• 1
  • 2
2015-03-08, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarsier
Hur "gör" du KBT? Självhjälp eller terapi?

Sök på "ingen panik" på t.ex Bokus.com och där hittar du en grymt bra bok för kbt-självhjälp för 2-300kr. Väldigt bra pedagogisk faktabaserad bok som verkligen hjälpt mig. Kräver dock dedikation och ihärdigt tränande, men är väldigt bra när man kommer igång. Lev väl!
Citera
2015-03-08, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Space-Bound
Har funderat på vad man kan ta sig till på fritiden om man är lite deprimerad och har problem med ångest. Pluggar vanligtvis och folket på programmet känns lite ytliga/omogna. Inte för att jag utesluter att skaffa vänner i skolan men skulle vara bra att ha någon ytterligare aktivitet.

Gruppterapi är ju ett alternativ men skulle vara bra med något som inte är så dyrt och "styrt".

Är intresserad av filosfi, psykologi, träning mm.

Tips? Erfarenheter?

skogspromenader, kanske du kan gå ut och jogga..
Citera
2015-03-08, 22:35
Medlem
Ett tips jag har är att försöka skaffa dig nya intressen, tänk på någonting du inte skulle kunna tänka dig att göra och bara gör det. Om du sen inte gillar det när du har testat det ett par gånger, fine. Men du försökte iaf. Börja med att skriva ner en lista!
Citera
2015-03-09, 00:11
Medlem
boredomss avatar
Att aktivera sig när man mår dåligt är en jävla myt, såvida du inte är överviktig eller har extremt dålig kost, är dom enda fördelarna med all sorts träning är dopmaninutsöndring. Dvs det funger som vilken drog som helst. Dvs det går ÖVER,

Jag går till gymmet och mår skitbra en timme, ja sen är jag samma gamla jag. Jag spelar musik en timme och jag mår fint, sen är jag samma gamla jag. Att hitta en hobby, som inte är droger, som får dina tankar på annat är jättebra. Men vad ska du göra, ska du sysselsätta dig 24/7?

Den människa som inte kan vara utan någonting, naken så att säga utan något tidsfördriv eller egendomar, utan att vara lycklig, är inte lycklig! Det finns ingen enkel väg, men jag rekommenderar buddhistisk litteratur, new age skit som man vanligtvis stävjer sig mot, och simpla börja-må-bra böcker. Sållar man bland skiten finns det mycket givande att hitta.
Citera
2015-03-09, 00:13
Medlem
boredomss avatar
Kan ge dig boktips på pm om du är intresserad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in