Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-09, 19:03
  #1
Medlem
Har tänkt köpa för 20-25 tusen. Vilken sida erbjuder lägst courtage?

Något annat jag borde tänka på eller läsa innan jag ger mig in i aktiemarknaden?
Alla tips uppskattas.
Citera
2015-03-09, 19:09
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imsmarter
Har tänkt köpa för 20-25 tusen. Vilken sida erbjuder lägst courtage?

Något annat jag borde tänka på eller läsa innan jag ger mig in i aktiemarknaden?
Alla tips uppskattas.

Gör köpen hos Avanza. Skaffa ett investeringssparkonto (ISK) hos dom (lägre skatt kontra traditionellt aktiesparkonto) samt kolla vilken av deras fyra courtageklasser som passar dig bäst. Gör du säg 3 köp för ca 8 tusen vardera kan en klass passa medan gör du ett köp för 25 så kan (eventuellt) en annan courtageklass passa bättre.
Citera
2015-03-09, 19:32
  #3
Medlem
kekkens avatar
Jag slår ett slag för Nordnetdirekt då. Ganska likvärdigt courtage men enklare att räkna på avgifterna. Innan Avanza ändrade och krånglade till det med olika klasser (och höjde priserna för de flesta) var de billigare, men nu skulle jag ta Nordnet istället.

Avanzas sida må vare lite mer flashig och cool men det är ju inte det viktigaste. Huvudsaken är att sidan fungerar när man behöver den.

Annars är det bra att inte lita satsa allt på förhoppningsbolag. Tro inte på allt som skrivs om alla förhoppningsbolag och om kommnande raketuppgångar med flera 100% på kort tid. Tro mig, jag har lärt mig den hårda vägen. Mina absolut sämsta affärer har uppstått på det viset.

Och som nämnts kan ett isk konto vara att föredra framför en "vanlig" depå...

Själv använder jag Aktieinvest. Blir billigare för mig och storleken på mina affärer. Har fungerat hittills men maken värdelös hemsida har jag inte skådat sedan internets begynnelse tror jag. Den fungerar men verkar har stått still sedan 1995.
__________________
Senast redigerad av kekken 2015-03-09 kl. 19:37.
Citera
2015-03-09, 20:02
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kekken
Jag slår ett slag för Nordnetdirekt då. Ganska likvärdigt courtage men enklare att räkna på avgifterna. Innan Avanza ändrade och krånglade till det med olika klasser (och höjde priserna för de flesta) var de billigare, men nu skulle jag ta Nordnet istället.

Avanzas sida må vare lite mer flashig och cool men det är ju inte det viktigaste. Huvudsaken är att sidan fungerar när man behöver den.

Annars är det bra att inte lita satsa allt på förhoppningsbolag. Tro inte på allt som skrivs om alla förhoppningsbolag och om kommnande raketuppgångar med flera 100% på kort tid. Tro mig, jag har lärt mig den hårda vägen. Mina absolut sämsta affärer har uppstått på det viset.

Och som nämnts kan ett isk konto vara att föredra framför en "vanlig" depå...

Själv använder jag Aktieinvest. Blir billigare för mig och storleken på mina affärer. Har fungerat hittills men maken värdelös hemsida har jag inte skådat sedan internets begynnelse tror jag. Den fungerar men verkar har stått still sedan 1995.

Men har Nordnetdirekt ISK som ett alternativ? Valet av "kontotyp" att spara i spelar ju också viss roll.
Citera
2015-03-09, 23:43
  #5
Medlem
kekkens avatar
Ja det spelar ju så klart roll. Jag kan faktiskt inte hitta alternativet på Nordnetdirekt. Bara på Nordnet. Bäst är nog att du skickar iväg ett mail till dem o frågar lite snabbt. Om det inte finns är nog Avanza som gäller. Fast då gäller det ju så klart att räkna på det lite och välja rätt "klass" hos dem. Kanske inte så svårt om man bara handlar för ungefär samma belopp varje gång...
Citera
2015-03-10, 00:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kekken
Jag slår ett slag för Nordnetdirekt då. Ganska likvärdigt courtage men enklare att räkna på avgifterna. Innan Avanza ändrade och krånglade till det med olika klasser (och höjde priserna för de flesta) var de billigare, men nu skulle jag ta Nordnet istället.

Avanzas sida må vare lite mer flashig och cool men det är ju inte det viktigaste. Huvudsaken är att sidan fungerar när man behöver den.

Annars är det bra att inte lita satsa allt på förhoppningsbolag. Tro inte på allt som skrivs om alla förhoppningsbolag och om kommnande raketuppgångar med flera 100% på kort tid. Tro mig, jag har lärt mig den hårda vägen. Mina absolut sämsta affärer har uppstått på det viset.

Och som nämnts kan ett isk konto vara att föredra framför en "vanlig" depå...

Själv använder jag Aktieinvest. Blir billigare för mig och storleken på mina affärer. Har fungerat hittills men maken värdelös hemsida har jag inte skådat sedan internets begynnelse tror jag. Den fungerar men verkar har stått still sedan 1995.
På nordnetdirekt står det att minimum courtaget är 7 kr och sedan bredvid courtage 0.15% Vilket pris måste man överstiga för att få betala 0.15%. Nordnet känns inte väldigt seriöst. Kan inte hitta informationen någonstans.
Citera
2015-03-10, 00:43
  #7
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imsmarter
På nordnetdirekt står det att minimum courtaget är 7 kr och sedan bredvid courtage 0.15% Vilket pris måste man överstiga för att få betala 0.15%. Nordnet känns inte väldigt seriöst. Kan inte hitta informationen någonstans.

Svaret är 4667 kr. Alla köp under det blir 7 kr courtage, och de över blir 0,15%. Räknade ut med X*0,0015=7 borde stämma...

Hos Avanza är det liknande men sedan har de dyrare courtage om man köper t ex Futures från Paribas och andra.
__________________
Senast redigerad av Gurglaren 2015-03-10 kl. 00:45.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback