Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-12, 20:06
  #1
Avstängd
Har läst hela tråden - varför debatteras inte bostadsbristen/krisen - och många verkar vara debattsugna, det låter verkligen höra sig!

I början/mitten av 90-talet satt jag på bibl. och läste tidningen Distans. Tänkte att det var räddningen för alla "586" stycken "flourmuggar" till bonnahålor, och våra tre tunnor till "storstäder" skulle slippa få nytt vatten och bara svämma över mer och mer, medan flourmuggarna av politiken fick en droppe här och var..

Tänkte att nu kan man lägga - ev. med subventioner för företagsetableringar i busken - "all" telesupport, marknadsundersökningar, tel-försäljning till alla städer med negativa befolkningssiffror. Folk hade kunnat bo kvar där de hade sina rötter, och vi hade inte behövt gå från 15-20 tusen/kvadrat inom tull till nuvarande 60/70-100 tusen/kvadrat. (ja, räntan var en helt annan, men all in all så har det ju blivit dyrare att bo och svårare att få en HR då det är ett ruskigt tryck och färre o färre HR är kvar efter alla ombildningar).




Där och då tog jag lika mkt hänsyn till alla från landet som ville till Klondyke X3 och särskilt Sthlm. Vad jag inte ville förstå - då - var att politikerna inte hade Sveriges bästa för sina ögon, utan varje respektive tunna skulle överfyllas och därmed få en utopisk, evig tillväxt.

Så utarmningen fortsatte trots den nya tekniken/det nya samhällets möjligheter. OCH - sedan dess så har vi väl dessutom släppt in runt en mille i landet? Vi snackar senaste dryga 20 åren här. Det väller in och läget är extremt akut. Det jag ska föreslå kommer nog inte se dagens ljus. Tråden handlar inte om huruvida ni tror att detta kommer att bli av, utan vad ni skulle göra om ni satt ensamma med go ahead/all makt att förverkliga projektet.

Jag hoppades där och då på en återvändarpolitik-inrikes, och att få folk att sluta flytta till 3 proppfulla tunnor. NU - behövs istället en återvändarpolitik tillbaka till sina länder/regioner, men vi vet alla att så ej kommer att ske. Inte återvändarpol. Inte ens stopp vid gränsen, eller minskat inflöde - det är en total katastrof vi står inför. Total.

Då på 90-talet tänkte jag att det skulle räcka med att sakta men säkert återuppbygga det utarmade Sverige - NU finns inte den tiden. NU krävs något HELT annat! Och för några veckor sedan så kom jag på vad vi enligt mig behöver för att rädda Sverige.

Politikerna skiter som bekant i alla flourmuggarna ute i landet, och vi har redan NU trafikinfarkt i våra tre tunnor till utopiska "tillväxtmotorer". Pol. måste lära sig att de tre tunnorna inte! är dimensionerade för att växa så här mkt. Redan för 10-15 år sedan så var det to much.

För att luckra upp problemen med trycket på alla plan för våra tre storstäder, så behövs nu en helt ny och 4:e storstad - DEN NYA STADEN. (fortsätter med nästa inlägg)
Citera
2015-03-12, 20:23
  #2
Avstängd
DEN NYA STADEN:

Jag vet inte om det finns plats vid kusten - för här snackar vi en stad stor som Sthlm inom tull + säg, närförort, med plats för totalt 1,5-2 miljoner invånare - så jag tänkte som så:

Någonstans mittemellan Sthlm och Göteborg, längs med X2000-rälsen. 20-30 mil från Sthlm och 20-30 mil från Göteborg. X2000-tåg var 20:e minut mellan Sthlm o Gbg, och massor av moderna bekväma bussar åt respektive håll från den nya staden.

Den nya staden = rund till formen och med tågrälsen som går rakt igenom staden. Två stadshalvor som ligger så nära rälsen som det är möjligt baserat på buller osv. Stadens cirkelutformning pga att det då ej blir alltför långt från stationen - var du än bor i staden. Ett modernt spårvagnsnät + bussar, tar folk till stationen där X2000 och bussar går till Sthlm och Göteborg.
Citera
2015-03-12, 20:45
  #3
Medlem
-=Damian=-s avatar
och du tänkte att den här nya staden skulle finansieras av....?
Citera
2015-03-12, 20:46
  #4
Medlem
Sverige2025s avatar
Dra in försörjningsstödet för alla i stor städernas miljonprogram, då får man en naturlig avflyttning och då kan bostäderna som frigöras gå till arbetskraft som behövs och människor som kan betala för sej.
Citera
2015-03-12, 20:47
  #5
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige2025
Dra in försörjningsstödet för alla i stor städernas miljonprogram, då får man en naturlig avflyttning och då kan bostäderna som frigöras gå till arbetskraft som behövs och människor som kan betala för sej.

låter som en bra idé, men då kommer de flytta ifrån sverige igen och söka sig till någon annan guldgruva och bostadsbristen löser sig själv..
Citera
2015-03-12, 20:48
  #6
Avstängd
I tråden - varför debatteras inte bostadskrisen/bristen? - så nämns att VA kostar lika mkt för en 1:a som tex en 3:a, och olika varianter på moduler tas också upp: jag kommer strax till min syn på saken.


Jag tänker mig en arkitektur likt kvarteret som byggdes vid Jarlaplan. Kungstensgatan-Birger Jarlsgatan-Karlavägen. Modernt, men med en touch av 1920-tals arkitektur. Ett lyckat projekt som jag ser det. Jag kan tänka mig ett större antal sådana kvarter. (i olika färger)

Och jag kan tänka mig några "Turning Torso-projekt". Och även några kvarter som är högre än det nämnda vid Jarlaplan, men lägre än Turning Torso. Staden skulle utformas så att det är lite lagom med höjdskillnader och många gator som svänger - allt för att det ej ska bli tråkigt till utformningen + för att bryta vinden. Men inte för mkt höjdskillnader - så man bibehåller att det är bekvämt för alla att ta sig fram överallt. Politikerna ser garanterat till att vi ej får bort de som kommit hit, så detta blir som en smältdegel a la mix mellan Sthlm och New York. Med betoning på Sthlm och Sverige.




Här skulle det massproduceras 3-5 olika hustyper och med mkt olika färger, och 50-70% av respektive stadshalva som ligger närmast rälsen, skulle bestå av lägenheter på 1 ROK och ca 35 kvadrat. Ca 500 000 till en miljon nya ettor skulle se dagens ljus inom 10 år.

Det som byggs sist, byggs längst bort från rälsen/längst ut i cirkeln - och där blandas samma ettor, med treor på ca 80 kvadrat. Samtliga lägenheter skulle ha tvättmaskin och vägganordning ovanför badkaret, så att man kan hänga upp tvätten. No more tvättstugehelveten. Här pratar vi komfort för att skapa tid och harmoni.

Med en sådan extrem massproduktion och 35 kvadrat, så tror jag att man kan få ner hyrorna till 5000 för en etta, vilket är överkomligt. Bygger man extremt mkt på höjden så kanske det går att ha 5000 i hyra och så mkt som 40 kvadrat per etta. Men tittar man på planlösningarna från 30-40 talen, så går det att få plats med väldigt mkt på 35 kvadrat.
__________________
Senast redigerad av gudrunslidhitler 2015-03-12 kl. 21:24.
Citera
2015-03-12, 20:52
  #7
Medlem
Sverige2025s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
låter som en bra idé, men då kommer de flytta ifrån sverige igen och söka sig till någon annan guldgruva och bostadsbristen löser sig själv..

Oja! Men Sverige gå inte under utan MENA invandrare som lever på socialbidrag...
Citera
2015-03-12, 20:58
  #8
Medlem
Sverige2025s avatar
  • Bebygg Kymlinge, där finns ett område som skulle rymma ca 10 000 bostäder och de finns en färdig tunnelbane station.
  • Bygg ihop Mälardalens olika städer, låt SL pendeltåget går ner till Eskilstuna och Västerås. Gör det enkelt att pendla mellan Stockholm och t.ex Västerås..
  • Med förbifarten bygger man en spårväg också, så kan man förtäta Ekerö.
Citera
2015-03-12, 20:59
  #9
Avstängd
Man behöver hitta platsen/marken för den nya staden, och man behöver sedan öka turtätheten för tåg o bussar. Detta skulle vara en satsning på kommunaltrafiken. De tre tunnornas trafikinfarkt släpper sakta men säkert, och istället mer trafik mellan Sthlm och Göteborg, men det skulle då handla om tåg o buss - och inte bilar.



