• 3
  • 4
2015-04-08, 14:38
Medlem
ColaKexs avatar
Då var det dags igen. Svt text skriver om att en vit polis (tydligen viktigt) sköt en svart man (tydligen viktigt att påpeka det också). http://www.svt.se/svttext/web/pages/134.html
Citera
2015-04-26, 11:39
Moderator
impieteers avatar
Jag trodde att SVT Text enbart var TT-telegram numera, men när det gäller att redigera TT:s tydligen väldigt olämpliga texter så gör de undantag och ser till att de blir mer politiskt korrekta.

Jag citerar inte hela:
http://www.svt.se/svttext/tv/pages/137.html
Citat:
Kravaller vid protest i Baltimore

Över 1.000 personer deltog i en frid-
full demonstration med krav på rätt-
visa
för Freddie Gray.
...

Demontrationen urartade emellertid och
tv-bilder visar kaotiska scener där
människor kastade glasflaskor och
papperskorgar mot poliser innan
butiker länsades och polisbilar slogs
sönder.

Såhär ser den ut från början:
Citat:
Kravaller vid protest i Baltimore

USA. Butiker länsades och polisbilar slogs sönder när kravaller bröt ut i Baltimore i USA. Händelserna kopplas ihop med ännu en protest mot den ökända amerikanska polisbrutaliteten, som oftast drabbar afroamerikaner och personer med ursprung i Latinamerika.
...

Över 1 000 personer deltog i den till att börja med fridfulla demonstrationen med krav på rättvisa för Freddie Gray.

De beskriver alltså raskravallerna som "en fridfull demonstration med krav på rättvisa" trots att det knappast är nyheten, nyheten är ju att det inte alls var en fridfull demonstration utan ett vanlig rasifierat upplopp där man bränner bilar och länsar butiker. I original avslutas den med att den var fridfull från början.
Citera
2015-04-30, 13:53
Medlem
Paradocss avatar
SR gick ut med en påannonsering kring händelserna:
"Polisen sköt rökgranater mot demonstranter som trotsat utegångsförbudet"

Antingen var det en demonstration som var planerad till natten eller så kan SR inte göra skillnad mellan demonstrationer och våldsamma upplopp. Jag lutar nog mot att det sista stämmer...
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in