2015-03-19, 23:29
Medlem
JBernards avatar
Jag köpte en 115hk Optimax på rekommendation av båtvaruhuset. Bättre vrid, effekt och hyfsat mycket billigare än en 4-taktare. Använder man båten lite då och då duger det gott.
Citera
2015-03-20, 13:59
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skynet-bot
För att folk väntar på nästa generations elutombordare som är ännu renare än 4-taktare och utan all jobbig och dyr service. Går redan att köpa 40hk-varianter men de är fortfarande lite dyra.

http://www.torqeedo.com/en/products/outboards/deep-blue
Shit fuck helvete! 15 000 €, 140 000 spänn för ett djävla batteri som innehåller energi som drygt en liter bensin!!! Med elmotorns bättre verkningsgrad kanske det kan motsvara 2-3 liter bensin om man jämför energi ut på propelleraxeln. 15-20 minuter på fullgas med 40-hästaren så är batteriet helt tomt. Marknaden för starka batteridrivna fritidsbåtsmotorer är nog mycket begränsad.

Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Jag köpte en 115hk Optimax på rekommendation av båtvaruhuset. Bättre vrid, effekt och hyfsat mycket billigare än en 4-taktare. Använder man båten lite då och då duger det gott.
De nya tvåtaktarna är väl inte så tokiga avgasmässigt heller.
Citera
2015-03-21, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Shit fuck helvete! 15 000 €, 140 000 spänn för ett djävla batteri som innehåller energi som drygt en liter bensin!!! Med elmotorns bättre verkningsgrad kanske det kan motsvara 2-3 liter bensin om man jämför energi ut på propelleraxeln. 15-20 minuter på fullgas med 40-hästaren så är batteriet helt tomt. Marknaden för starka batteridrivna fritidsbåtsmotorer är nog mycket begränsad.

De nya tvåtaktarna är väl inte så tokiga avgasmässigt heller.

Torqeedo är iofs säkert bra saker men när man ser till pris så finns det ju klart billigare saker.
Köper man lösa celler osv kan man säkert få ner priset otroligt mycket.
likaså på motorn, goldfish sålde sin 23ft med en stor el motor ifrån nått annat märke.

Men du har helt rätt, snabba el drivna båtar är marknaden säkert noll, men icke planande båtar och segelbåtar är det nog betydligt större.

Men apropå snabba, sett Cigaretts 50ft med el? Dyrt och kort tid men otroligt ballt bygge.
Citera
2015-03-21, 23:41
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lowtech
Men du har helt rätt, snabba el drivna båtar är marknaden säkert noll, men icke planande båtar och segelbåtar är det nog betydligt större.

För (en del) segelbåtar kunde det nog vara ett gångbart alternativ eftersom man kan ladda batterierna med solpaneler under seglingen och använda motorn när man lägger till.

Men för alla som tänkt använda motorn som huvudsaklig framdrivningskälla så är elmotorerna stendöda i dagsläget och säkert rätt många år framöver.
Citera
2015-03-22, 00:56
Medlem
Borhemmas avatar
Nimbus har väl en satsning på eldrift, men hur många som nappat vet jag inte. Modigt var det, men jag vet inte..
http://www.hamnen.se/artiklar/motorbatar/nimbus-e-power-ar-har.html
Citera
2015-03-22, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
För (en del) segelbåtar kunde det nog vara ett gångbart alternativ eftersom man kan ladda batterierna med solpaneler under seglingen och använda motorn när man lägger till.

Men för alla som tänkt använda motorn som huvudsaklig framdrivningskälla så är elmotorerna stendöda i dagsläget och säkert rätt många år framöver.

Självklart, men som en alternativ källa är det klart intressant.
Greenline har ju sålt hundratals båtar.

steyr har ju även hybrid alternativ på sina motorer.

Sen om det händer nå radikalt på batterifronten så kommer det nog hända mycket.
Citera
2015-03-23, 00:10
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Sen om det händer nå radikalt på batterifronten så kommer det nog hända mycket.

