2015-03-01, 17:46
Medlem
Det finns en kåda som kommer från mastixträdet (Pistacia lentiscus) som sägs ha läkande egenskaper. Det används tydligen mot olika sorters magbesvär och som tuggummi för att motverka karies. Det finns evidensbaserad forskning som visar att kådan har antiinflammatoriska och antibakteriella effekter. Läste även något om att det kunde motverka cancer till en viss del.

Jag köpte lite av det för att testa som tuggummi. Det funkar fint, känns som ett vanligt tuggummi med en uppfriskande effekt. Ett stort plus är att man slipper alla syntetiska kemikalier, som jag är lite skeptisk till.

Min fråga är om någon med tarmsjukdomar eller andra magproblem har testat att medicinera med kådan? Det vore väldigt intressant att veta mer om det i så fall.

Jag har inte hunnit läsa resultaten från alla studier, men här ni att läsa om ni har lust:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed
https://en.wikipedia.org/wiki/Mastic_%28plant_resin%29
Senast redigerad av Lunam 2015-03-01 kl. 18:13.
Citera
2015-04-03, 00:09
Medlem
Länken funkade inte. Ny länk:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=chios++gum
Citera
2015-04-05, 09:29
Medlem
JustZlatans avatar
Låter ungefär som propolis. Det är nog värt att prova i alla fall.
Citera
2015-06-18, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Låter ungefär som propolis. Det är nog värt att prova i alla fall.
Ja precis. Har du använt propolis?
Citera
2015-06-18, 19:08
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunam
Ja precis. Har du använt propolis?

Jag har mycket propolis hemma. Funkar helt okey.
Citera
2015-06-18, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag har mycket propolis hemma. Funkar helt okey.
Okej. Vad använder du det till då? Hur mycket kostar det?
Citera
2015-06-18, 19:31
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunam
Okej. Vad använder du det till då? Hur mycket kostar det?

Jag började med propolis för att bli kvitt min candida i munnen som jag tror att jag har/hade.

Det finns olika produkter och priser. Det kan finnas egna sorter i hälsokostaffärer. Allt från 40 kronor till 100 kronor.
Citera
2023-03-21, 21:01
Bannlyst
Läser att Mastic-tuggummi är helt livsfarligt. Stämmer detta inlägg eller skitsnack?

Angående Mastic-gum som enligt forskning varit grymt för att bygga tydliga käkben men också få en lysande mun-hygien (även andra hälsofördelar). Tuggat på detta ett tag men blev livrädd när jag kom över nedanstående inlägg under gårdagen. Någon med erfarenheter av detta gummi som kan ta del av raderna och dementera/bekräfta vad som egentligen stämmer rörande detta gummi som finns på nätet att köpa hem?

https://www.amazon.com/review/RK42EEBQ5WOQY

Do not buy mastic gum! Causes gastroparesis and liver damage!
Reviewed in the United States 🇺🇸 on April 26, 2011
Size: 60 Count (Pack of 1)Verified Purchase

"Side effects- gastroparesis, harmful to liver, creates malabsorption syndrome leading to b12 deficiency and pernicious anemia. Do not use!! My kidneys are now failing due to the damage done to my kidneys as a result of taking this product. This product is not worth risking your life! It is DANGEROUS!
I have taken this product and it has made me constipated. The product gave me severe burnings and abdominal pains radiating to my back. I do not believe in this product, since it has caused me great difficulty in passing stool and a lot of pain. I have to see a doctor to see if anything can be done. Do not take any pills that are not prescribed by a doctor!!This product harms the liver and kidneys.Do not use it under any circumstances. I wish I didn't use it. I would rather live with H pylori than use Mastic gum. People, please exercise better judgment and COMMON SENSE when purchasing pills online. You do not have a CLUE as to what is actually contained in these pills. DO NOT PLAY RUSSIAN ROULETTE with your life. MASTIC GUM ACCORDING TO THE SO-CALLED PRODUCT DESCRIPTION COMPRISES OF 90% ACID. ASK YOURSELF: If I have a problem with acidity whether to due h pylori or not why would I want to add more acid to the stomach? DOES NOT MAKE SENSE! MASTIC HAS NO SCIENTIFIC EVIDENCE OF BEING SAFE OR EFFECTIVE! How much research went into this product? Where are the clinical trials? Doctors and scientists are the ones who discover diseases and the cures and treatment for them NOT HERBAL MANUFACTURERS! WORK ALONG WITH YOUR DOCTORS AND TRUST THEIR TREATMENT ABOVE MASTIC! If you are considering using some herbal or other pill you see online, THINK AGAIN! Wish I had used my COMMON SENSE or perhaps I have NONE!"

97 people found this helpful

Mot bakgrund av ovanstående inlägg på Amazon. Stämmer det att det är farligt att tugga på Mastic-tuggummi? Är det så illa eller är detta bara rent nonsens som ska skrämma upp människor som tuggar på detta gummi för att få grymma/tydliga käkben?
Citera
2023-03-21, 23:07
Medlem
Mastic gum är en natur produkt, folk som tuggar på vanliga petroleum tuggummin med sötningsmedel är de som borde oroa sig.
Citera
2023-03-22, 12:45
Moderator
Jultrollets avatar
Hår- och kroppsvård --> Alternativ medicin
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem