• 1
  • 2
2015-03-12, 12:09
Medlem
1001PSs avatar
Media gör det igen, och agerar domstol mot en vit Polisman som frikänts.

Citat: "Den skyldige vite polisen friades."

Varifrån kommer medias drivkraft att rapportera i termer om att alla vita Polismän är skyldiga, och att alla mörkhyade kriminella är oskyldiga?

När blev journalister juridiskt kunniga att de samtidigt kan bli domare och döma friade?
Speglar detta journalisters generella syn på vårt rättssamhälle?

Hur kan man ens skriva ordet "skyldig" och "friad" i samma mening?

Är det TT som egentligen skrivit detta?

När ska det sluta?

Fulla citatet från SVT Text, min fetning.

Senast redigerad av 1001PS 2015-03-12 kl. 12:21.
Citera
2015-03-12, 13:37
Medlem
LucNNs avatar
I sammanhanget ser jag inget fel, även fast det ingår i ett problematiskt ideologiskt ramverk qua svensk pkistisk mediabevakning. Man kan inte snacka om problematisk rasistisk/diskriminerende poliskultur utan att nämna sånt som nämns, och att pkare är hysteriska betyder inte att sånt inte förekommer eller är ett problem om det gör. Om media då överlag höll fokus på ärlig rapportering och debatt skulle saken te sig helt annorlunda.
Citera
2015-03-12, 13:38
Medlem
LucNNs avatar
Dock är det konstigt med ordvalget "skyldig" om en person som friades.
Citera
2015-03-12, 13:41
Medlem
Han är skyldig till att ha skjutit men inte dömd för det.
Citera
2015-03-12, 13:55
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skorven
Han är skyldig till att ha skjutit men inte dömd för det.

Fast skyldig är en juridisk term, och i sammanhanget handlar skyld/oskuld om den gärning det har rests åtal om. Därmed förutsätts att domstolen agerar i strid med sitt uppdrag - friar en som har begått brottet.
Citera
2015-03-12, 14:09
Medlem
StyleWarss avatar
Tankekontroll är en fickle beast.

Att den "skyldige frias" kan nog bara hända en vit man.
"Vit man" är en dubbelnegation utan like, är han dessutom polis får han smaka på medias rätta-in-dig-i-ledet-piska så det ryker tydligen.

Men bra fångat! Vänstermedia är rasister som fan. Allt utgår ifrån ens härkomst i svensk media idag. Ja, ni kan den här visan redan. Att svensk media är svårt rassjuk och frossar i white guilt är dock tyvärr ett faktum.

Att Ferguson är en rårasistisk håla är däremot sant.
Senast redigerad av StyleWars 2015-03-12 kl. 14:30.
Citera
2015-03-12, 14:44
Medlem
Europes avatar
Jag undrar faktiskt om det inte helt enkelt handlar om dålig svenska i och med neddragningarna av personal, speciellt som man inom ljugmedia har gjort sig av med alla korrektursläsare. Men visst, ljugmedia framför i stort sett bara propaganda, så det kan ju vara även frågan om det. Ljugmedia blir både allt mer efterblivet och propagandistiskt för varje dag som går och det är faktiskt ofta svårt att säga om något beror på inkompetens eller på grund av medveten vinkling...
Citera
2015-03-12, 14:44
Medlem
1001PSs avatar
SVD har en bättre formulering, kan ändå inte hålla sig från att blanda in den annars så ovidkommande hudfärgen.

"Den vite polisen Darren Wilson, som avlossade det dödande skottet, har friats från ansvar och det har knappast dämpat ilskan."

Källa: http://unvis.it/www.svd.se/nyheter/u...na_4401927.svd
Citera
2015-03-12, 15:11
Medlem
fboba40s avatar
Förmodligen handlar det om dåligt språk/ordval hos skribenten.
Däremot är det ju inte så konstigt att man nämner etnicitet i detta fall. Hela historien handlar ju om det, så händelserna skulle bli rätt obegripliga utan den förklaringen.
Citera
2015-03-12, 15:14
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag undrar faktiskt om det inte helt enkelt handlar om dålig svenska i och med neddragningarna av personal, speciellt som man inom ljugmedia har gjort sig av med alla korrektursläsare. Men visst, ljugmedia framför i stort sett bara propaganda, så det kan ju vara även frågan om det. Ljugmedia blir både allt mer efterblivet och propagandistiskt för varje dag som går och det är faktiskt ofta svårt att säga om något beror på inkompetens eller på grund av medveten vinkling...
Tror du har rätt. Jag har nog fått Flashbackbias tror jag!

Man ska inte själv hänfalla till det man kritiserar kanske…my bad.
Citera
2015-03-12, 15:39
Medlem
1001PSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fboba40
Däremot är det ju inte så konstigt att man nämner etnicitet i detta fall. Hela historien handlar ju om det, så händelserna skulle bli rätt obegripliga utan den förklaringen.

Jag är inte lika säker på att det är ett dåligt ordval. För mycket av en slump.

Det finns ju gott om incidenter baserade på etnicitet där det varit helt tyst om hudfärgen, så köper inte det heller.

Historien går ju utmärkt att förklaras med att det är uppror för att en Polis skjutit en person.
Det finns ju Poliser som är färgade och kriminella som är vita.
Citera
2015-03-12, 17:06
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fboba40
Samtidigt kan man tycka att åsiktspol... jag menar hornalister borde fatta oxymoronen i att skriva "Den skyldige vite polisen friades", frias man är man icke skyldig. Dessutom framgår inte hudfärgen på de nu skadade poliserna eller på den eller de som sköt vilket i så fall är minst lika intressant. Ännu mer anmärkningsvärt tycker jag det är att när polischefen aviserar sin avgång så kaosar noggrerna
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in