Skattefinansiering är det som gäller här. Man tar tillbaka en del eller allt, (det som behövs för projektet) av alla högerns ***** skattesänkningar.

Man satsar på kunskap och bygger 1-2 högskolor.

100% av staden skulle bestå av HYRESRÄTTER. Bostadsköer = PUTS FUCKING VÄCK !

Värdarna i våra tre proppade tunnor, skulle inte längre kunna välja o vraka bland de som har höga inkomster - vi skulle således erhålla ett HUMANT samhälle en ***** gång för alla.

Andrahands, (och tredje o fjärdehands för den delen) helvetet skulle försvinna för gott!
Alla utsugare - privatpersoner som hyresvärdar - skulle kunna dra åt helvete!
Slut på spekulationshysterin!

Folk skulle kunna fokusera på sina studier, sina liv, sina relationer - istället för att lägga en ***** massa tid på att leta bostad! FÖR mkt grus i maskineriet idag i folks liv, så om politikerna verkligen vill ha tillväxt, så är detta modellen !
__________________
Senast redigerad av gudrunslidhitler 2015-03-12 kl. 21:27.
Citera
2015-03-12, 21:00
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gudrunslidhitler
DEN NYA STADEN:

Jag vet inte om det finns plats vid kusten - för här snackar vi en stad stor som Sthlm inom tull + säg, närförort, med plats för totalt 1,5-2 miljoner invånare - så jag tänkte som så:

Någonstans mittemellan Sthlm och Göteborg, längs med X2000-rälsen. 20-30 mil från Sthlm och 20-30 mil från Göteborg. X2000-tåg var 20:e minut mellan Sthlm o Gbg, och massor av moderna bekväma bussar åt respektive håll från den nya staden.

Den nya staden = rund till formen och med tågrälsen som går rakt igenom staden. Två stadshalvor som ligger så nära rälsen som det är möjligt baserat på buller osv. Stadens cirkelutformning pga att det då ej blir alltför långt från stationen - var du än bor i staden. Ett modernt spårvagnsnät + bussar, tar folk till stationen där X2000 och bussar går till Sthlm och Göteborg.


OK, låter som att det är dags att bygga ut Laxå...det verkar ju stämma på din beskrivning av läget
Citera
2015-03-12, 21:14
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
OK, låter som att det är dags att bygga ut Laxå...det verkar ju stämma på din beskrivning av läget

Ja - går X2000 längs med E 20 mellan Mariestad och Örebro? - då är det absolut i dessa krokar den nya staden skulle ligga! Verkar finnas mkt yta utanför Laxå, om nu inte den staden skulle vilja växa. Min tanke kring utformning och arkitektur baseras på en helt tom platt cirkelformad yta för projektet.

Får fan stånd av att tänka på att denna staden en dag skulle få se dagens ljus, och av att tänka på att alla bostadsköer skulle försvinna på 10 år.
Citera
2015-03-12, 21:18
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige2025
  • Bebygg Kymlinge, där finns ett område som skulle rymma ca 10 000 bostäder och de finns en färdig tunnelbane station.
  • Bygg ihop Mälardalens olika städer, låt SL pendeltåget går ner till Eskilstuna och Västerås. Gör det enkelt att pendla mellan Stockholm och t.ex Västerås..
  • Med förbifarten bygger man en spårväg också, så kan man förtäta Ekerö.

Tanken med projektet den nya staden, är att man då bygger från scratch - så man behöver inte med en massa byggprojekt röra omkring i och förtäta redan bebyggda områden och städer.

ETT enda projekt.

ETT modernt och snyggt miljonprogram - minus ful ful ful arkitektur.
__________________
Senast redigerad av gudrunslidhitler 2015-03-12 kl. 21:29.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback