2015-03-09, 00:41
Medlem
kattrumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pattcancer
VISA-korten har slutat gälla och blivit ersatt av Mastercard. Ordna det så slipper du visa ID och skriva på kvittot varje gång du handlar.
Är du efterbliven?
Visst kan man missuppfatta saker...men så grovt så att man antar att VISA-kort har slutat gälla?
Citera
2015-03-09, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hitokiri-Battosai
I USA är det ofta jag inte behövt vare sig kod eller signatur.
Varför är det så viktigt för dig? Det är inte som att din signatur innebär att de inte kan lura skjortan av dig ändå, om det är vad de vill.

I USA är dem ju stenhårda på ett granska ditt id och jämföra med både dig o namnet på kortet!
Citera
2015-03-09, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffer85
Det kassapersonalen gör när de signerar någon annans papper kallas urkundsförfalskning. Den lagen är inte svår att hitta...
Om de skriver kundens namn ja, men förutsätter att så inte var fallet, framgick dock inte.
Citera
2015-03-09, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braless
Jag saknar kod till ett av mina visakort och behöver därför tillsammans med id-kort istället signera mina köp. Vid 2 (!!) tillfällen inom loppet av bara 1 månad har jag nu stött på intressanta bemötanden av kassapersonal när det kommer till dessa köp.
Vet inte om jag ska nämna namn på detta ställe, men en gubbe i kassan på en bar/restaurang i sthlm skrev under på raden där jag skulle skrivit under. Han förfalskade alltså min underskrift vid mitt köp! Jag ifrågasatte, men han skrattade och log "det är okej". Det är då fan inte okej!!
Och senast igår på Burger King sergelstorg insisterade kassapersonalen på att jag inte ens behövde skriva på. Jag vägrade, jag gav mig inte. Jag stod och dividerade fram och tillbaka med burger king-gubben innan han till slut "gav med sig" och "lät" mig signera mitt eget köp.
Jag är svinförbannad över att dessa företag inte respekterat kassahållningen, eller framför allt min ekonomi och mig som individ! Jag ringde till min bank men de sa att de inte kan göra någonting.
Om någon är intresserad av etnicitet på dessa kassa-arbetare kan jag kompletera med det.
Ofta tror jag att det handlar om okunskap hos personalen helt enkelt.

"Signaturkontroll
Kontrollera att kundens underskrift på kontokortskvittot över- ensstämmer med namnteckningen på baksidan av kortet samt namnteckningen på ID-handlingen."
http://www.svenskhandel.se/Documents...epslanguage=sv

Bankens riktlinjer:
https://www.kortaccept.se/download/1...erminal+lo.pdf
Citera
2015-03-09, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kattrumpa
Är du efterbliven?
Visst kan man missuppfatta saker...men så grovt så att man antar att VISA-kort har slutat gälla?
han har rätt.
Du har fel.
Citera
2015-03-09, 16:56
Medlem
flugzvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matad0r
I USA är dem ju stenhårda på ett granska ditt id och jämföra med både dig o namnet på kortet!
Kan knappast gälla överallt. Jag har aldrig behövt visa leg i samband med kortbetalning under mina tio år i landet.
Citera
2015-03-09, 17:31
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kehadegi
han har rätt.
Du har fel.
På vilket sätt?
Citera
2015-03-09, 18:16
Medlem
Brutes avatar
Citat:

Skitsnack.
Korten är inte personliga.
Värdehandling, ja, men helt ok att låna ut det.

//Brute
Citera
2015-03-09, 18:42
Medlem
Snackss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Skitsnack.
Korten är inte personliga.
Värdehandling, ja, men helt ok att låna ut det.

//Brute

Korten är visst personliga. Läs genom valfritt korts avtalsvillkor... Gäller även om kontot bakom är ett gemensamt konto.
Citera
2015-03-09, 19:17
Medlem
Om en person tar betalt utan PIN-kod eller underskrift när du betalar med kort så är inte det en giltig transaktion rent juridiskt. Där jag bor finns en klubb där man inte behöver skriva på något kvitto eller skriva in kod, så efter en kväll där jag spendera cirka 1500 kr hade jag självklart ångest dagen efter.

Det jag gjorde var att polisanmälde det över telefon och sen ringde min bank och spärra mitt kort som "hade använts av någon annan", gjorde därefter en kortreklamation och ett tag senare betalade min bank tillbaka varenda krona!

TS, gör som jag om du vill ha tillbaka någon ynka krona om du känner att någon kassapersonal agerat fel.
Citera
2015-03-09, 20:37
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snacks
Korten är visst personliga. Läs genom valfritt korts avtalsvillkor... Gäller även om kontot bakom är ett gemensamt konto.

Jag har ej tillgång till något amerikanskt kortavtal här just nu.
Länka gärna om du hittar.

Jag vidhåller vad jag skrev. Det är ägarens ansvar vad som betalas med kortet och helt ok att låna ut.
Betalningarna är inte tvingande att göras av kortinnehavaren i USA. Inga ID krav.

//Brute
Citera
2015-03-09, 22:16
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Citat:

jasså? det har jag aldrig märkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in