2015-03-09, 23:05
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Under typ 100:- kan man slippa använda kod eller underskrift i Sverige också.
Citera
2015-03-10, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Jag har ej tillgång till något amerikanskt kortavtal här just nu.
Länka gärna om du hittar.

Jag vidhåller vad jag skrev. Det är ägarens ansvar vad som betalas med kortet och helt ok att låna ut.
Betalningarna är inte tvingande att göras av kortinnehavaren i USA. Inga ID krav.

//Brute

Amerikanskt? Du kan ju börja med att läsa avtalet för ditt VISA eller Mastercard. Att låna ut kortet räknas i deras ögon som att vara oansvarig. Om det skulle uppstå någon tvist om vad som köpts med ditt kort när det varit utlånat så kommer du aldrig någonsin att få någon ersättning från banken.

Enligt kortföretagen så är kassapersonal skyldiga att kolla leg på den som betalar. Att det knappt efterlevs är en annan femma.
Citera
2015-03-10, 15:40
Medlem
davveboys avatar
Förstår inte riktigt grejen.

På vilket sätt äventyrar de din ekonomi när du köpt en burger på bk utan att ha skrivit på ett kvitto?
Citera
2015-03-10, 16:45
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davveboy
Förstår inte riktigt grejen.

På vilket sätt äventyrar de din ekonomi när du köpt en burger på bk utan att ha skrivit på ett kvitto?
Fattar du inte att det är en säkerhetsåtgärd?
Skulle man bli av med kortet så kan någon annan hinna handla på det innan man spärrat men det blir mycket svårare om leg och underskrift används.
Citera
2015-03-10, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Skulle man bli av med kortet så kan någon annan hinna handla på det innan man spärrat men det blir mycket svårare om leg och underskrift används.

Den aspekten skall givetvis vägas in, men jag tror att det är ytterst ovanligt att någon skulle få för sig att riskera att åka dit för en hamburgermeny, tilläggas bör ju också att de flesta ställen kräver underskrift vilket ytterligare minskar risken att den som tappat sitt kort ska råka ut för detta bedrägeri.

Och de som påstår att VISA-kort inte finns eller åtminstone inte är användbara kan med fördel gå in på www.visa.se och själva studera vad som gäller istället för att komma med ogrundade påståenden här.
Citera
2015-03-10, 17:31
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
"Rätt ska vara rätt"???

Din rättsuppfattning skiljer sig nog markant från de flesta andras. De flesta tycker nog att man skall betala för saker man köper och inte försöka slingra sig undan detta bara för att säljaren inte brytt sig om att skaffa dokumentation gällande en kreditkortstransaktion i full utsträckning.

Om du köper en cykel av mig så är det rimligt att du begär ett kvitto på summan du betalat. Om du därmot skiter i detta så spelar det inte mig någon roll. Min första tanke är trots detta inte att gå till polisen och anmäla att du stulit cykeln bara för att du inte har något kvitto på att du betalat den.

Nje, har jag inte skrivit på ett kvitto så inte tusan ska jag bli skyldig för bankens tafatta säkerhet.
Signaturen ger medgivelse till debitering, får banken falska signaturer ska de inte godkänna köpet och således hålla inne pengarna. Var så checksystemet uppkom och har funkat, det här är bara en förlängning på det.

Att de drar sig o gör utredning hit o dit är bara för att slingra sig likt försäkringsbolag. Juridiskt får man titta på hela bilden om tvist uppstår men grundtesen är tydlig, nån annan kan inte signera dina köp.

Har kört ett par ärenden om det efter märkliga köp dykt upp på mitt konto och bankerna har krypit till korset och hostat upp i alla fall
Citera
2015-03-10, 17:42
Medlem
Emma18s avatar
Om ett köp blir bestridet så blir inte handlaren hjälpt av en underskrift. Nuförtiden är det i princip omöjligt att få rätt mot kortföretaget om det inte var chip+pin. Handlare som accepterar köp med underskrift eller utan underskrift gör det på egen risk, vilket fungerar rätt bra eftersom det är ganska ovanligt att folk utnyttjar detta. Att kräva underskrift gör möjligtvis att färre vågar försöka fuska.

Skulle inte rekommendera att du bestrider köpen bara för att djävlas, då detta är bedrägeri. Visst är det otroligt liten risk att polisen gör mer än att omedelbart lägga ner ärendet, men det är fortfarande rätt onödigt att begå brott för de summorna.
Citera
2015-03-11, 11:06
Medlem
det där vet jag hände med en polare. han var på krogen en kväll och festade rejält. insåg att han inte skrivit in koden eller signerat några kvitton. han ringde sin bank och sa att massa betalningar gjorts utan hans tillåtelse.. han fick hela krogkvällen tillbaka.
Citera
2015-03-11, 13:06
Medlem
davveboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe

Jag förstår att det är en säkerhetsåtgärd men då måste ju X även ha legitimationen. Så underskriften är egentligen det minsta problemet, eller hur?

Så har du legget+skriver en kuk om du så vill på kvittot så är det ju fortfarande giltigt.

edit;
Citat:
Ursprungligen postat av p0etOne
det där vet jag hände med en polare. han var på krogen en kväll och festade rejält. insåg att han inte skrivit in koden eller signerat några kvitton. han ringde sin bank och sa att massa betalningar gjorts utan hans tillåtelse.. han fick hela krogkvällen tillbaka.

Har gjort en liknande grej för ett tag sedan (en vän i baren) och jag skrev inte under ett enda kvitto på kvällen, ringde min bank men jag fick tyvärr inte något tillbaka. (detta gjordes bara som ett test för att se om det gick)
Senast redigerad av davveboy 2015-03-11 kl. 13:09.
Citera
2015-03-11, 13:14
Medlem
spirdalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pius
Du kan ju bestrida köpen om det är ett kreditkort, har de inte din signatur eller Pin-inmatning får de svårt att bevisa att det faktiskt är du som gjort köpet. Lite mycket meck, men om det är för en principsak kanske det är värt det för dig?

Javisst.....skulle funka skit bra tror du? Du tror inte dom liksom skulle kunna titta på videoupptagningen vid tidpunkten "någon" hade gjort ett köp på ditt kort? Skulle ta 2 sek att se att det var du på filmen.

Hur dum är du?? Du skulle inte ens kunna planera att ta godis från småbarn utan att åka dit.
Citera
2015-03-11, 13:53
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davveboy
Jag förstår att det är en säkerhetsåtgärd men då måste ju X även ha legitimationen. Så underskriften är egentligen det minsta problemet, eller hur?

Så har du legget+skriver en kuk om du så vill på kvittot så är det ju fortfarande giltigt.
Visst men gör personen sitt jobb ordentligt i kassan så skall legitimation kollas, personnummer skrivas av på kvittot av kassabiträdet och jämföra underskriften.
Citera
2015-03-11, 23:24
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuneiforme
Amerikanskt? Du kan ju börja med att läsa avtalet för ditt VISA eller Mastercard. Att låna ut kortet räknas i deras ögon som att vara oansvarig. Om det skulle uppstå någon tvist om vad som köpts med ditt kort när det varit utlånat så kommer du aldrig någonsin att få någon ersättning från banken.

Enligt kortföretagen så är kassapersonal skyldiga att kolla leg på den som betalar. Att det knappt efterlevs är en annan femma.

Hoppa inte in mitt i en konversation utan att ha läst in dig.
Jag bemötte någons felaktiga påstående om vilka kortregler som gäller i USA.

//Brute
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in