Citat:
Ursprungligen postat av
EbolaTillAlla
"Rätt ska vara rätt"???
Din rättsuppfattning skiljer sig nog markant från de flesta andras. De flesta tycker nog att man skall betala för saker man köper och inte försöka slingra sig undan detta bara för att säljaren inte brytt sig om att skaffa dokumentation gällande en kreditkortstransaktion i full utsträckning.
Om du köper en cykel av mig så är det rimligt att du begär ett kvitto på summan du betalat. Om du därmot skiter i detta så spelar det inte mig någon roll. Min första tanke är trots detta inte att gå till polisen och anmäla att du stulit cykeln bara för att du inte har något kvitto på att du betalat den.
Nje, har jag inte skrivit på ett kvitto så inte tusan ska jag bli skyldig för bankens tafatta säkerhet.
Signaturen ger medgivelse till debitering, får banken falska signaturer ska de inte godkänna köpet och således hålla inne pengarna. Var så checksystemet uppkom och har funkat, det här är bara en förlängning på det.
Att de drar sig o gör utredning hit o dit är bara för att slingra sig likt försäkringsbolag. Juridiskt får man titta på hela bilden om tvist uppstår men grundtesen är tydlig, nån annan kan inte signera dina köp.
Har kört ett par ärenden om det efter märkliga köp dykt upp på mitt konto och bankerna har krypit till korset och hostat upp i alla fall