2015-03-03, 21:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Jovisst, vet bara att folk som jag känner som gick gymnasiet i Nyköping träffade folk från olika skolor på samma fester m.m. Men överlag så är det väl som på de flesta gymnasier, man känner halva sin egen klass/paralellklass och några gemensama bekanta från högstadiet på andra skolor.

Ja, ungefär så .. att de flesta känner folk på de olika skolorna beror ofta på att klassen (nian) splittras mellan de olika gymnasierna beroende på vilken linje de valde ...
Teoretiska hamnade på Tessin, mer praktiska linjer på Gripen..
Citera
2015-03-03, 21:47
Medlem
Circle jerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
I min hemtrakter är somalier inte speciellt väl sedda av någon men som någon skrev om det är helyllekriminella så skiter de i religion och etnicitet.

Stämmer rätt bra. Allrahelst verkar kåken sammanföra folk av alla möjliga sorter.

Fantastiskt intelligenta de där helyllekriminella får jag säga...
Citera
2015-03-03, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Är de två troligen förolyckade "utomparlamentariska"? Ja det är de väl, tekniskt sett. Men med begreppet "utomparlamentarisk" brukar man oftast mena någon form av politisk eller ideologisk, möjligen religiös, organiserad rörelse som vill förändra samhället i en viss riktning. Jag tror inte man kan säga om någon av de två förolyckade var en del av en sådan rörelse, åtminstone inte att deras kriminalitet var en del av det.

Jag tror att SÄPO kopplades in för man inte riktigt visste vad som hade hänt. Senare utredning tyder dock inte på något vis på koppling till terrorism.

Så rent tekniskt sett så håller du med mig antar jag.

Just vilken etikett man vill sätta på olika brott är kanske ointressant men det har redan för många år sedan diskuterats kring organiserad brottslighet och hur rättsstaten bör kategorisera den.

Många verkar dock insnöade i att detta är vad som Sarnecki skulle kalla ett busstreck bara för att det inte var just högerextremister eller IS-pack som lekte baka bomb.
Citera
2015-03-03, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Iallafall skönt att det inte var någon tragisk olycka.

Det är såklart synd om de hyresgäster eller delägare i föreningen som kommer få vara med och betala för de skador som skett på fastigheten.

De flesta är nog ok med det dock.
Citera
2015-03-03, 21:52
Medlem
Yxzers avatar
Orkar inte läsa alla orelevanta inlägg så svaren kanske redan finns i tråden!

- Vem är lägenhetsinnehavaren som inte vet vem som bor i hans lägenhet?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20408459.ab

- Hur ser hans brottsregister ut?

- Vart bor han egentligen?
Citera
2015-03-03, 21:55
Medlem
thesecondmessiahs avatar
Någon som kan sammanfatta vad vi vet om händelsen? Måste erkänna att jag först trodde att det var någon sorts muslim som hade bombat igen men det är ju inte rätt hoppas jag.
Citera
2015-03-03, 21:58
Medlem
kkasems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thesecondmessiah
Någon som kan sammanfatta vad vi vet om händelsen? Måste erkänna att jag först trodde att det var någon sorts muslim som hade bombat igen men det är ju inte rätt hoppas jag.

2 personer i lägenheten döda (troligen en kristen irakier och en somalisk muslim.)

Troligen en bomb enligt polisen som exploderade vid köksfönstret.

Båda har kopplingar till kriminella nätverk.

Dom bor inte officielt på adressen, förstahands hyresgästen säger sig inte veta vilka dessa är, men säger att han hyrt ut den i andrahand.
Citera
2015-03-03, 22:00
Medlem
Circle jerks avatar
Citat:

Du har en Sammanställning inlägg #1070
Citera
2015-03-03, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helsvenskenkanske
Jag kände båda offren, ena är kristen irakie och den andra är Somalie. Nyköping är en liten stad där alla känner alla.

Båda har ett kriminellt förflutet vad jag vet och de gjorde mycket tillsammans att de är vänner är inte konstigt då de har växt upp i samma område och haft en del bus tillsammans.

Jag känner den kristna irakien bra och känner hans familj väl. Det är bekräftat att det är han som är död.
Vill inte lägga upp hans FB pga respekt för hans familj.

Ni kan sluta spekulera.

Anledningen till varför de höll på med en bomb är nog inte många som vet. Och det kan man bara spekulera i.
Nu får du ringa och berätta vem det var som dog - för polisen har inte en aning och de vädjar nu till allmänheten.

Citat:
Vädjar till allmänheten
Händelsen rubriceras i nuläget som grov allmänfarlig ödeläggelse.
– Det blir den rubriceringen när vi har anledning att anta att någon form av explosivt föremål eller medel har använts och förorsakat så här omfattande skador, säger Christer Sjöqvist.
För att komma vidare i utredningen vill polisen nu ha allmänhetens hjälp.
Citera
2015-03-03, 22:06
Medlem
Venators avatar
Men vilken massa tjafs om jävla oväsentligheter!!!

Om ni nu inte kan lägga ut namnen så kan ni väl berätta lite mer om personerna. Bodde de i lägenheten? Hade de i så fall bott där länge? Vad för typ av gäng har de ingått i? Vad har de gjort för gängrelaterat? Droger, våldsbrott? Har de suttit inne? Finns det stridigheter mellan deras gäng och andra gäng som kan förklara att man mekar ihop en bomb? Kan det handla om beskyddarverksamhet och bomben var avsedd för någon krögare eller annan som vägrat betala?
Citera
2015-03-03, 22:10
Medlem
Citat:

- Explosionen har skett i på Brandkärrsvägen 68 A lgh 1302. Planlösning
- Två män har avlidit av explosionen. De är kända av polisen och ska ha kopplingar till gängkriminalitet.
- Följande personer finns skrivna på adressen, dessa hör dock inte till de omkomma. De påstår sig inte känna de omkomna utan lägenheten skall ha hyrts ut i tredje hand:

Citat:
S*fet Dilj*j 46 år (man)
Brandkärrsvägen 68 A lgh 1302

Sen*d Dilj*j 26 år (kvinna)
Brandkärrsvägen 68 A lgh 1302
611 66 Nyköping

- Polisen misstänker att explosionen orsakats av en bomb men de tror inte någon koppling till terrorism.
- Enligt obekräftade uppgifter (FB inlägg i tråden), ska de omkomna vara en kristen Iraker och en muslimsk Somalier.
Citera
2015-03-03, 22:11
Medlem
Dassaults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Här är en släkting till dem. Verkar vara fullblodsislamist.
https://www.facebook.com/profile.php...friends.search

Hoppas Säpo har koll på denna

Intressant,

Om inte SÄPO, så bör iaf vi ha koll på dessa. En stor del utav hans vänskapsliga har "gillat" hans bilder koppat till islamistisk extremism.

Har man tagit på sig en jacka med sådant budskap då har man också tagit politiskt ställning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in