Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-04, 09:02
  #1
Medlem
Hej!

Jag tecknade precis en ny deal med Tele2 och fick således ett nytt trådlöst modem (ADSL). Kvar finns mitt gamla modem som jag skulle vilja dra nytta av. Modemet står nere i källaren precis där telekabeln kommer in (bor i villa) och allt funkar bra. Problemet är att vi har skitdålig täckning i andra änden av huset.

Jag vill nyttja det gamla modemet genom att koppla ihop det med det nya och på så vis förlänga det trådlösa nätverket. Jag kan ställa in det på tre lägen, DHCP, PPPoE och "bryggad". Provade bryggad efter att ha snackat med IT-killen på jobbet men det finns ingenstans där jag sedan kan peka på det befintliga trådlösa nätverket. Får det inte att fungera.

Nu har jag ställt det i DHCP-läge och dragit en kabel från en av de fyra portarna på det nya modemet till WAN-porten på det gamla. Detta verkar ju funka och jag kan skapa mig ett andra trådlöst nätverk.

Innan jag köper en skitlång kabel vill jag fråga om det finns det någon nackdel med att köra såhär? Jag är kass på nätverk men visst kommer jag att få dubbla brandväggar när jag kör via det gamla modemet? Men det kanske inte är något problem... Kan jag döpa de två nätverket till samma namn (och lösen) för att sömlöst låta klienten själv välja vilket nätverk som har bäst täckning?
Citera
2015-03-04, 11:07
  #2
Medlem
DennisOlofs avatar
Jag skulle använda en AP istället, och ansluta den med lång nätverkskabel. Om det nu är ett modem / router med inbyggt trådlöst. Då kan du sätta samma namn SSID om du vill, och samma lösenord. Då låter du modemet / routern dela up IP med DHCP osv. Lite som en brygga som bara sköter själva trådlösa delen.

WLAN har inte äkta roaming som t.ex. mobilnätet, men det som händer om man lagt in t.ex. två wlan anslutningar i sin mobil eller liknande är att kopplar ner och kopplar upp automatiskt om den tappar uppkopplingen från ett trådlöst nät som är dåligt, annars kör enheten på ett trådlöst nät den har inlagt även om täckningen är dålig.

Alternativt kan du flytta placeringen av enheten för att få bättre täckning. Du kan ju alltid köpa telefonkabel och sådant för att kunna ansluta enheten till telefonuttaget (vad det nu än är placerat) precis som man drar en nätverkskabel. Då behöver du inte flytta själva telefonuttaget. Utan det är bara enheten som du placerar på ett bättre ställe och ansluter allt.
Citera
2015-03-04, 11:25
  #3
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof

Alternativt kan du flytta placeringen av enheten för att få bättre täckning. Du kan ju alltid köpa telefonkabel och sådant för att kunna ansluta enheten till telefonuttaget (vad det nu än är placerat) precis som man drar en nätverkskabel. Då behöver du inte flytta själva telefonuttaget. Utan det är bara enheten som du placerar på ett bättre ställe och ansluter allt.


Att flytta telefonjacket - speciellt om man använder "skarvdosor" - är inget jag rekommenderar.
Kan leda till sämre bandbredd, överhörning, störningar på DSL-förbindelsen.

Det är oftast en mycket bättre ide att dra TP-kabel.
Citera
2015-03-04, 12:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Jag skulle använda en AP istället, och ansluta den med lång nätverkskabel. Om det nu är ett modem / router med inbyggt trådlöst. Då kan du sätta samma namn SSID om du vill, och samma lösenord. Då låter du modemet / routern dela up IP med DHCP osv. Lite som en brygga som bara sköter själva trådlösa delen.

