Flashback bygger pepparkakshus!
2016-11-25, 20:25
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarnerdig
Jag tror du kan utesluta långsiktigt konsekvenstänk utifrån MS egna huvud, han har aldrig övervägt chansen att dömas i Libanon, inte ens jurister eller journalister har uttalat sig i denna riktning än mindre någon på detta forum innan frågan kom på tal.
*ahem*

Jag skrev redan 30 september att det som nu händer var ett möjligt scenario. Och för detta dumförklarades jag av en del puckon i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av Fnisstµrken
Han ställs inför rätta i Libanon för morden i Sverige. Inte helt otänkbart scenario som det först kanske kan tros. Det beror på vad libanesisk lag säger, det kan vara så att om han är libanesisk medborgare så anser Libanon att han ska ställas inför domstol i Libanon eftersom han väl är där och inte påbörjat straffet i Sverige.
Citat:
Martin Saliba kommer dömas för trippelmordet och du kan glömma att bror Saliba ens kommer till tals ifrån isoleringscellen gissar jag.
Huruvida han kommer att dömas eller ej har jag ingen aning om. Inte du heller. Såvida du nu inte vet vilka beviskrav libanesiska domstolar har, men med tanke på med vilken okunskap du och Rotesau briljerat med hittills så finner jag det högst osannolikt. Och vad har du för belägg för påståendet att bror Saliba sitter i isoleringscell? Inte för att det förändrar något i sak, han kan ändå höras som vittne eller en skrivelse från honom kan åberopas som bevisning. Eller tror du att den som sitter i isoleringscell i Sverige är totalt avskuren även om denne behövs höras i ett mål?
Senast redigerad av Fnissturken 2016-11-25 kl. 20:30. Anledning: ...så ägd! :D
Citera
2016-11-25, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrisonMike
Det är ingen bedömningsfråga. Han är libanesisk medborgare, har varit från födseln, och Libanons grundlag (liksom Sveriges!) förbjuder utlämning av egna medborgare.

jaså? fråga jonas falk .....
Citera
2016-11-25, 20:43
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjalle99
Inom EU är det ett annat förfarande.
Citera
2016-11-25, 20:49
Medlem
PrisonMikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjalle99
Fråga om vaddå?

Falk utlämnades inte från Colombia utan deporterades, han är inte colombiansk medborgare.

Falk utlämnades till Spanien enligt en europeisk arresteringsorder, inget konstigt med detta. Svenska medborgare (eller andra medborgare) kan utlämnas från Sverige enligt nordisk arresteringsorder (till nordiska länderna) eller europeisk arresteringsorder (till EU-länder). Ett överlämnande enligt en europeisk arresteringsorder innebär dessutom att vederbörande sänds tillbaka när denne är dömd.
Citera
2016-11-25, 21:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
*ahem*

Jag skrev redan 30 september att det som nu händer var ett möjligt scenario. Och för detta dumförklarades jag av en del puckon i tråden.

Huruvida han kommer att dömas eller ej har jag ingen aning om. Inte du heller. Såvida du nu inte vet vilka beviskrav libanesiska domstolar har, men med tanke på med vilken okunskap du och Rotesau briljerat med hittills så finner jag det högst osannolikt. Och vad har du för belägg för påståendet att bror Saliba sitter i isoleringscell? Inte för att det förändrar något i sak, han kan ändå höras som vittne eller en skrivelse från honom kan åberopas som bevisning. Eller tror du att den som sitter i isoleringscell i Sverige är totalt avskuren även om denne behövs höras i ett mål?
Eftersom det mesta du skriver är dynga i tråden, tjafs och översitteri så har jag inte läst detta, men just den analysen var inte så tokig förutom att du inte klarade av att ens i detta inlägg vara seriös mot andra skribenter.

På det viset är du tappad och du pissar enbart på dig själv har jag sagt pöjk.

Lägg till
E. MS fuckar upp det eller blir hämnad på i fängelse med döden som pris.

Bror sitter på högsta säkerhetsklass pga fritagningsrisk då Martin är på fri fot, som du skrev "jag är inte insatt i fallet"
Citera
2016-11-25, 21:21
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag var förvånad över att Libanon inte lämnade ut Martin, för de hade kunnat göra det utan att bryta mot libanesisk lag med tanke på att brottet skett i Sverige och Martin växt upp här. Det är en bedömningsfråga.

Martin och hans advokater måste hitta alternativa gärningsmän, alibi åt Martin och lite till för att ha en chans i Libanon när det går till rättegång. Annars är han körd med den bevisningen och de domskäl han dömdes på. Domen från Sverige har bevisvärde, som måste motbevisas, trots att den inte gäller för utlämning. Inte kul alls för Martin.

Om man tänker på bedragerskan Ingela i Etiopiskt fängelse, som smet från en svensk dom så förstår man vilken dålig idé det är att rymma till Asien eller Afrika. Ingela vill hem och sitta i ett svenskt fängelse, men det får hon inte!

Folk kommer till Sverige och begår brott därför att i vissa fall är svenskt fängelse bättre än friheten i vissa länder. En sak Martin redan borde ha upptäckt!

Precis, bedömningsfråga. En fråga som vilar på en proportionalitets-grund.
Det är ju inte så att Martin mördade, greps och rättsprocessades här på en utlandsresa från Libanon, och det är också där någonstans man kan börja sära på proportioner att börja resonera utifrån.
Det är svårt att plocka upp och argumentera, då Libanon hanterat alltför få utlämningsbegär till västvärld. Ska man börja någonstans, kan man börja här:
https://www.interpol.int/Member-coun...acific/Lebanon
Citat:
INTERPOL Beirut is responsible for:
*Exchange of criminal information at domestic and international levels;
*Arrest and handing over of criminals to the INTERPOL member countries according to the principle of reciprocity in the absence of bilateral treaties;
*Exchanging crime expertise.
... med det tillhörande faktumet att Martin greps av Lib. u-tjänst på Interpols lysning.

Det där med utlämningar har hos många länder föreslagits/debatterats justeringar pga medborgare med flera medborgarskap i många länder ökat i antal, bortom vad som i proportion till ett lands överlägsna vilja till ett visst utseende börjat pressas av en tilltagande ökning av i detta fallet - brott begånget av multimedborgare.
Grunden med frågan om utlämningar är att man inte litar på andra länders rättssäkerhet, ihop med att brotts-beivran vill vårdas för att hålla samhället i schack. Men inte på vilka villkor som helst?
I Sverige lade en viss domare Thelin in ett omfattande förslag 2011, ang utlämningar utanför EU. Ett förslag fattat utifrån just liknande proportioner..
Libanon är ett land i en viss del av världen där iaf jag vågar påstå att liknande förslag nog naturligt rör sig i regeringskvarteren.
Nu har man en i Sverige medialt uppmärksammad trippelmördare serverad på fat. Bara en tanke, men om ett land i Libanon´s nuvarande läge inte väljer att göra ett statement av det ,lär man istället fortsätta få bygga anstalter mot att bli en soptipp av inburade brottslingar?
Citera
2016-11-25, 21:27
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Eftersom det mesta du skriver är dynga i tråden, tjafs och översitteri så har jag inte läst detta, men just den analysen var inte så tokig förutom att du inte klarade av att ens i detta inlägg vara seriös mot andra skribenter.

På det viset är du tappad och du pissar enbart på dig själv har jag sagt pöjk.
Du uttalar dig tvärsäkert men har fel och får finna dig i att bli rättad. Den ende som håller på med översitter är du med dina patetiska härskartekniker. Jag är förmodligen även äldre än du men jag ser inte relevansen, "pöjk".
Citat:
Bror sitter på högsta säkerhetsklass pga fritagningsrisk då Martin är på fri fot, som du skrev "jag är inte insatt i fallet"
Att brodern sitter på en av landets tyngsta anstalter (Kumla) är inte så otippat med tanke på att han är nydömd och livstidsfånge. Du verkar dock inte veta vad isolering inom kriminalvården betyder, du bland uppenbart ihop det med anstaltsplacering. Det är två skilda saker.
Citera
2016-11-25, 21:46
Bannlyst
Citat:
Martin Saliba kommer dömas för trippelmordet och du kan glömma att bror Saliba ens kommer till tals ifrån isoleringscellen gissar jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Du uttalar dig tvärsäkert men har fel och får finna dig i att bli rättad. Den ende som håller på med översitter är du med dina patetiska härskartekniker. Jag är förmodligen även äldre än du men jag ser inte relevansen, "pöjk"

Om du är gammal så blir mitt råd att skaffa glasögon.

