• 1
  • 2
2015-03-06, 15:34
Medlem
Är det någon här som två konton hos Nordea respektive Handelsbanken samtidigt? Handelsbanken är förjävliga då de kräver att man säger upp alla övriga konton och blir 100 % engagerad som deras kund. Varför då? Jag har läst runt lite och sett att många människor utan problem haft konton hos flera banker samtidigt, vad har Handelsbanken för problem egentligen?
Citera
2015-03-06, 15:45
Medlem
BernardLoutres avatar
Inget problem, jag har konto hos Handelsbanken, Nordea och Avanza. Jag överför ofta pengar bankerna och ingen har sagt nåt.
Citera
2015-03-06, 15:53
Medlem
Har aldrig hört att en bank skulle hindra någon från att vara kund hos någon annan. Det är väl bara vid bolån som de gärna vill att man ska bli helkund. Jag har konto hos Handelsbanken, Ica-banken samt Avanza och det är inga problem.
Citera
2015-03-06, 16:41
Medlem
Blondiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Har aldrig hört att en bank skulle hindra någon från att vara kund hos någon annan. Det är väl bara vid bolån som de gärna vill att man ska bli helkund. Jag har konto hos Handelsbanken, Ica-banken samt Avanza och det är inga problem.

Olika på olika orter. Hos mig tar inte handelsbanken in nya kunder som bara vill öppna ett konto.
Citera
2015-03-06, 16:46
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Jag har fyra banker varav Handelsbanken är en. Jag funderar dock på att sluta få in lönen där för deras app känns så förlegad nu.
Citera
2015-03-06, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Jag har fyra banker varav Handelsbanken är en. Jag funderar dock på att sluta få in lönen där för deras app känns så förlegad nu.

Jag tycker appen är helt underbar, den har ersatt internetbanken till stor del för mig. Vad är det du tycker känns förlegat?
Citera
2015-03-06, 17:16
Medlem
Mycket märkligt det här. Jag har privatkonton och utför inga ärenden av särskild natur; trots det envisas HB med att jag slänger över allt från Nordea till dem. Det är väl upp till mig vad jag gör med mitt konto på HB? Jag kanske vill ha in lönen på ett annat konto eller dylikt, det är väl inget de ska lägga näsan i blöt med?
Citera
2015-03-06, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evanescent
Mycket märkligt det här. Jag har privatkonton och utför inga ärenden av särskild natur; trots det envisas HB med att jag slänger över allt från Nordea till dem. Det är väl upp till mig vad jag gör med mitt konto på HB? Jag kanske vill ha in lönen på ett annat konto eller dylikt, det är väl inget de ska lägga näsan i blöt med?

Hur har det här tvånget tagit sig uttryck? Har de aktivt kontaktat dig och bett dig flytta allting till dem? Har de sagt att du inte får vara kvar som kund om du inte gör det?
Citera
2015-03-06, 21:34
Medlem
gniff754s avatar
En del banker erbjuder bra villkor om man är "helkund" och då vill de att man skall ha allt hos dem, lön, kort, fonder mm. Men frågar dem vad de räknar som till exempelvis lön kan de ofta inte svara. Gäller det till exempel lön räcker det till exempel ofta att man har en regelbunden överföring till kontot. Datorn som avgör om du är helkund eller ej har svårt att avgöra vad pengarna kommer ifrån.
Citera
2015-03-06, 21:52
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evanescent
Är det någon här som två konton hos Nordea respektive Handelsbanken samtidigt? Handelsbanken är förjävliga då de kräver att man säger upp alla övriga konton och blir 100 % engagerad som deras kund. Varför då? Jag har läst runt lite och sett att många människor utan problem haft konton hos flera banker samtidigt, vad har Handelsbanken för problem egentligen?

Dom har ingen aning hos vilka banker du är kund hos, Du kan ha hur många banker du vill.
Citera
2015-03-07, 12:39
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Dom har ingen aning hos vilka banker du är kund hos, Du kan ha hur många banker du vill.
Nä men säger man att man har en annan bank så vill de att man avslutar där, vet flera banker som frågar detta idag och därför säger man bara att man redan har avslutat det gamla kontot istället.
Citera
2015-03-07, 12:44
Medlem
RedXs avatar
Det finns absolut inget sätt för Bank A att hindra dig från att samtidigt vara kund i Bank B. Se Handelsbankens ultimatum som ett slags "gentlemens agreement" snarare än ett absolut krav. Du avgör själv om du vill följa det och banken kommer för det första knappast ens att försöka följa upp det och för de andra har de ingen praktisk möjlighet att ta reda på vilka övriga banker du har affärer med då dina uppgifter som kund skyddas av banksekretessen.

Tycker du inte om deras krav så kan du välja någon av de andra bankerna i stället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in