• 1
  • 2
2015-03-08, 17:02
Medlem
bralesss avatar
Jag saknar kod till ett av mina visakort och behöver därför tillsammans med id-kort istället signera mina köp. Vid 2 (!!) tillfällen inom loppet av bara 1 månad har jag nu stött på intressanta bemötanden av kassapersonal när det kommer till dessa köp.

Vet inte om jag ska nämna namn på detta ställe, men en gubbe i kassan på en bar/restaurang i sthlm skrev under på raden där jag skulle skrivit under. Han förfalskade alltså min underskrift vid mitt köp! Jag ifrågasatte, men han skrattade och log "det är okej". Det är då fan inte okej!!

Och senast igår på Burger King sergelstorg insisterade kassapersonalen på att jag inte ens behövde skriva på. Jag vägrade, jag gav mig inte. Jag stod och dividerade fram och tillbaka med burger king-gubben innan han till slut "gav med sig" och "lät" mig signera mitt eget köp.

Jag är svinförbannad över att dessa företag inte respekterat kassahållningen, eller framför allt min ekonomi och mig som individ! Jag ringde till min bank men de sa att de inte kan göra någonting.

Om någon är intresserad av etnicitet på dessa kassa-arbetare kan jag kompletera med det.
Citera
2015-03-08, 17:15
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
I USA är det ofta jag inte behövt vare sig kod eller signatur.
Varför är det så viktigt för dig? Det är inte som att din signatur innebär att de inte kan lura skjortan av dig ändå, om det är vad de vill.
Citera
2015-03-08, 17:27
Medlem
I USA så behöver man inte signera eller slå kod på köp under $10.00 på många ställen (Mc Donalds, Burger King m.fl.). Kanske är något liknande i Sverige.
Citera
2015-03-08, 17:50
Medlem
bralesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitokiri-Battosai
I USA är det ofta jag inte behövt vare sig kod eller signatur.
Varför är det så viktigt för dig? Det är inte som att din signatur innebär att de inte kan lura skjortan av dig ändå, om det är vad de vill.

Citat:
Ursprungligen postat av 0la
I USA så behöver man inte signera eller slå kod på köp under $10.00 på många ställen (Mc Donalds, Burger King m.fl.). Kanske är något liknande i Sverige.

Jag är väl medveten om detta. Det är usa, och det fungerar inte juridiskt på samma vis i Sverige, så det tillför ingenting till diskussionen om detta "fenomen".
Citera
2015-03-08, 17:57
Medlem
Pattcancers avatar
VISA-korten har slutat gälla och blivit ersatt av Mastercard. Ordna det så slipper du visa ID och skriva på kvittot varje gång du handlar.
Citera
2015-03-08, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braless
Jag är väl medveten om detta. Det är usa, och det fungerar inte juridiskt på samma vis i Sverige, så det tillför ingenting till diskussionen om detta "fenomen".

Det är inte som att din signatur innebär att de inte kan lura skjortan av dig ändå, om det är vad de vill.
Citera
2015-03-08, 18:04
Medlem
bralesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitokiri-Battosai
Det är inte som att din signatur innebär att de inte kan lura skjortan av dig ändå, om det är vad de vill.

Nej jag förstår det. Är mer en principsak samt juridisk fråga. För mig är det här känsliga saker, ett visakort samt ens identitet räknas väl ändå som värdesaker av högsta rang. Jag tycker verkligen det är fruktansvärt och respektlöst ur den aspekten.
Citera
2015-03-08, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braless
Nej jag förstår det. Är mer en principsak samt juridisk fråga. För mig är det här känsliga saker, ett visakort samt ens identitet räknas väl ändå som värdesaker av högsta rang. Jag tycker verkligen det är fruktansvärt och respektlöst ur den aspekten.

Egentligen, ja. I realiteten måste underskrifter vara den mest överskattade värdehandlingen som finns.
Så jävla lätt att förfalska, och som du själv nu märkt, egentligen spelar det ingen som helst roll vad man kluttar dit.
Citera
2015-03-08, 18:12
Medlem
Piuss avatar
Du kan ju bestrida köpen om det är ett kreditkort, har de inte din signatur eller Pin-inmatning får de svårt att bevisa att det faktiskt är du som gjort köpet. Lite mycket meck, men om det är för en principsak kanske det är värt det för dig?
Senast redigerad av Pius 2015-03-08 kl. 18:15. Anledning: Dyac
Citera
2015-03-08, 18:34
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pattcancer
VISA-korten har slutat gälla och blivit ersatt av Mastercard. Ordna det så slipper du visa ID och skriva på kvittot varje gång du handlar.
Var har du fått det ifrån?! Det finns några banker som har ersatt VISA med MasterCard men du kan inte ta för givet att det är så för braless!
Några exempel på banker som kör med VISA:

S|E|B
Skandiabanken
Nordea
Forex Bank
marginalen bank
Citera
2015-03-08, 18:54
Medlem
flummares avatar
Man behöver ingen pinkod eller identifiering när man köper biljett i automat hos västtrafik med kort. Jag har för mig att det har med vad försäkringen täcker i form av bedrägerier i det avtal med kortföretaget man har. Ska man åka en familj en längre sträcka kan det ju bli en betydande summa ändå.
Citera
2015-03-08, 18:58
Medlem
flummares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Var har du fått det ifrån?! Det finns några banker som har ersatt VISA med MasterCard men du kan inte ta för givet att det är så för braless!
Några exempel på banker som kör med VISA:

S|E|B
Skandiabanken
Nordea
Forex Bank
marginalen bank
Kan lägga till att Swedbank har VISA som kreditkort. Men inte på kontokort kopplat till ett bankkonto med kredit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in