagt r sjlv i brjan, har vl 10ish timmar nedlagda.

Lite information om spelet:
Wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Monster_Hunter_4
MHWiki: http://monsterhunter.wikia.com/wiki/...ter_4_Ultimate
Kiranico (se vilka monster och hur man br dda dem): http://kiranico.com/
Monsters svagheter: http://i.imgur.com/RYNZFTI.png
Arekkz Gaming youtube kanal som r vldigt bra fr nya spelare: https://www.youtube.com/playlist?lis...YJck1KMTiE7t9v
gaijin hunter youtube kanal som ven den innehller en del smtt och gott: https://www.youtube.com/channel/UCT8...fpKbFbA/videos
Citera
2015-03-13, 12:37
Medlem
N3ss3s avatar
Jag gillar idn med spelet och det ger mig vibbar av nr jag spelade Dragon's Dogma, ven om det i sig r betydligt mer storydrivet RPG.

Det som gr mig besviken r dock att det r ett handheld och att grafiken inte r optimal, vad r den stora skillnaden mellan MH4 och till exempel MH Tri?
Citera
2015-03-13, 13:29
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N3ss3
Jag gillar idn med spelet och det ger mig vibbar av nr jag spelade Dragon's Dogma, ven om det i sig r betydligt mer storydrivet RPG.

Det som gr mig besviken r dock att det r ett handheld och att grafiken inte r optimal, vad r den stora skillnaden mellan MH4 och till exempel MH Tri?

Online delen r det stora, vet inte hur det ser ut i MH3 p Wii dock.

Grafiken i sig r inte direkt dlig, dock s visst det r inte jmfrbart med ett ordentligt PC spel, men frgan r hur det hade gjort sig som ett PC spel. ndlst farmande utan att vara ett MMO tror jag inte gr p annat n Wii/3ds
Citera
2015-03-13, 18:39
Bannlyst
Monster Hunter 4 r ett rent skitspel. Grafiken r s suddig att man knappt ser vad som hnder, det finns ingen rstchatt nr man kr online trots att pissplen till konsol har en mikrofon, spelet r enformigt som fan och kontrollerna r s klumpiga att man inte ens orkar igenom tutorial.

Men det r intressant att se att Nintendo lyckats plantera en moderator p FB som gr reklam fr deras skit.

Vill man spela riktiga spel hller man sig till PC.
Citera
2015-03-13, 21:39
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burst397
Monster Hunter 4 r ett rent skitspel. Grafiken r s suddig att man knappt ser vad som hnder, det finns ingen rstchatt nr man kr online trots att pissplen till konsol har en mikrofon, spelet r enformigt som fan och kontrollerna r s klumpiga att man inte ens orkar igenom tutorial.

Men det r intressant att se att Nintendo lyckats plantera en moderator p FB som gr reklam fr deras skit.

Vill man spela riktiga spel hller man sig till PC
.

Den dr biten r lite skitsnack d om du lst det ngra av mina inlgg i Spel borde veta att jag r PC gamer i frsta hand.

3ds'n kpte jag endast fr Nintendo exclusive, Pokemon och Monster Hunter, exakt p samma stt som att jag kpte en PS4 endast fr Bloodborne, resten av spelandet r PC.

Att ngon rkar gilla ett Nintendo spel betyder inte per definition att man r planterad av Nintedo.

S, skrp dig.

Nu till de faktiska sakerna som du kritiserar.

Citat:

Grafiken r fr en liten skrm. Tror faktiskt jag inte gillat den hr typen av spel p PC. Det passar fr att lira nr man sitter och glor p film osv.
Rstchatten, p stt och vis hller jag med. Samtidigt, s r det inget spel jag nnu kr rejlt online och nr jag gr det s r det fr enskilda hunts eller med polare jag redan har p TS. Dock, faktiskt Voicechat hade varit trevligt, s du har en pong dr.

Spelet enformigt, ja och nej. MH4U har tagit in lite mer randomiserade saker, maps som inte ser likadana ut, guild quests osv. Men ja, spelet gr ut p en enda sak s alla kommer inte gilla det.

Kontrollerna kan jag dremot hlla med om, bestllde en Circle Pad Pro bara fr att ha bttre kontroller. Att behva g till touch skrmen fr att svnga runt kameran r faktiskt jobbigt som fan.
Citera
2015-03-25, 19:10
Medlem
Spelar du det fortfarande och vill du isfall lira ihop? vore lite kul om man hade ngon/ngra att farma med online.
Blir lite tradigt att hamna i olika grupper som r ute efter olika saker varje gng.
Citera
2015-04-28, 17:22
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Desolace
Off-topic r jag jkla sugen p att kra mer MH4U. Hade krt ca 150h innan BB och ligger p G3. Blir nog att plocka upp det igen efter jag tagit mig igenom Xenoblade.