Jo, det är ju så klart själva flaskhalsen när det gäller elmotorerna. Men det lär dröja väldigt många år, det måste till nåt revolutionerande och i dagsläget ej existerande i princip och sen ska det sättas i produktion - mååånga år blir det...
Citera
2015-04-25, 15:08
Medlem
SportquattroS1s avatar
Det finns ingen anledning att ha bensinmotorer längre, gammal 1800talstaknik. Diesel är överlägset i verkningsgrad, samt att vikten har gått ner rätt ordentligt de senaste åren.
Finns även som utombordare.
http://oxe-diesel.com

Jag har ingen egen båt längre. Men kör 4-takt bensin på mina föräldrars båtar, en Linder 400 med 20hp och en Jeanneau 550 med 115hp. Där är det 4-takt av främst praktiska skäl då en tvåtaktare inte mår bra av att tugga på tomgång när man fiskar.

Direktinsprutade bensintvåtaktare är ej heller jämförbara med förgasade motsvarigheter vad gäller utsläpp då dessa är rena som fyrtaktarna.

När jag skaffar båt nästa gång så blir det diesel för hela slanten.
Citera
2015-04-26, 02:06
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SportquattroS1
Det finns ingen anledning att ha bensinmotorer längre, gammal 1800talstaknik. Diesel är överlägset i verkningsgrad, samt att vikten har gått ner rätt ordentligt de senaste åren.
Finns även som utombordare.
http://oxe-diesel.com

Jag har ingen egen båt längre. Men kör 4-takt bensin på mina föräldrars båtar, en Linder 400 med 20hp och en Jeanneau 550 med 115hp. Där är det 4-takt av främst praktiska skäl då en tvåtaktare inte mår bra av att tugga på tomgång när man fiskar.

Direktinsprutade bensintvåtaktare är ej heller jämförbara med förgasade motsvarigheter vad gäller utsläpp då dessa är rena som fyrtaktarna.

När jag skaffar båt nästa gång så blir det diesel för hela slanten.
Den där Oxen hade jag inte sett. Den är ju inte mycket tyngre än en fyrtakts bensinare med samma effekt, 295-320 kg för dieseln mot 265 kg för en 200 hp Honda. 11-20 % tyngre då.

Horisontell vevaxel och drivrem istället för axel och vinkelväxel för överföring till propelleraxeln. Det får man säga är annorlunda. Den lär väl kosta utav helvete antar jag.
Citera
2015-04-26, 10:23
Medlem
SportquattroS1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Den där Oxen hade jag inte sett. Den är ju inte mycket tyngre än en fyrtakts bensinare med samma effekt, 295-320 kg för dieseln mot 265 kg för en 200 hp Honda. 11-20 % tyngre då.

Horisontell vevaxel och drivrem istället för axel och vinkelväxel för överföring till propelleraxeln. Det får man säga är annorlunda. Den lär väl kosta utav helvete antar jag.
Den lär vara dyr i inköp men desto billigare i drift.

Vet att Yanmar har haft två och trecylindriga dieselutombordare på 18 resp 27 hp. Dessa var dock osedvanligt dyra då den enda marknaden var små mob båtar på tankers.

Nä, dieselutombordare kommer nog aldrig att slå igenom bland semesterbåtförare. Men ribcharter, sjöräddning, fiskare, myndigheter, där finns definitivt en marknad.
Citera
2015-04-26, 22:48
Medlem
Oxe är ju byggt för militären och special ops osv.
Grundpriset tror jag var 35-40k€
Citera
2015-04-27, 09:16
Medlem
SportquattroS1s avatar
Citat:
Oxe är ju byggt för militären och special ops osv.
Grundpriset tror jag var 35-40k€
Som sagt...
Citat:
Ursprungligen postat av SportquattroS1
Nä, dieselutombordare kommer nog aldrig att slå igenom bland semesterbåtförare. Men ribcharter, sjöräddning, fiskare, myndigheter, där finns definitivt en marknad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in