MS är fett körd och det glädjer mig, han kommer dömas för sina brott i Libanon gissar jag
Senast redigerad av tarnerdig 2016-11-25 kl. 21:58.
Citera
2016-12-07, 00:18
Medlem
Citat:
Kriminalvården föreslår att Martin Saliba, som dömts till livstids fängelse för trippelmordet i Uddevalla, ska kunna avtjäna sitt straff i Libanon. De anser att det finns synnerliga skäl och nu blir det upp till regeringen att fatta beslut i frågan. – Det är ett udda ärende, men det är under beredning nu, säger Cecilia Riddselius, chef på Justitiedepartements centralmyndighet.
Citat:
När kommer regeringen fatta beslut i frågan?

– Nu är det under beredning så jag bedömer att vi kommer kunna föredra det för regeringsbeslut inom några veckor.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vas...regeringsfraga
Citera
2016-12-07, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie

Detta får dom aldrig igenom..
Citera
2016-12-07, 07:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Som förväntat.
Frågan är dock om straffverkställighet av svensk dom i Libanon ens godkänns med tanke på rättsäkerhet, men med tanke på grovt brott kanske det inte är omöjligt.

Annars kvarstår endast att hoppas på att han döms till ett långt liv i olycka i ett korrupt libanesiskt fängelse av libaneserna själva.
Citera
2016-12-07, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Som förväntat.
Frågan är dock om straffverkställighet av svensk dom i Libanon ens godkänns med tanke på rättsäkerhet, men med tanke på grovt brott kanske det inte är omöjligt.

Annars kvarstår endast att hoppas på att han döms till ett långt liv i olycka i ett korrupt libanesiskt fängelse av libaneserna själva.

Jag tror också domen blir svår att verkställa i Libanon då det rör sig om två olika juridiska bedömningar av två domstolsinstanser, där Martin var på fri fot efter tingsrättsdomen.

Fallet måste oavsett upp till en libanesisk domstol där det måste förklaras varför hovrätten och tingsrätten dömde olika. Det blir att förklara juridiska begrepp för utländska jurister och hur olika svenska domstolar ser på saken. Medgärningsmannaskap är en bedömningsfråga i Sverige, en sak som inte är så rättssäker eftersom det blir olika från fall till fall. Det finns fall där mördare skyller på varandra och kommer undan, eftersom ingen specifik person kan bindas till brottet.

Man kan ju visa hur tokigt det är när lagstiftaren lämnar över till domstolarna att avgöra en så viktig syn på rättsskipning i stället för att ha det i lagen att varje delaktighet eller befattning med brottet ger samma straff för alla inblandade som var närvarande på platsen för brottet. Det var så de resonerade enligt lag i Kalifornien när Annika Östb*rg dömdes till livstids fängelse för delaktighet.

I Sverige har vi Lindomefallet där brottslingar skyller på varandra, en sak som inte borde vara möjlig. Där det inte fungerade att skylla ifrån sig, var Malalexanderfallet, ett fall där rätten visade ointresse för att reda ut vem som höll i vapnet och dömde alla tre till livstid. Det hänger på i svenska domstolar på hur skicklig en åklagare är, vem det är som är rådman och på andra brister i rättssystemet som inte går att förklara för utländska jurister. Det jag tror är en central fråga i detta fall är varför Martin hade kvar sitt pass och inte bevakades. Att han de facto kunde lämna Sverige är pinsamt.

Det är ju inte så rättssäkert för en utomstående att svensk praxis inte är entydig, i stället för att ha en lag där man dömer alla lika om de är närvarande vid ett mord och inte förhindrar mordet.

Detta är onekligen ett intressant fall och med en skicklig jurist i Libanon så är risken stor att Martin kommer undan med mord.

Vi får hoppas på karma, och på vår erfarenhet av att mördare brukar råka ut för ett våldsamt slut.

Jag tror Martin måste sakna den livsstilen han hade i Sverige. Sverige är ett generöst land som lät honom, hans bror och gelikar leva ut sina kriminella lustar. Jag tycker faktiskt det är ett straff för Martin att ha med libanesiskt rättsväsende att göra och sen bli tvingad att arbeta hederligt för resten av sitt ynkliga liv om han blir fri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in