2015-03-03, 21:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Kan garantera dig att det är en kristen och en somalier...för min källa känner båda och dem två döda har långt kriminellt förflutet tillsammans. Att namnen inte kommit ut än fast mångs vet är för att Nyköping är litet och ingen vet va som hände så lm det npn gänguppgörelse så vill ingen vara råttan som pratade
Vad du gaggar goja .. Pröva den med folk som inte är från den trakten är du snäll ..'

Ut med namnen om du vet vilka de är .. först då blir du trovärdig ..
Citera
Medlem
tigerwolfs avatar
Kan det inte ha varit nåt knarklabb som exploderade kanske...hmm
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggdoll3
...på samma sätt blev SÄPO inblandade i Moskébranden i Eskilstuna, och det var ju inget attentat.
Å andra sidan har räddningstjänsten varit rätt tydliga med att de inte hittat en "naturlig" orsak till explosionen. Vilket då lämnar ONATURLIG som enda alternativ. Gissar att naturlig även innefattar direkt uppenbar - rester av en gasolgrill, en deformerad gasugn eller dylikt.
Däremot är det svårt att hitta rester av en bomb. Metallfragment som man får pussla ihop, kan ta tid.
Så det lutar åt att SÄPO kopplades in - och hänger kvar - av andra skäl än att man ska komma fram till om det kastats in eller redan funnits på plats.

Enligt media är de båda döda inte ens intensifierad... Borde ju vara en enkel match om ALLA i stan känner dem...
Citera
2015-03-03, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosniasfinest
Det är bekräftat av familj och vänner att dem avlidna är av kristen irakisk bakgrund och somalisk bakgrund, dem är vänner sedan tidigare men är kända kriminella hos polisen, finns till och med ljus utsatta med ett kors vid olycksplatsen !

Kan du länka till någon bild som visar detta?
Citera
2015-03-03, 21:15
Moderator
blomvattnares avatar
Om det nu stämmer att det är en kristen och en muslim, båda med kriminell bakgrund, kan det då inte handla om att de försökte tillverka någon spränganordning i syfte att spränga någon vägg i någon byggnad för att komma åt något värdefullt?
Citera
2015-03-03, 21:16
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Han kan inte heller säga att det finns några indikationer på vanlig kriminalitet, gängbrottslighet, hembygge med raketer eller något annat .. eftersom han inte vet..

I nuläget uttalar de sig inte om åt vilka håll eventuella tips går - och vare sig terror, hämnd, gäng, eller annat är uteslutet eller avfört ..

DE VET INTE - helt enkelt ..

Och misstankar om terrorbrott lär de tala tyst .. precis som de alltid gör kring terrorhot i Sverige.. Det är SÄPO:s uttalade strategi ..

Jag minns inte säkert, men vid sprängningen i Stockholm city 2010 så har jag för mig att de relativt tidigt berättade att de misstänkte terrordåd. Men jag kan minnas fel.
Citera
Medlem
Jag kände båda offren, ena är kristen irakie och den andra är Somalie. Nyköping är en liten stad där alla känner alla.

Båda har ett kriminellt förflutet vad jag vet och de gjorde mycket tillsammans att de är vänner är inte konstigt då de har växt upp i samma område och haft en del bus tillsammans.

Jag känner den kristna irakien bra och känner hans familj väl. Det är bekräftat att det är han som är död.
Vill inte lägga upp hans FB pga respekt för hans familj.

Ni kan sluta spekulera.

Anledningen till varför de höll på med en bomb är nog inte många som vet. Och det kan man bara spekulera i.
Citera
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det är möjligt att det just i Nyköping finns en särskild osämja mellan somalier och syrianer, det har jag uppriktigt sagt ingen aning om. Men jag tycker också man kan ifrågasätta dina studier på området.
I min hemtrakter är somalier inte speciellt väl sedda av någon men som någon skrev om det är helyllekriminella så skiter de i religion och etnicitet.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det är möjligt att det just i Nyköping finns en särskild osämja mellan somalier och syrianer, det har jag uppriktigt sagt ingen aning om. Men jag tycker också man kan ifrågasätta dina studier på området.
Nej, det är snarare möjligt att du umgås med en udda klick där de umgås och kramas ..

Somalier står inte högt i kurs hos assyrier/syrianer .. .. och jag gissar att det går åt båda håll ..
Citera
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Kan garantera dig att det är en kristen och en somalier...för min källa känner båda och dem två döda har långt kriminellt förflutet tillsammans. Att namnen inte kommit ut än fast mångs vet är för att Nyköping är litet och ingen vet va som hände så lm det npn gänguppgörelse så vill ingen vara råttan som pratade
Kläm ur dig namnen då? Det borde du ju kunna eftersom du garanterar att det är dom du säger att det är.
Citera
2015-03-03, 21:17
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
(FB) Två döda vid stor explosion i lägenhet - Brandkärr, Nyköping 2015-03-02

Ångrat dig? Som sagt, jag betvivlar sanningshalten i ditt påstående att du fått den ene dödes Facebook. Jag är öppen för att du ljuger, men det behöver inte vara så, det kan också vara så att någon hittat på eller snappat upp ett rykte och meddelat dig om detta.

Citat:
Ursprungligen postat av vanligajag
Nu måste du ut med namnet på somaliern. Eller har du ändrat dig sen ditt inlägg där du tyckte att man skulle namnge honom eftersom han inte var något att skydda ? Likadant ut med namnet på riksdagsledamoten. Det är inte heller något att skydda.

Jag har fått namnet via pm. Namnet är fortfarande ett rykte. Får jag mer info LOVAR jag att länka hans FB.
Citera
2015-03-03, 21:18
Medlem
Citat:
Kan garantera att det är en kristen och en somalier...för min källa känner båda

Du får nog vara så snäll och duka fram något mer än bara ett påstående om du vill framstå som trovärdig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in