2015-03-08, 19:15
Medlem
Många snabbköpsrestauranger med högt tempo skippar signaturer på köp under ett visst belopp för att spara tid. Det finns inget krav på att något ska signeras, att man sparar "slippar" är för att man på anmodan ska kunna visa upp ett signerat kvitto om kortets innehavare kontaktar banken och hävdar att han eller hon inte varit där och handlat. Kan butiken då inte visa upp något sådant kvitto kan den bli återbetalningskyldig.
Citera
2015-03-08, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pattcancer
VISA-korten har slutat gälla och blivit ersatt av Mastercard. Ordna det så slipper du visa ID och skriva på kvittot varje gång du handlar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Visa_Inc.

Du får nog ta och försöka komma in i matchen lite.

Att han behöver visa ID har förövrigt inget med vilket kort man har, utan för att TS sannolikt glömt eller slarvat bort sin kod.
Citera
2015-03-08, 19:21
Medlem
Ja, det var tråkigt. Använd kontanter istället så slipper du allt strul. Gå till din bank och ta ut en massa sedlar. Lycka till!
Citera
2015-03-08, 19:23
Medlem
Är det inte du som skrivit på så är det heller inte du som köpt varan. Det är bara att bestrida inköpen hos banken och be dem bevisa att det är du som skrivit på. Det bör tydligt framgå att så inte är fallet.
Citera
2015-03-08, 19:45
Medlem
bralesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuneiforme
Är det inte du som skrivit på så är det heller inte du som köpt varan. Det är bara att bestrida inköpen hos banken och be dem bevisa att det är du som skrivit på. Det bör tydligt framgå att så inte är fallet.

Jag ringde min bank och även om det är inte stora summor det rör sig om, tänkte jag i samma banor som dig. Just av principskäl för detta har gjort mig så förbannad, att de tagit sig rätten att skriva under med min namnteckning. Banken frågade om de inte stämde att jag ville betala för den varan jag gjort, och ja jo det stämmer ju. Så att så länge jag faktiskt velat ha varan kunde de inte göra något speciellt..
Citera
2015-03-08, 19:54
Medlem
Bestrid ett köp
Kontakta din bank och hävda att det har dragits x kr från ditt konto som du inte känner till, då är det upp till butiken att uppvisa slipp med godkänd signatur.
Jobbar själv på ett ställe där alla får skriva under, aldrig sett mina kollegor göra ens något i närheten av detta
Citera
2015-03-08, 19:57
Medlem
UlphSvensons avatar
Sammanfattningsvis så dyker det upp en kund med vad som lika gärna kunde varit ett checkhäfte rakt ut ur forntiden och service-minded personal väljer att ta en ekonomisk risk som på inget sätt kan drabba sagde kund för att spara tid och göra livet lättare för alla och inte binda upp en kö. Kund som fått allt om bakfoten slår bakut och gör livet svårare för alla och bygger kö.

Signatur som säkerhet är ett skämt, speciellt när det gäller småsummor. Uppskatta smidigheten istället!
Citera
2015-03-08, 20:14
Medlem
bralesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profile-123
Bestrid ett köp
Kontakta din bank och hävda att det har dragits x kr från ditt konto som du inte känner till, då är det upp till butiken att uppvisa slipp med godkänd signatur.
Jobbar själv på ett ställe där alla får skriva under, aldrig sett mina kollegor göra ens något i närheten av detta

Exakt! Du som seriös kassaarbetare (som jag förstått det?) måste ju se det allvarliga i detta! Kan en chef eller ägare uppskatta om dess anställda arbetar på detta seriöst olagliga vis?!
Citera
2015-03-08, 21:02
Medlem
Med vissa kortinlösare behövs inte kod/signatur under köp på 200kr.
Inom kort lanseras kort med nfc teknik(visa och mastercard) där du bara håller kortet mot terminalen och inget mer behövs om köp inte överstiger 200kr.

Detta kommer mer och mer från samtliga kortinköpare och kortföretag.

Man kan ju alltid förneka att man handlat om man inte skrivit under...

Edit: även detta under 200kr kommer gälla de flesta, du kommer inte ens få frågan om pinkod i terminalen när du trycker in kortet.
Senast redigerad av dinkeldonk 2015-03-08 kl. 21:15.
Citera
2015-03-08, 21:03
Medlem
frdks avatar
Om det inte är din signatur på kvittot så kan du vända dig till din bank och anmäla det som bedrägeri, de ber dig göra polisanmälan först. Du går till farbror blå och fylla i en rapport som ingen därefter tittar på som säger att du Inte har signerat något köp där.
Med rapporten i handen går du tillbaka till banken och får summan åter.

Restaurangen får information att polisanmälan mot dem är gjord.
pengarna däremot sponsrar banken med.

Förmodligen inte värt det för struntbelopp, men en middagsbjudning kan ju vara värt beakta.
Rätt ska vara rätt.

Sen personligen kan jag tycka: SKAFFA EN JÄVLA KOD! Säkerheten på kortet är noll om en okänd kråka räcker, banker borde tagit gamla systemet med signatur ur drift för flera århundraden sen. Varför de inte gör det är för att de tjänar förtfarande för bra på dom.. vill inte riskera tappa över kunder till andra system.
Citera
2015-03-08, 21:20
Medlem
På donken behöver man inte skriva under köp mindre än 200kr.
Citera
2015-03-08, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Om det inte är din signatur på kvittot så kan du vända dig till din bank och anmäla det som bedrägeri, de ber dig göra polisanmälan först. Du går till farbror blå och fylla i en rapport som ingen därefter tittar på som säger att du Inte har signerat något köp där.
Med rapporten i handen går du tillbaka till banken och får summan åter.

Restaurangen får information att polisanmälan mot dem är gjord.
pengarna däremot sponsrar banken med.

Haha, in your dreams! Om någon betalväxel misstänks ha olovligen dragit pengar från ett konto hos banken som tillhör en av bankens kunder så kan jag lova dig att banken kommer utreda det. De kan inte bara "sponsra" och låtsas som att det regnar om det stjäls pengar.

De kommer då att se kvittot, som inte är underskrivet, och anta att kunden varit på restaurangen ändå och försöker blåsa banken. I synnerhet om det bara rör sig om ett enstaka fall. Sedan kan man räkna med att själv bli polisanmäld för falsk tillvitelse och eventuellt även bedrägeri...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in