Oliver Kylingtons kontrakt med Calgary ger ju lite välförtjänta stålars till Sveriges bästa plantskola!
Sen är det förstås en massa andra obetydliga klubbar som, precis som i fallet William Nylander, helt oförtjänt ska vara med och dela, men eftersom Sportklubbens ekonomi ändå blomstrar så fantastiskt är NHL-pengarna mest symboliska. Jag kan storsint kosta på mig ett grattis till både Färjestad och Djurgården som får vara med.
Om AIK får några pengar beror väl på hur låneavtalet såg ut mellan dem och FBK förra säsongen, att de har kontrakt med Oliver i nuläget ger vad jag vet ingenting mer än att de har rätt till hans tjänster i år om han inte tar en plats i NHL. Om han blivit vald i förstarundan hade det varit annorlunda men han droppade ju betänkligt, vilket enligt Oliver själv berodde på skador och dåliga tränare. Det svaret gav nog en bra bild av den egentliga anledningen -hans självbild. En självbild som (med lite hjälp av pappa) tagit honom från AIK till Stocksund till Nacka till Djurgården till Södertälje till Färjestad och åter till AIK. Trodde någon att cirkeln var sluten? Nä det är förstås en påbörjad åtta i liggande form. Nästa kund blir Calgarys organisation och all historik talar för ett klubbyte redan i år. Hoppas ändå att AIK visar lite stake och inte bara lägger sig platta.