Fr att inte g OT i BB trden, s klippte jag in ditt inlgg hr

r bara HR7/Caravan 7, s r lite newbie.

Farmar fr Rath Soul Bladmaster armoret just nu, men behver 2xRathalos Ruby som vgrar droppa...

Dock, nr jag ftt klart armorsettet s ska jag pusha in i GR.

Kr mest med DB setup (BrimstrenDrakeclaws eller Jade Plesioth Fans beroende p setup)

Dock har jag blivit sugen att testa p Charge Blade, ser ut att vara rtt skoj och ven det vapnet funkar med Rath Soul armoret.
Citera
2015-04-29, 13:53
Medlem
Monster hunters bermda desire sensor... Farma ngonting annat s kommer de droppa direkt.
Hll p och farma Gore Magala fr att f ngra feelers eller ntt (kommer inte ihg exakt vad) Slutade med att jag hade 5-6 plates som jag inte ens frskte f!

Har krt mestadels med GS och blev precis klar med Bai-bai kaiser settet innan BB slpptes. Skulle dock behva fixa arena gearen istllet fr ngra delar jag har som har rtt dlig armor.

CB r skoj men behver rtt mycket vning fr att f in allt finlir. Ska nog prova p ntt nytt vapen ocks sen nr jag brjar kra igen.
Citera
2015-04-29, 14:33
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Desolace
Monster hunters bermda desire sensor... Farma ngonting annat s kommer de droppa direkt.
Hll p och farma Gore Magala fr att f ngra feelers eller ntt (kommer inte ihg exakt vad) Slutade med att jag hade 5-6 plates som jag inte ens frskte f!

Har krt mestadels med GS och blev precis klar med Bai-bai kaiser settet innan BB slpptes. Skulle dock behva fixa arena gearen istllet fr ngra delar jag har som har rtt dlig armor.

CB r skoj men behver rtt mycket vning fr att f in allt finlir. Ska nog prova p ntt nytt vapen ocks sen nr jag brjar kra igen.

Fick en Ruby igr, s nu behver jag bara en till s kan jag crafta hela settet p en gng (kanske mste farma lite guld - stta p Might Seed hos Wycoon, g in i harvets quests, fr att progressa Wycon och sen slja Might Seeds).

CB verkar lite trickig, speciellt i transform, shieldcharge osv men verkar kul nr man lrt sig det (
Citera
2015-04-29, 22:09
Moderator
^Eazs avatar
ntligen fick jag rubyn jag behvde s nu, fullt set Rath Soul armor, kr gem fr att f fort -12 health, gemade in +15 dragon res tack vare en amulet iom att armoret har dlig dragon res.

Nu farmas det armor spheres fr upgraderingar.

Desolace, har du ngot tips p en bra CB att brja lvla upp?
Citera
2015-05-30, 21:40
Medlem
Wow, knns ganska dligt det r f personer som verkar spela detta spel p flashback. Hittar faktiskt vldigt f Monster Hunter trdar p svenska.

Jag brjar jaga efter bra reliker istllet fr att, tja, skapa rank 9-10 rustningar/vapen. Frgan r, vad fr skills br jag satsa p?

Jag fick en riktig bra vapen med ljlig hg blast, dock s var ju blasten ineffectiv eller vad man nu ska sga (mste ha Freelement/arcane). Sen s har vapnet skillet "Prudence +5".

S frgan r, br man satsa p 2st rustningsdelar med +5 arcane, en rustning med Prudence +5. och sen satsa p 2st rustningsdelar med Edgemaster +4 och sen hitta en berlock med Edgemaster +2-4?

Tycker det lter bra p frhand, men p efterhand? Will ju grna ha HG Earplugs men men, jag kan ju verleva utan den
Citera
2015-06-27, 10:37
Medlem
N3ss3s avatar
PC Master race frst och frmst, men jag mste sga att jag r hooked.

Det hr spelet r fantastiskt, riktigt bra kontroller, olika spelstilar med olika vapen och man lr sig ngot nytt hela tiden. Att det r ganska svrt r inte heller en nackdel, mitt strsta problem med det just nu r att jag inte har tillrckligt med tid att lgga p det.

Det r ett spel dr du mer eller mindre bara slss mot bossar och du mste gra det bra. Hromdagen kom jag ntligen upp till G-rank och nu brjar verkligen spelet p riktigt.

S nu skall jag frska fixa en G-rankarmor med de skills jag behver fr att kunna banka monsterskalle med mitt stora svrd.

fyfan vad det r bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in