2015-03-07, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Så kan det givetvis vara men då talar det väl än mer för att han vill distansera sig till islam? Det är ju knappast så troligt att han byter namn till just Christopher om han avser att gå regelbundet på fredagsbönen i moskén?

Jag vet 2 muslimer som heter Christopher och som bor i Sverige. Kryllar av muslimer med vad vi tycker är "kristna/västerländska" namn i Europa och Sverige! De väljer flera gånger europeiska namn när de kommer till Europa för att smälta in i samhället och inte bli utfrysta på grund av sitt namn mm, då en del har fördommar mot folk med muslimska namn. En kristen skulle aldrig kallas sig Muhammed men en muslim kan ta namnet Christopher (det är alltså inte samma sak) om han bor i europa även om han är muslim! Finns troende muslimer som heter Christopher, det är nog dessutom ganska känt att en del invandrare anser att de "måste" byta namn för att kunna bli kallade på jobbintervjuer i Europa/Sverige. Om mamman är svensk kan ju hon ha valt namnet också. Finns tom muslimer som t ex har "amerikanska" namn också. Alla muslimer har alltså inte muslimska namn. Man måste alltså inte heta Muhammed för att vara muslim. Förstår inte ens diskussionen gällande detta. Hans religion kan alltså inte avgöras på grund av hans namn och sen har det väl inte ens relevans vilken religion han tillhör.
Senast redigerad av ulvan 2015-03-07 kl. 13:30.
Citera
2015-03-07, 13:34
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Palestinier är nog helt rätt...

Amer Al-bayya
@PalestinaNOW
https://twitter.com/palestinanow
Knappast. Det är tidigare konstaterat att han på sin facebook har Muqtada Al-Sadr framför den gyllene moskén i Samarra. Dessutom retweetar han ofta nyheter från PressTV (vilket kan sägas vara den iranska regimens version av RT). Han är med all säkerhet shiamuslim från Irak.
Citera
2015-03-07, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av springpojkar0nr1
Den gripne är så långt borta från att vara muslim eller troende till någon religion överhuvudtaget...
Lägg ner era grundlösa och patetiska konspirationer om dittan och dattan... Fadern ärinte den religiöse precis och vad jag hört har han aldrig varit det heller.. Han föddes som CA, ej svårt och ta reda på för er som gömmer bakom skärmen dag och natt... Dom är för fan inte Palestinier har jag sagt snart 10 gånger... Den gripne nämns aldrig vid sitt mellannamn Mar*an och mig veterligen är han inte så förtjust i namnet...
Läs hela tråden så förstår du nuvarande diskussion. Familjen (dock inte mamman) har gillat sidor kopplade till islam så för mig är de i alla fall muslimer. Det kanske är du som inte har koll? Sen om du sitter på information att pappan är från något annat land än Palestina får du gärna länka till denna eller skriva källa Sen är det ointressant vad hans namn var när han föddes, det är väl vem han är NU som är intressant! Och som sagt jag vet 2 muslimer som heter Christopher. Att han föddes som CA eller heter CA säger alltså inget om hans religion. Det som talar för att han är muslim är att hans pappa är muslim och enligt huvudregeln så blir man muslim om pappan är muslim enligt islam. Han kan ju vara muslim men inte praktiserande. De flesta unga muslimer i Sverige praktiserar väl inte islam dagligen? Det är väl i svåra tider eller när det krisar som de flesta vänder sig till Gud. Har flera muslimska vänner och de ber inte ens regelbundet och lever som vilka vanliga svenssons som helst men de skärper till sig när de kommer äldre släktingar på besök mm och de tror på mohammed även om det är något de inte pratar med icke-muslimer om då de är trötta på diskussionen där mohammed svartmålas. Varför skulle han ens vilja bli kallad Maroan? Han vill väl ha en svenskt namn så han smälter in. Jag tycker inte det är något konstigt att han vill smälta och bli accepterad som svensk. Han kanske anser att det är finare att vara svensk än att komma från hans pappas land. Så han försöker dölja sitt arabiska namn. Det har inget med religion att göra.
Senast redigerad av ulvan 2015-03-07 kl. 13:54.
Citera
2015-03-07, 13:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Knappast. Det är tidigare konstaterat att han på sin facebook har Muqtada Al-Sadr framför den gyllene moskén i Samarra. Dessutom retweetar han ofta nyheter från PressTV (vilket kan sägas vara den iranska regimens version av RT). Han är med all säkerhet shiamuslim från Irak.
Christophers pappa?
Verkligen?
Var konstaterades det ... och varför skulle inte en palestinsk muslim i Sverige ha kunnat besöka den platsen?

