2015-03-07, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Kan vara någon sorts palestinier som flytt från Libanon när Israel anfallit. Få från Libanon som gillar Israel (antar jag!) och därmed också hatar judar. Men nu bor de i Sverige så det kan lika gärna vara SD eller pegida de hatar, det kan nog ändras beroende på vad som finns här att ta ut frustrationen på. De behöver inte ha tillverkat bomben för att använda själva heller, kan ha varit beställningsjobb.
Tyckte jag läste i tråden att de/han var från jordanien men jag kanske minns fel eller så kommer familjen eller iallafall pappan inte från jordanien, utan är egentligen från palestina. De kan ju vara palestinier (men som av ena eller andra anledningen sa att de kom från jordanien när de kom till sverige) och det skulle förklara varför pappan bryr sig så mycket om palestina/judar om han nu skulle vara kristen vilket jag är osäker på. Känner några Libaneser och ingen av de brukar snacka skit om judar. Däremot verkar inte libaneser gilla Hamaz som styr palestina.
Citera
2015-03-07, 01:18
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
C A- B är kristen. Hans pappa gillar inte Israel vilket kanske har med familjens förflutna att göra, men att ogilla Israel och sionism är inte detsamma som judehat. Jag är tveksam till att det lönar sig försöka hitta på religiösa eller politiska motiv här. Det som skedde var en olycka men GM hade explosiva ämnen i lägenheten vilket blev deras död. Det som jag tycker är intressant är ifall explosionen berodde på att någonting gick fel i knarktillverkningen eller om dessa GM höll på bygga en bomb. Om det senare är fallet så är det förstås också intressant att veta var bomben skulle ha använts. Där tror jag inte på Pegida, synagogor etc.

Du snackar goja. Det har redan framkommit att hans far är en judehatande shiamuslim. Kolla hans FB, går inte att missa. Mamman är svensk och antagligen den som föreslagit namnet.
Citera
2015-03-07, 01:20
Medlem
Citat:
Kan vara så. Jag har inte fördjupat mig i faderns facebookinlägg eftersom jag inte tror att han har med detta brott att göra. Men jag kan förstås ha fel.

Tror att det är lika bra att du släpper din antisemitiska linje nu. Finns hur många tänkbara alternativ som helst. Förhoppningsvis blir det här en varningssignal för andra som funderat på att leka med elden.
Citera
2015-03-07, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Tja, Christopher är ju inte så vanligt bland muslimer precis som det finns relativt få kristna som heter Muhammed. Så vi vet inte att han är kristen men rent statistiskt finns en mycket hög sannolikhet det vid hans födelse i alla fall inte var avsikten att han skulle uppfostras till muslim i ett troende muslimskt hem.
Han kan mycket väl ha bytt förnamn på eget bevåg. Han behöver inte vara född till att heta christ*pher. Är ganska många invandrare som byter till europeiska namn när de är vuxna för de t ex ska få lättare att få jobb. Många också som kallar sig en sak men har ett annat namn passen. Har några andra i hans familj (förutom mamman) kristna namn?
Citera
2015-03-07, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Du snackar goja. Det har redan framkommit att hans far är en judehatande shiamuslim. Kolla hans FB, går inte att missa. Mamman är svensk och antagligen den som föreslagit namnet.

Du vet inte vad han har för religion och du kan inte leda till bevis att hans eventuella religion skulle spela någon roll. Hans pappa, mamma eller syster är inte misstänkta för något brott, själv är han skäligen - vilket är den lägsta graden av misstanke - misstänkt för allmänfarlig ödeläggelse och inte för något terrorbrott eller hatbrott mot judar, pegida eller SD. Så vad har du för poäng?
Citera
2015-03-07, 01:36
Medlem
Citat:
Du vet inte vad han har för religion och du kan inte leda till bevis att hans eventuella religion skulle spela någon roll. Hans pappa, mamma eller syster är inte misstänkta för något brott, själv är han skäligen - vilket är den lägsta graden av misstanke - misstänkt för allmänfarlig ödeläggelse och inte för något terrorbrott eller hatbrott mot judar, pegida eller SD. Så vad har du för poäng?
Religionskunskap för de som inte hade lektion i det i skolan: Om pappan är muslim blir sonen automatiskt muslim på samma sätt som om mamman är jude så blir barnen judar. DVS det fungerar inte som i kristendomen där man måste döpa och konfirmera sig för att bli kristen. Det är alltså mycket möjligt att sonen blivit född muslim. Pappa muslim = muslimska barn.
Citera
2015-03-07, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Religionskunskap för de som inte hade lektion i det i skolan: Om pappan är muslim blir sonen automatiskt muslim på samma sätt som om mamman är jude så blir barnen judar. DVS det fungerar inte som i kristendomen där man måste döpa och konfirmera sig för att bli kristen. Det är alltså mycket möjligt att sonen blivit född muslim. Pappa muslim = muslimska barn.

