2015-06-10, 23:51
Medlem
Jkrokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Nja säg inte det Hetta,Storm,Häggis,Himelfarb och Tenute? och Alsenfelt håller nog god SHL klass.

Storm och Hetta har ju ett flertal andra SHL lag varit på under säsongen och velat värva. Även Häggström var på glid ett tag hem till modo men skrev nytt. Backsidan håller bra klass Jens Olsson, Bröderna Andersson, Meech lär inte göra bort sig. Warg och Björk kan få de tyngre speciellt Björk, Warg finns det nog en del mer at plocka ur. Sticker ut hakan och säger att vi klarar en 10-11 plats med marginal

Botten lär ser ut ungefär så här 14:Rögle 13:Karlskrona 12:Modo 11:Brynäs 10: Malmö

Nu jävlar fick man hybris.
Intressant att alla som tippar tabellen, tippar att tabellen ska se i princip likadan ut som förra säsongen. Dvs. att samma lag hamnar i botten och toppen.

Den enda skillnaden är att alla tippar Luleå som ett topplag kommande säsong. Det känns så extremt lättläst hur alla resonerar i sin tippning. Man utgår från förra säsongens tabellplacering och tittar på spelare som lämnat och tillkommit. Beroende på hur den listan ser ut, kan ett lag flyttas upp eller ner max ett par placeringar (med undantag för Luleå som gjort en hysterisk silly).

Tittar man historiskt är det ALLTID ett tänkt topplag som floppar. På samma sätt hamnar alltid ett tippat bottenlag betydligt högre upp.

Vilka dessa lag kommer bli i år? Även om Brynäs har ett jämförbart lag på papperet kommande säsong, är jag övertygad om att man hamnar topp 8. Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om dom blir topp 6. Spelet man visade upp sedan Bulan tog över verkar dom flesta tippare bortse ifrån. Att man bröt FBK:s svit på över 20 raka slutspel verkar också vara som bortblåst. Visserligen vann Skellefteå med 4-0 i matcher i kvarten, men jag tror alla som såg matcherna är överens om att Brynäs åtminstone kunnat vunnit två.

Sedan kan Örebro, LHC och HV bli årets flopplag. HV har inte ens en tränarstab i nuläget. Bara det borde tala sitt tydliga språk att vad som helst kan hända i höst. LHC väljer bort Melin till förmån för Tagnes som inte visat ett smack som huvudtränare (förutom att hamna toksist i Elitserien 2012/13 och sedermera bli relegerade). Att man dessutom tappar Sjögren, Taffe och Micflikier gör att många frågetecken behöver rätas ut för att dom ska göra en lika bra säsong som 14/15. Visserligen kommer man som vanligt ersätta dessa herrar med spelare från AHL, men det är som vanligt stora chansningar. Speciellt med en ny, oerfaren, sportchef.

Sedan tycker jag att Örebro överpresterade till stor del förra säsongen. Deras trupp var egentligen inte så pass bra för att hamna topp 6. Klarar man av att återupprepa denna bedrift ännu en säsong? Jag är tveksam. Speciellt när Ryan också ser ut att försvinna.
Citera
2015-06-10, 23:52
Medlem
Strobeliciouss avatar
Alltså när fasen ska det hända nånting runt Skellefteås Silly..

Borde frågat LJ igår när jag råkade skrämma skiten ur honom men hade väl inte fått veta nått ändå..
Citera
2015-06-11, 00:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strobelicious
Alltså när fasen ska det hända nånting runt Skellefteås Silly..

Borde frågat LJ igår när jag råkade skrämma skiten ur honom men hade väl inte fått veta nått ändå..
Det ska visst inte vara några anständiga människor som vill spela för dem, så du får vackert vänta till sensommaren då de som blev över signar kontrakt, så det så
Citera
2015-06-11, 01:28
Medlem
Strobeliciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsrök
Det ska visst inte vara några anständiga människor som vill spela för dem, så du får vackert vänta till sensommaren då de som blev över signar kontrakt, så det så

Du har nog rätt som alltid å store Skogsrök.
Citera
2015-06-11, 06:56
Medlem
Lyssnade på en NHL-podcast som pratade om Derek Ryan häromdagen och någon av personerna (inga kändisar) sa att Derek Ryan var SHL:s överlägset bästa spelare.

Nu när man tänker tillbaka på det så är det svårt att säga emot. Producerade utan superstjärnor (åtminstone sett till vad de presterat tidigare) med sig egentligen, producerade överlägset flest poäng utanför power play, spelar i numerärt underläge, producerade även när Martin Johansson blev skadad, producerade utan att ha en riktig power play-back, listan kan göras lång.

Det tappet kommer vara så oerhört tungt för Örebro, finns ingen spelare som Örebro kan få som skulle kunna ersätta honom, tyvärr.

Citat:
Nja säg inte det Hetta,Storm,Häggis,Himelfarb och Tenute? och Alsenfelt håller nog god SHL klass.

Storm och Hetta har ju ett flertal andra SHL lag varit på under säsongen och velat värva. Även Häggström var på glid ett tag hem till modo men skrev nytt. Backsidan håller bra klass Jens Olsson, Bröderna Andersson, Meech lär inte göra bort sig. Warg och Björk kan få de tyngre speciellt Björk, Warg finns det nog en del mer at plocka ur. Sticker ut hakan och säger att vi klarar en 10-11 plats med marginal

Botten lär ser ut ungefär så här 14:Rögle 13:Karlskrona 12:Modo 11:Brynäs 10: Malmö

Nu jävlar fick man hybris.