Själv har jag bilder på mig och maken både från Vatikanen och andra katedraler runt om i Europa .. vi är båda ateister...

Kallar man sig palestinier - så utgå ifrån att det finns någon koppling dit...
Citera
2015-03-07, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Christophers pappa?
Verkligen?
Var konstaterades det ... och varför skulle inte en palestinsk muslim i Sverige ha kunnat besöka den platsen?

Själv har jag bilder på mig och maken både från Vatikanen och andra katedraler runt om i Europa .. vi är båda ateister...

Kallar man sig palestinier - så utgå ifrån att det finns någon koppling dit...
Off topic men det enda jag vet är att för ungefär 10 år sen så kände min polare en snubbe som kom från Palestina men sa till svenska myndigheten att han var från Jordanien (eller om det var tvärt om). Han gjorde så för att svenska myndigheten inte skulle kunna skicka tillbaka honom när han inte fickuppehållstillstånd/asyl. Det kan ju vara något liknande med pappan. Han kan ha sagt att han är från ett annat land så att han skulle få stanna i Sverige när han sökte asyl. Tror de språktester som numer används för att kolla var folk kommer ifrån användes inte tidigare. Är det någon som har kollat med skattemyndigheten om pappan har dubbla medborgarskap?
Senast redigerad av ulvan 2015-03-07 kl. 14:14.
Citera
2015-03-07, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Menade du IRAKISKA regiminen versionen av RT eller IRANSKA regimens version av RT?
Citera
2015-03-07, 14:21
Medlem
Kommer inte in i Lexbase men söker man på CAs pappa kommer han upp som förekommande om det nu är han. Någon som vet vad han har gjort eller varför han är förekommande där?
Citera
2015-03-07, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Kommer inte in i Lexbase men söker man på CAs pappa kommer han upp som förekommande om det nu är han. Någon som vet vad han har gjort eller varför han är förekommande där?

Är den här pappan misstänkt för det aktuella brottet? Har inte SÄPO Lexbase?
Citera
2015-03-07, 14:49
Medlem
416.5hps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale

SÄPO lär ha direkt tillgång till belastningsregistret.
Citera
2015-03-07, 14:56
Medlem
Citat:
SÄPO kollar nog inte i Lexbase. Lexbase är för vanliga människor. Man kollar Lexbase istället för att ringa tingsrätten och begära ut uppgifter om jag inte har missuppfattat det hela. SÄPO har egna mer avancerade register (tror jag) och de kan nog även se sådant som ej varit uppe i rättegång. Lexbase är väl bara register över vad som varit uppe i rättegången de senaste 5 åren.
Citera
2015-03-07, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
SÄPO lär ha direkt tillgång till belastningsregistret.

Okej, i så borde pappan redan vara insydd om det fanns minsta misstanke på att han hade beställt denna bombtillverkning.
Citera
2015-03-07, 14:58
Medlem
Citat:
Okej, i så borde pappan redan vara insydd om det fanns minsta misstanke på att han hade beställt denna bombtillverkning.
Man kan inte sy in folk hur som helst..... Gör ett konto på Lexbase så kan du kolla upp pappan där om du är så nyfiken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in