Fast jag trodde att man, som en vuxen son, fick välja sin egen religion i Sverige, eller rent av avsäga sig alla religioner.
Citera
2015-03-07, 02:02
Medlem
Citat:
Fast jag trodde att man, som en vuxen son, fick välja sin egen religion i Sverige, eller rent av avsäga sig alla religioner.
Det tror jag inte han har gjort. Det går liksom inte bara att gå ur islam hur som helst. Man väljer inte om man ska bli muslim eller inte. När en muslimsk pappa får barn blir barnen muslimer. Det är Gud som väljer ut vissa och man föds in i islam (enligt islam). Jag kollade brudarna med samma efternamn (släkt?) och min tolkning utifrån att den ena gillat muslimgrupper och den andra gillat artister som sjunger om islam/allah mm, är att de också är muslimer. Nu har de väl inte ens relevans för det aktuella fallet ändå vad han har för religion men jag tror inte han är kristen. Är det någon som har länk till hans facebook?
Citera
2015-03-07, 02:04
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Polisen säger att inget pekar på politiskt eller religiöst motiv, men man har inte avfärdat att det är en bomb. Tvärtom har man gått ut och sagt att man misstänker just det.

Men förberedelser för ett bombattentat förutsätter ju inte koppling till terrorism. Tvärtom är terrorrelaterade bombattentat väldigt ovanliga på våra breddgrader. Däremot har det bara det senaste året hänt säkert 5-10 gånger att exempelvis restauranger och nattklubbar utsätts för bombattentat. Motivet är då inte religiöst eller politiskt, men kan vara att förstöra för en konkurrent alternativt hämnas för att man inte fått pengar genom tidigare indrivning.

I just det här fallet har vi att göra med en multietnisk och multireligiös konstellation, där alla inblandade är kriminellt belastade och ingen av de inblandade vad vi vet har gett uttryck för religiös eller politisk extremism. Det ökar naturligtvis sannolikheten ytterligare för att just den här bomben inte var mycket mer exotisk än att den var avsedd att användas så som bomber oftast används: mot konkurrerande kriminella, restauranger eller nattklubbar – inte mot människor i syfte att döda med någon typ av politiska eller religösa företecken.

Jag tror inte vi kommer få veta vad bomben var till för, men antagligen var det helt enkelt inte mer spännande än att de skulle utföra ett sabotage mot en restaurang eller liknande. Kanske på uppdrag av någon annan.

Att de producerade tjack har diskuterats, men det verkar inte riktigt vara den typ av brottslighet som de dömts för tidigare. Dessutom tycks smällen vara ganska så koncentrerad (då fingrarna var bortsprängda på den ene), och jag vet inte om det gäller för ett narkotikalaboratorium som flyger i luften? Slutligen har polisen gått ut och sagt att man misstänker just en bomb.
Förmodligen var bomben inte ämnad för ett attentat i profetens namn men helt uteslutet behöver det inte vara, man behöver inte vara islamist för att sälja vapen till islamister...ett rymligt samvete och ont om pengar så kanske man säljer en bomb till vem som helst men islamistisk terror är nog inte nr 1 på listan av tänkbara anledningar.

Bombtillverkning är inte min starkaste sida men med tanke på skadorna på killarna och lägenheten var det förmodligen inte en smällare dom tillverkade.
För att spränga bort ett par fingrar räcker det med att hålla i en rejäl smällare, för några år sedan fick en kille amputera ett ben då det träffats av en nyårsraket som exploderade.
Men att en kille var svår att identifiera på grund av skadorna och den andre sprängde av sig fingrarna så kanske dom höll på att tillverka någon form av rörbomb, smäller det under tillverkning borde det väl bli en form av riktad explosion?
Killen som håller i röret vid smällen blir av med fingrarna och killen som laddar röret blir rejält tilltygad.

Vad vi fått reda på genom media så verkade han inte ha några andra större synliga skador än bortsprängda fingrar viket inte är livshotande i sig så dödsorsaken är sannolikt invärtes skador av tryckvågen vilket tyder på en rejäl laddning.
Citera
2015-03-07, 02:27
Medlem
Fattade de inte att det var väldigt farligt explosivt material de höll på med eller var det en kalkylerad risk de tog? Hur stor risk är det att man styrker med om man håller på med explosiva medel i en lägenhet?
Citera
2015-03-07, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Har inte läst pappans Facebook men om det är så borde han väl vid det här laget vara lätt att hänga ut på Aftonbladets granskningar eller helt enkelt sättas dit för hets mot folkgrupp.
Citera
2015-03-07, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 64an
Har inte läst pappans Facebook men om det är så borde han väl vid det här laget vara lätt att hänga ut på Aftonbladets granskningar eller helt enkelt sättas dit för hets mot folkgrupp.
Varför skulle *ftonbl*det hänga ut honom? *ftonbl*det brukar väl inte hänga ut den typen. Jag tycker tidningen är mer fokuserad på att hänga ut andra typer av människor. Tidningarna är ju ganska mycket på palestiniernas sida också.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in