Ja, var lite otydlig; menade som trupp i stort så håller den ingen vidare klass, men givetvis finns ett gäng spelare som skulle kunna spela i SHL även utan att Malmö tagit klivet upp.
Citera
2015-06-11, 10:50
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custemo99
Lyssnade på en NHL-podcast som pratade om Derek Ryan häromdagen och någon av personerna (inga kändisar) sa att Derek Ryan var SHL:s överlägset bästa spelare.

Nu när man tänker tillbaka på det så är det svårt att säga emot. Producerade utan superstjärnor (åtminstone sett till vad de presterat tidigare) med sig egentligen, producerade överlägset flest poäng utanför power play, spelar i numerärt underläge, producerade även när Martin Johansson blev skadad, producerade utan att ha en riktig power play-back, listan kan göras lång.

Det tappet kommer vara så oerhört tungt för Örebro, finns ingen spelare som Örebro kan få som skulle kunna ersätta honom, tyvärr.

Ja, var lite otydlig; menade som trupp i stort så håller den ingen vidare klass, men givetvis finns ett gäng spelare som skulle kunna spela i SHL även utan att Malmö tagit klivet upp.

Bottenlagen överlag ser ju mediokra ut åtminstonde dom 4-5 man räknar med kommer slåss i botten om man jämför med FBK, SKE, LHF, osv.

Det man kan säga iaf är att Malmö som nykomlig ser intressant ut finns både rutin och talang i truppen.

Som lag med 17 spelare kvar sedan allsvenskan kryddat med bra nyförvärv.

Skulle tom med kunna säga att Malmö hittils ligger med i toppen av intressanta tillskott, Meech, Thure, TJ , Äldre brodern Andersson ev Päjäärvi. Sedan gäller det att dom andra växer in i det.

Finns grym potential att Hetta, Storm, Nils Andersson kliver upp etterligare ett steg på utvecklingen till att bli ledande SHL spelare. Då har man trupp som mycket väl kan tampas med dom övriga lagen i botten.
Citera
2015-06-11, 14:10
Medlem
Citat:
Bottenlagen överlag ser ju mediokra ut åtminstonde dom 4-5 man räknar med kommer slåss i botten om man jämför med FBK, SKE, LHF, osv.

Det man kan säga iaf är att Malmö som nykomlig ser intressant ut finns både rutin och talang i truppen.

Som lag med 17 spelare kvar sedan allsvenskan kryddat med bra nyförvärv.

Skulle tom med kunna säga att Malmö hittils ligger med i toppen av intressanta tillskott, Meech, Thure, TJ , Äldre brodern Andersson ev Päjäärvi. Sedan gäller det att dom andra växer in i det.

Finns grym potential att Hetta, Storm, Nils Andersson kliver upp etterligare ett steg på utvecklingen till att bli ledande SHL spelare. Då har man trupp som mycket väl kan tampas med dom övriga lagen i botten.
Fast jag tror att Malmös Akilles häl blir tränarsidan. Dom saknar helt enkelt tränare med elitserierutin. Vet hur det brukar gå för dessa lag, börjar det gå dåligt så rasar det lätt på. Då spelar det ingen roll hur många stjärnor man än har i laget.
Citera
2015-06-11, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leksingen
Det är så sjukt att man måste ställa sig in på inte ens topp 6 i en allsvenska, tore jobs kommer bli denna klubbs död, sämsta jävla laget Leksand någonsin ställt upp med.
vad ska dom värva spelare med för något? Tror du att spelare kommer till Leksand bara för att det är ett anrikt lag? Naturligtvis måste dom kunna erbjuda pengar, vilket Leksand inte har, så är det. Tycker att dom gör rätt som inte satsar på att gå upp direkt utan bygger för framtiden
Citera
2015-06-11, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emba
Thure - TJ - Pääjärvi

Rätt sjuk kedja om det nu skulle bli så.
Pääjärvi, 29 poäng i ahl den gångna säsongen, fattar inte denna hysteri kring denna spelare. Känns som att han stagnerade och inte nådde de nivåer alla trodde för några år sedan. Han håller godkänd ahl-nivå, då går man inte in och dominerar i shl
Citera
2015-06-11, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Pääjärvi, 29 poäng i ahl den gångna säsongen, fattar inte denna hysteri kring denna spelare. Känns som att han stagnerade och inte nådde de nivåer alla trodde för några år sedan. Han håller godkänd ahl-nivå, då går man inte in och dominerar i shl

På 36 matcher.

Jämför med superhypade Dennis Rasmussens 27 poäng på det dubbla antalet matcher, eller Frölundas nyförvärv Johan Sundströms minimala poängskörd.
Citera
2015-06-11, 16:25
Medlem
Thains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custemo99
På 36 matcher.

Jämför med superhypade Dennis Rasmussens 27 poäng på det dubbla antalet matcher, eller Frölundas nyförvärv Johan Sundströms minimala poängskörd.

Rasmussen är har dock aldrig varit en poängmaskin.
Citera
2015-06-11, 17:21
Medlem
Trots att vi bara är inne i mitten av juni så tycker jag att vårat lag
börjar se intressant ut. Visst truppen är inte klar än och det är lätt att vara naiv men nog tycker jag att vi ser betydligt bättre ut än förra säsongen. Det enda jag egentligen ifrågasätter är hur bra Larry Huras kommer lyckas. Utländska tränare har som bekant inte varit någon hit förut men jag känner på mig att det kommer bli bra. Huras meriter talar för sig själv och hans ledarstil kommer passa oss bra. Jag får lite Uffe Samuelssonvibbar av honom. Lyckas vi även få Noah Welch och Bobby Butler så kan det bli precis hur bra som helst. Jag är försiktigt optimistisk inför nästa säsong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in