2016-12-07, 16:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tror ocks domen blir svr att verkstlla i Libanon d det rr sig om tv olika juridiska bedmningar av tv domstolsinstanser, dr Martin var p fri fot efter tingsrttsdomen.

Fallet mste oavsett upp till en libanesisk domstol dr det mste frklaras varfr hovrtten och tingsrtten dmde olika. Det blir att frklara juridiska begrepp fr utlndska jurister och hur olika svenska domstolar ser p saken. Medgrningsmannaskap r en bedmningsfrga i Sverige, en sak som inte r s rttssker eftersom det blir olika frn fall till fall. Det finns fall dr mrdare skyller p varandra och kommer undan, eftersom ingen specifik person kan bindas till brottet.

Man kan ju visa hur tokigt det r nr lagstiftaren lmnar ver till domstolarna att avgra en s viktig syn p rttsskipning i stllet fr att ha det i lagen att varje delaktighet eller befattning med brottet ger samma straff fr alla inblandade som var nrvarande p platsen fr brottet. Det var s de resonerade enligt lag i Kalifornien nr Annika stb*rg dmdes till livstids fngelse fr delaktighet.

I Sverige har vi Lindomefallet dr brottslingar skyller p varandra, en sak som inte borde vara mjlig. Dr det inte fungerade att skylla ifrn sig, var Malalexanderfallet, ett fall dr rtten visade ointresse fr att reda ut vem som hll i vapnet och dmde alla tre till livstid. Det hnger p i svenska domstolar p hur skicklig en klagare r, vem det r som r rdman och p andra brister i rttssystemet som inte gr att frklara fr utlndska jurister. Det jag tror r en central frga i detta fall r varfr Martin hade kvar sitt pass och inte bevakades. Att han de facto kunde lmna Sverige r pinsamt.

Det r ju inte s rttsskert fr en utomstende att svensk praxis inte r entydig, i stllet fr att ha en lag dr man dmer alla lika om de r nrvarande vid ett mord och inte frhindrar mordet.

Detta r onekligen ett intressant fall och med en skicklig jurist i Libanon s r risken stor att Martin kommer undan med mord.

Vi fr hoppas p karma, och p vr erfarenhet av att mrdare brukar rka ut fr ett vldsamt slut.

Jag tror Martin mste sakna den livsstilen han hade i Sverige. Sverige r ett generst land som lt honom, hans bror och gelikar leva ut sina kriminella lustar. Jag tycker faktiskt det r ett straff fr Martin att ha med libanesiskt rttsvsende att gra och sen bli tvingad att arbeta hederligt fr resten av sitt ynkliga liv om han blir fri.
Ja, det var en fatal miss att han inte dmdes fr medgrningsmannaskap (tillsammans och i samfrstnd) nr han erknner att han befunnit sig p plats i samband med skotten. Helt obegripligt.

Nu r det vl tv separata processer som pgr fristende frn varandra?

Den fllande dom de jagar honom p r Hovrttsdomen (internationell efterlysning och begran om utlmning) och problemet lr vara om de p svensk regeringsniv om de inte anser Libanon tillrckligt rttsskert (korruption, mutor, risk fr tortyr, straff som inte r i parit osv). Det sker ju inte verkstllighet/utlmnande per automatik frn svenskt hll heller pga av nmnda orsaker.
Men det str som sagt likavl och vger mot allvarsgrad och vad finns det fr val?

Resten ligger helt i Libanons hnder (deras eget nuvarande tal). Det enda jag kan tnka mig r om Libanon vill markera att de nd tar saken p allvar och dmer honom. Det vore vldigt bra fr d lr rymlingar inse att det inte bara att sticka ivg och frlita sig p dubbla medborgarskap som om det vore ett enkelt alternativ.
Senast redigerad av develi 2016-12-07 kl. 16:57.
Citera
2016-12-20, 10:19
Medlem
spekulerar nu bara fritt (och jag brukar ha fel i denna trden) men tror att libbarna grna vill utreda vilken typ av figur saliba r innan de ger honom "greencard". vill vl inte hrbrgera vilka brottslingar som helst.

nr de inser att han sysslade med (grov) kriminalitet och dessutom var inblandad i morden eller t.o.m mrdade d kommer det nog inte att bli s ltt fr honom.

jag kan tnka mig att det blir en utdragen rttegng (kanske tar 5 r allt som allt?) och att han sen kommer att skickas tillbaka till Sverige.

frgan r; om han skickas tillbaka till Sverige, kommer han att bestraffas fr att han rymde?
Citera
2016-12-20, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
spekulerar nu bara fritt (och jag brukar ha fel i denna trden) men tror att libbarna grna vill utreda vilken typ av figur saliba r innan de ger honom "greencard". vill vl inte hrbrgera vilka brottslingar som helst.

nr de inser att han sysslade med (grov) kriminalitet och dessutom var inblandad i morden eller t.o.m mrdade d kommer det nog inte att bli s ltt fr honom.

jag kan tnka mig att det blir en utdragen rttegng (kanske tar 5 r allt som allt?) och att han sen kommer att skickas tillbaka till Sverige.

frgan r; om han skickas tillbaka till Sverige, kommer han att bestraffas fr att han rymde?