Hmmm, är som sagt inte jättebra på nätverk, men vad är det som skiljer din lösning mot min? Vad är det mitt gamla modem inte gör som en AP gör? Ifrågasätter inte dig, men jag kan inte sånt här

Mitt teleuttag har jag själv monterat direkt där telekabeln kommer in för att slippa så mycket störningar som möjligt. Dessutom är placering där optimal för vardagsrum och kök.
Citera
2015-03-04, 12:33
  #5
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henmar7808
Hmmm, är som sagt inte jättebra på nätverk, men vad är det som skiljer din lösning mot min? Vad är det mitt gamla modem inte gör som en AP gör? Ifrågasätter inte dig, men jag kan inte sånt här

Din lösning innebär dubbla routrar inklusive dubbla NAT, DHCP och firewall.

Du kommer få större problem med portöppning samt koppling mellan burkar som bakom olika routrar. Du måste även hålla koll så du inte får adresskrockar - du kan inte köra samma nät (t.ex 192.168.0.0) på båda sidor om din gamla router.

En AP är bara en wifi-åtkomstpunkt - den har ingen routerfunktion.
__________________
Senast redigerad av madtop 2015-03-04 kl. 12:37.
Citera
2015-03-04, 13:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Din lösning innebär dubbla routrar inklusive dubbla NAT, DHCP och firewall.

Du kommer få större problem med portöppning samt koppling mellan burkar som bakom olika routrar. Du måste även hålla koll så du inte får adresskrockar - du kan inte köra samma nät (t.ex 192.168.0.0) på båda sidor om din gamla router.

En AP är bara en wifi-åtkomstpunkt - den har ingen routerfunktion.

Jag förstår. Investerar i en AP vid senare tillfälle.

Jag kör såhär så länge och håller mig till olika namn på de trådlösa nätverken. Det handlar egentligen bara om att kunna slösurfa lite ibland i sängen
Citera
2015-03-04, 13:18
  #7
Medlem
Tänkte på en sak. Om jag sätter det gamla modemet i "bryggläge" och sedan drar kabel till det. Fimpar man då inte själva routerfunktionen? Så att det i princip funkar som en AP?
Citera
2015-03-04, 14:29
  #8
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henmar7808
Tänkte på en sak. Om jag sätter det gamla modemet i "bryggläge" och sedan drar kabel till det. Fimpar man då inte själva routerfunktionen? Så att det i princip funkar som en AP?

Hur ditt gamla modem av fabrikatet "okänt" och modellen "hemligt" fungerar har jag ingen som helst aning om. Men det borde väl stå i manualen.
Citera
2015-03-04, 15:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Hur ditt gamla modem av fabrikatet "okänt" och modellen "hemligt" fungerar har jag ingen som helst aning om. Men det borde väl stå i manualen.

Touché. Det är ett Thomson TG782 men eftersom det levererades tillsammans med ett Tele2-kit så är det "Tele2-mjukvara" i den. Finns ej att hitta på dd-wrt.com heller så att man kan ändra mjukvara.

Jag får testa mig fram. Det finns åtminstone ett bridge-läge att välja, så får jag se vad som händer!
Citera
2015-03-04, 15:44
  #10
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henmar7808
Touché. Det är ett Thomson TG782 men eftersom det levererades tillsammans med ett Tele2-kit så är det "Tele2-mjukvara" i den. Finns ej att hitta på dd-wrt.com heller så att man kan ändra mjukvara.

Jag får testa mig fram. Det finns åtminstone ett bridge-läge att välja, så får jag se vad som händer!

Vad du i princip ska försöka göra är att logga in på din Thomson och stänga av dhcp-server samt byta ip-adress till en ledig adress på samma nät som din nya router.
Därefter kopplar du en kabel mellan nya LAN till LAN på din Thomson.
Citera
2015-03-04, 16:54
  #11
Medlem
Vad ska man ha för kabel när man kopplar ihop två routers?
Citera
2015-03-04, 17:11
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinneslek
Vad ska man ha för kabel när man kopplar ihop två routers?

HDMI-kabel. Helst guldpläterad.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback