• 1
  • 2
2015-03-04, 19:53
Medlem
Har funderat på vad man kan ta sig till på fritiden om man är lite deprimerad och har problem med ångest. Pluggar vanligtvis och folket på programmet känns lite ytliga/omogna. Inte för att jag utesluter att skaffa vänner i skolan men skulle vara bra att ha någon ytterligare aktivitet.

Gruppterapi är ju ett alternativ men skulle vara bra med något som inte är så dyrt och "styrt".

Är intresserad av filosfi, psykologi, träning mm.

Tips? Erfarenheter?
Citera
2015-03-04, 19:58
Medlem
GAMLE SVARTENs avatar
Träning har en antideppressiv effekt. Speciellt konditionsträning. Joggning utomhus är inte dyrt. Behövs bara ett par bra skor.

Försök att avstå helt eller delvis från alkohol.
Citera
2015-03-04, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GAMLE SVARTEN
Träning har en antideppressiv effekt. Speciellt konditionsträning. Försök att avstå helt eller delvis från alkohol.
Yes självklart vet jag att träning är bra, därför jag listar det som intresse.

Angående alkohol så ser jag inte det som ett problem. Och tråden handlade faktiskt om saker jag kunde göra, snarare än undvika
Citera
2015-03-04, 20:03
Medlem
GAMLE SVARTENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Space-Bound
Yes självklart vet jag att träning är bra, därför jag listar det som intresse.

Angående alkohol så ser jag inte det som ett problem. Och tråden handlade faktiskt om saker jag kunde göra, snarare än undvika

Inte ett problem? Känns lite som förnekelse där...... Har själv medicinerat med alkohol vilket bl a ledde till misskötta studier och mer ångest..

Du efterfrågar erfarenheter. Utifrån mina erfarenheter skulle jag rekommendera dig att schemalägga ditt liv. Disciplin med avseende på studier och träning. Försök sköta studierna som ett arbete. Strunta i att missköta studierna i åtta veckor för att sedan tokplugga i två veckor inför tenta.

Om du inte har alkoholproblem kan du ta ett vitt kvartal och bevisa för dig själv att du inte har några problem.
Senast redigerad av GAMLE SVARTEN 2015-03-04 kl. 20:11.
Citera
2015-03-04, 20:03
Medlem
Fognirs avatar
Lägg inte tid på filosofi och psykologi, sök mindre tänkande. Börja lira fotboll eller något istället.
Citera
2015-03-04, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GAMLE SVARTEN
Inte ett problem? Känns lite som förnekelse där...... Har själv medicinerat med alkohol vilket bl a ledde till misskötta studier och mer ångest..
För mig är det inte ett problem. Mitt problem är snarare att jag inte kommer ut på krogen tillräckligt mycket. Dricker alkohol i snitt typ 1 gång i månaden.
Citera
2015-03-04, 20:07
Medlem
Nus avatar
Styrketräning eller yoga?
Citera
2015-03-04, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nu
Styrketräning eller yoga?
Yoga skulle ju kunna vara ett alternativ känns dock inte om att man får särskilt mycket kontakt med andra människor, vilket är lite vad jag söker...
Citera
2015-03-06, 09:39
Medlem
Som andra redan påpekat, att aktivera sig när man är nere är A och O. Hård fysisk träning (styrketräning, löpning, fotboll, vad som helst) varvat med stillsam avslappning (ex yoga, meditation, skogspromenad, mindfullness) rekommenderas. Grubblerier och ältande bör du undvika som pesten, liksom ren verklighetsflykt typ dataspel som bara stjäl tid från verklig konstruktiv självutveckling (talar av erfarenhet). Att engagera sig för något större är en bra ide för att uppleva att man befinner sig i ett meningsfullt sammanhang med andra, t e x ideellt arbete. När du fått en viss distans till dig själv och din situation kan du gärna plocka upp några böcker i personlig utveckling eller kolla in videos på det temat. Finns mycket bra stoff på youtube. Lycka till!
Citera
2015-03-06, 10:54
Medlem
Fem punkter som har hjälpt mig mycket när jag känt mig nere:

*Ordentlig regelbunden träning (gärna konditionsträning, få upp pulsen)
*God sömn, minst 7 timmar per natt
*Regelbunden och ordentlig kosthållning; frukost, lunch, middag enligt tallriksmodellen och någon frukt som mellanmål mellan målen.
*Aktivera dig. Socialt, kreativt och andligt. Ex. träffa människor trots det känns tungt, lär dig spela något instrument, ta promenader till nya ställen.
*KBT, mindfulness eller liknande. Tar ett tag att komma igång med det, men det hjälper dig att styra upp ditt tankemönster och ger dig ett annat perspektiv. Det är väldigt effektivt både på kort sikt och för resten av livet. KBT har hjälp mig en hel del iallfall.

Detta är ingen mirakelkur som hjälper dig över en dag, men det är bra rutiner att följa för att successivt må bättre med tiden.

Glöm inte att depressioner inte kan vara hur länge som helst, men att det är upp till dig att "förkorta lidandet", sålänge du gör något konstruktivt så är du på rätt väg.

Kärlek!
Citera
2015-03-06, 13:32
Medlem
tarsiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeswife
*KBT, mindfulness eller liknande. Tar ett tag att komma igång med det, men det hjälper dig att styra upp ditt tankemönster och ger dig ett annat perspektiv. Det är väldigt effektivt både på kort sikt och för resten av livet. KBT har hjälp mig en hel del iallfall.
Hur "gör" du KBT? Självhjälp eller terapi?
Citera
2015-03-07, 16:04
Medlem
Nus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Space-Bound
Yoga skulle ju kunna vara ett alternativ känns dock inte om att man får särskilt mycket kontakt med andra människor, vilket är lite vad jag söker...

Det beror ju på hur stor stad du bor i. Muay Thai träffar man folk lätt, just eftersom du sparras med folk hela tiden och du finner kanske en träningspartner rätt snabbt. Annars lagsporter, innebandy har alltid korplag och speciellt om du går på en högskola så finns det säkert någon lagsport. Möjligen ett fotbollslag på skolan som bara spelar för ha kul.

Det lättaste är att du lägger lite tid och söker igenom vad som finns i din stad att göra. Sen testa på saker helt enkelt du verkar tycka är roligt. Alla typer av intressen oavsett om det är yoga eller fotboll så beror det helt på DIG om du vill ta kontakt med folk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in