Han rymde inte, han friades i tingsrtten och slpptes fri och Svenska naiva myndigheter trodde att han kommer vl inte och sticka till sitt egna hemland nr vi verklagar och vill dma honom till livstidsfngelse????
Men nr man tnker efter, vad har Sverige och vi etniska Svenskar frlorat fr ngot???

2 kriminella blattar skjutna, en svennehora som gillade att suga arabkuk samt att hon tyckte det var hftigt att umgs med kriminella, undrar ifall hon tyckte samma sak nr hon skts??
Sedan har vi en blatte p livstidsstraff, lycka till att klara av det utan att bli driven till vansinne.

Sedan har vi en blatte som kt hem till sitt egna hemland, nu slipper vi hans fortsatta brottslighet och vi slipper frsrja apan genom bidrag, fngelsekostnader mm.
S p hela taget har vi inte frlorat ngot utan jag vill hellre se det som en vinst fr det Svenska samhllet.
Citera
2016-12-20, 11:32
Medlem
Heltutanklasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Han rymde inte, han friades i tingsrtten och slpptes fri och Svenska naiva myndigheter trodde att han kommer vl inte och sticka till sitt egna hemland nr vi verklagar och vill dma honom till livstidsfngelse????
Men nr man tnker efter, vad har Sverige och vi etniska Svenskar frlorat fr ngot???

2 kriminella blattar skjutna, en svennehora som gillade att suga arabkuk samt att hon tyckte det var hftigt att umgs med kriminella, undrar ifall hon tyckte samma sak nr hon skts??
Sedan har vi en blatte p livstidsstraff, lycka till att klara av det utan att bli driven till vansinne.

Sedan har vi en blatte som kt hem till sitt egna hemland, nu slipper vi hans fortsatta brottslighet och vi slipper frsrja apan genom bidrag, fngelsekostnader mm.
S p hela taget har vi inte frlorat ngot utan jag vill hellre se det som en vinst fr det Svenska samhllet.

Instmmer helt och hllet med dig. Saliba r en hjlte av episka mtt.
Citera
2016-12-20, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2

ok, som jag minns det s sjukanmlde han sig en dag d han skulle ha infunnit sig i rtten. eller rttare sagt, morsan gjorde det t honom.

ja, i det korta perspektivet kanske samhllet tjnade p det men du fr ven tnka p hur mkt skatt som gtt t till polisutredningen, advokatskostnader, uppehlle i fngelse/hkte fr salibas etc etc. lgg drtill att brottsoffrens anhriga kanske inte lngre klarar av att jobba och d gr ju staten miste om skatteintkter osv.

s summa summarum kanske det kvittar.

ps. jag tycker ocks Sverige tar emot fr mkt lst folk som inte kan eller vill anpassa sig...det jobbiga r att de blattar som verkligen skter sig och bidrar till samhllet, de belnas inte alls snarare bestraffas och sen tar man de kriminella med silkesvantar ...tycker gott att nr nt snt hr (el dylikt) intrffar s ska hela familjen saliba utvisas.
Citera
2016-12-21, 00:36
Medlem
cossinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
ok, som jag minns det s sjukanmlde han sig en dag d han skulle ha infunnit sig i rtten. eller rttare sagt, morsan gjorde det t honom.

ja, i det korta perspektivet kanske samhllet tjnade p det men du fr ven tnka p hur mkt skatt som gtt t till polisutredningen, advokatskostnader, uppehlle i fngelse/hkte fr salibas etc etc. lgg drtill att brottsoffrens anhriga kanske inte lngre klarar av att jobba och d gr ju staten miste om skatteintkter osv.

s summa summarum kanske det kvittar.

ps. jag tycker ocks Sverige tar emot fr mkt lst folk som inte kan eller vill anpassa sig...det jobbiga r att de blattar som verkligen skter sig och bidrar till samhllet, de belnas inte alls snarare bestraffas och sen tar man de kriminella med silkesvantar ...tycker gott att nr nt snt hr (el dylikt) intrffar s ska hela familjen saliba utvisas.

har vi n satans ekonomer hr som gr gllande att ekonomin ska prioriteras framfr allt ?
Citera
2016-12-21, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cossinus
har vi n satans ekonomer hr som gr gllande att ekonomin ska prioriteras framfr allt ?

tja, tyvrr ser det ut s i samhllet (idag). pengar styr.

om det funnits obegrnsade resurser hade man ju kunnat punktmarkera gng som salibas och drmed frhindra brott.

det r min uppfattning iaf. jag kan ha fel men det r min sikt.
Citera
2016-12-22, 08:10
Medlem
Heltutanklasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cossinus

Ta befolkningens skerhet istllet d om du r ointresserad av landets ekonomi.

Blattar som inte anpassar sig har inget hr att gra

Dock r Saliba en hjlte. Slcker 2 blattar, en blattebrud och stter brorsan p livstid och sjlv drar hrifrn utan mjlighet att komma tillbaks. Tnk om alla blattar gjorde s istllet fr att suga ur landet p bidrag och hlla p med gruppvldtkter och ofredanden av alla dess slag.

Trkigt som fan att de blattar som jobbar och skter sig ocks blir hatade men det r ju trkigt d kanske dom ocks behver ta avstnd frn sitt mrka frflutna.
Senast redigerad av Heltutanklass 2016-12-22 kl. 08:16.
Citera
2016-12-30, 07:39
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Trollhttan frser Uddevalla med knark
https://www.bohuslaningen.se/nyheter...nark-1.4060766
Citat:
I samband med trippelmordet i mars 2015 satsade polisen enorma resurser p att ringa in mrdarna och kartlgga hndelsefrloppet.

Bde de tv brder som senare dmdes fr morden och ett av offren var tidigare dmda fr bland annat narkotikabrott. Allt pekar ocks p att morden hade koppling till narkotikahandel.

Den ldste av brderna var organisatren, den hgste, med std av sin bror i ett ntverk med mycket starkt fste i Uddevalla, enligt Tony Bengtsson, tillfrordnad operativ chef p polisens spaningssektion.
Citat:
Dremot r det uppenbart att mycket av narkotikan tar sig hit p nya vgar - frn Trollhttan. Dr finns ngra riktigt stora som handlar med knark och har kanaler in i Uddevalla.

Bra.
Spaningschefen gr allts ut och egentligen bekrftar vad ngra trddeltagare spnat i, bortom det som r lsbart i fup.
develi? Skewie? Ngon? Resonemang/funderingar?
Citera
2017-01-01, 09:25
Medlem
rotesaus avatar
2 klipp ur Tv4-nyheterna, det frsta frn gamla rets sista dag, det andra frn nya rets frsta dag.

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/kr...straff-3715332
Citat:
Allt fler dmda brottslingar hller sig undan lagen nr det r dags att avtjna sitt straff. Ett av de mest uppmrksammade fallen r trippelmordet i Uddevalla ifjol , d tv unga mn och en kvinna skts ihjl. Vr reporter Annelie Adqvist, har trffat mamman till ett av offren.

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/kr...mlands-3715733
Citat:
Allt fler svenskar efterlyses internationellt misstnkta fr att gmma sig undan rttvisan utomlands. Utfrdandet av europeiska arresteringsordrar har kat de senaste ren.

Undrar hur det gr fr Khodr med versttningar etc.
Vore ju intressant att f ut ngot om vad Martin hittills berttat i sitt frvar dr nere.
Citera
2017-01-03, 06:58
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Stjrnadvokat tar sig an trippelmrdare
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vas...trippelmordare
Citat:
Bjrn Hurtig har tagit sig an fallet med Martin Saliba
Citera
2017-01-03, 14:36
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Polischefen: Anhriga r bedrvade
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vas...a-ar-bedrovade
Citat:
Sten-Rune Timmersj r fundersam ver hur rttegngen i Libanon ska g till. Enligt justitiedepartementet har ingen rttshjlp frn Sverige begrts av libanesiska myndigheter. Det finns inget rende hos utrikesdepartementet eftersom Martin Saliba sagt nej till konsulr hjlp. Ingen har heller kontaktat Sten-Rune Timmersj.

Nu vet jag inte hur deras rttsystem fungerar och jag vet inte ens vad de har fr material. Vi har inte lmnat ut ngot och stora delar av det material som r offentligt r ju maskat. Det blir till exempel svrt att kalla ett vittne nr de inte vet namnet. S jag vet inte hur de ska kunna gra en bedmning.

Han r sjlv inte ensam att besvras av informationsbrist.

Fr anhriga r det hr ett rende som pgr i allra hgsta grad. De ringer till mig och vill ha information men jag har ingen. Det r bedrvade och frustrerade och jag frstr det, sger Sten-Rune Timmersj.

Bedrvande och frustrerande r orden som lggs, men var finns Sveriges initiativfrmga i detta?
Det ska vl inte falla p Timmersj eller den ursprungliga utredningsgruppen, men p JD kan man vl lyfta lur-djveln och pracka p materialet istllet fr att sitta p hnderna och bara vnta p frgor som aldrig kommer.
Om vi har en domstol som sagt si, ska vl sjlvaste JD inte sitta och tiga nr man har allt utrymme att tminstone frska sga s.

Genom artikeln med Hurtig ska det till en idiot att inte begripa att Martin sitter drnere och pladdrar p, helt utan att Lib. myndigheter verkar ha ett underlag att matcha pladdret mot.
Lyft sekretessen och agera med materialet (det hller ju!), herrar & fruar formalister..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in