• 1
  • 2
2015-03-01, 14:35
Medlem
Hej

Vilka skulder ska jag prioritera först

Kronofogden eller Inkasso ?

Betalar jag inkasso först så hindrar jag ytteliggare betalningsanmärkning.

Men

Att vänta med kronofogden så riskerar jag löneutmätning.

Har precis haft utmätning försök och dom kunde inte hitta något.
Nu har jag precis fått jobb så nu hoppas jag att dom väntar med utmätning till nästa år.

Det ger mig chansen att få ackord hos inkasso bolagen och betala klumpsumma och bli av med skulden snabbare.

Och betalar jag krf först så kanske inkasso bolagen ser att jag börja betala av och vill ha in pengarna snabbare och skickar in direkt till krf.
Det skulle sabba allting.

Men begär krf utmätning så blir jag chanslös där också att betala av inkasso bolagen.

Fan dom gör det inte enkelt för sig att betala av dom jävlarna.

TIps någon?
Citera
2015-03-01, 14:37
Medlem
Doktorphils avatar
Hur länge sen är det du fick förra anmärkningen?

Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Hej

Men

Nu har jag precis fått jobb så nu hoppas jag att dom väntar med utmätning till nästa år.

Det ger mig chansen att få ackord hos inkasso bolagen och betala klumpsumma och bli av med skulden snabbare.

Och betalar jag krf först så kanske inkasso bolagen ser att jag börja betala av och vill ha in pengarna snabbare och skickar in direkt till krf.

Men begär krf utmätning så blir jag chanslös där också att betala av inkasso bolagen.

TIps någon?
Citera
2015-03-01, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorphil
Hur länge sen är det du fick förra anmärkningen?

Ingen aning.
Det stod aldrig på papperna jag fick ifrån krf.

Jag har kanske 5 st skulder.

3st som är allmänna 2 enskilda och bara på 2 så står det notering 1?

Har jag då 2 prickar eller 5?
Senast redigerad av Nyfikenpaallt 2015-03-01 kl. 14:47.
Citera
2015-03-01, 14:49
Medlem
internetpolisens avatar
Citat:
Hej

Men

TIps någon?
Det absolut första och viktigaste du ska göra är att omedelbart ringa KFM och göra upp en avbetalningsplan för att undvika utmätning.
Vid utmätning kommer KFM att ta allt förutom existensminimum. Gör du en avbetalningsplan så kommer du att ha mer/månad att leva på.
Citera
2015-03-01, 14:52
Medlem
Cijoks avatar
Citat:
Hej

Men

TIps någon?

Snabbt !!!! Sälj dina saker på blocket
Citera
2015-03-01, 15:45
Medlem
Nejjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internetpolisen
Det absolut första och viktigaste du ska göra är att omedelbart ringa KFM och göra upp en avbetalningsplan för att undvika utmätning.
Vid utmätning kommer KFM att ta allt förutom existensminimum. Gör du en avbetalningsplan så kommer du att ha mer/månad att leva på.

Nu för tiden gör de utmätningsförsök även om man betalar in pengar. Kronofogdemyndigheten hänvisar till att göra upp betalningsplaner direkt med fordringsägarna, dvs inkassobolagen. Så att betala in lite hit och dit till kronofogden håller dem tyvärr inte borta. :-(
Citera
2015-03-01, 16:44
Medlem
Du ska inte ringa kronofogden.

Börja med att kontakta inkassobolagen och gör upp en avbetalningsplan med dem. Därefter lägger du undan lite pengar så du har att röra dig med när kronofogden börjar med utmätning på din lön.

När du har gjort upp en betalningsplan hos inkassobolagen och lagt undan lite pengar så kontaktar du kronofogden, alternativt bara börjar betala på skulderna till kronofogden.

Från och med att du börjar betala på skulderna hos kronofogden så börjar de utreda varifrån du fått pengarna och kollar om det finns något de kan utmäta.

Hur stora skulder har du?

Förslagsvis så prioriterar du de skulderna med högst ränta/ de skulderna som växer mest och betalar av mer på dem än andra skulder.
Senast redigerad av gutz 2015-03-01 kl. 16:46.
Citera
2015-03-02, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av internetpolisen

Fast nu har dom redan gjort ett försök och dom kunde inte dra något.

Avbetalnings plan är det dummaste jag kan göra i mitt läge.

Om jag ska betala 10 olika och alla ska ha 500kr då blir det 5000kr.
5000kr att betala då kommer jag aldrig bli av med skulderna. Dessutom så kommer jag få betala av räntan som är 3 gånger så mycket.
I vissa fall kanske jag kan förhandla bort räntan men fortfarande korkat.
Citera
2015-03-02, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cijok
Snabbt !!!! Sälj dina saker på blocket

Seriöst svar tack.

Jag tillhör inte lyxfällan grupp.
Citera
2015-03-02, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gutz
Du ska inte ringa kronofogden.

Börja med att kontakta inkassobolagen och gör upp en avbetalningsplan med dem. Därefter lägger du undan lite pengar så du har att röra dig med när kronofogden börjar med utmätning på din lön.

När du har gjort upp en betalningsplan hos inkassobolagen och lagt undan lite pengar så kontaktar du kronofogden, alternativt bara börjar betala på skulderna till kronofogden.

Från och med att du börjar betala på skulderna hos kronofogden så börjar de utreda varifrån du fått pengarna och kollar om det finns något de kan utmäta.

Hur stora skulder har du?

Förslagsvis så prioriterar du de skulderna med högst ränta/ de skulderna som växer mest och betalar av mer på dem än andra skulder.

Svar: 1 ca 150.000 i vanlig skuld och med ränta ca 350.000

Problemet är som jag skrev ovan är om jag redan nu gör avbetalningsplan så går för stor del av summan till ingenting.

Jag tänkte jag skulle kontakta UC och kolla när mina prickar försvinner och betala av därefter, så att dom inte fortsätter.
Har jag tur så kanske det försvinner prickar i år om jag betalar av dom först.
Samtidigt vill jag inte riskera nya.

Efter det kolla jag vilken inkasso bolag som ger mig bäst deal om jag betalar klumpsumma så kan jag slippa bort ränta och fasta kostnader i vissa fall även en del av ursprungliga skulden.

Sen när jag har gjort vad jag kan hos inkassobolagen, så gör jag upp med resterande inkasso bolag och gör en avbetalningsplan.
Citera
2015-03-02, 13:44
Medlem
Hoppas nån förstår hur jag tänker.

Betala 5000kr och gör upp avbetalningsplan redan nu.
Det hindrar vissligen att få nya prickar men samtidigt förlänger skulderna extremt länge.
Samtidigt så får jag svårt att betala av skulder som finns hos kronofogden som vägrar samarbetar och då menar jag CSN. CSN är en av dom vidriga bolagen som kräver full betalning direkt och vägrar delbetalning.

Om jag istället betalar av klumpsumma på 10-15k direkt så är inkassobolagen ofta mer samarbetsvänliga.

Så genom att betala klumpsumma direkt så kan jag korta ner skulden med över 200.000kr.
Citera
2015-03-02, 14:11
Medlem
Citat:
Svar: 1 ca 150.000 i vanlig skuld och med ränta ca 350.000

Jag tänkte jag skulle kontakta UC och kolla när mina prickar försvinner och betala av därefter, så att dom inte fortsätter.
Har jag tur så kanske det försvinner prickar i år om jag betalar av dom först.
Samtidigt vill jag inte riskera nya.

Dina prickar försvinner 36 månader från datumet du fick dem... Det oavsett om du betalar av på dina skulder eller ej.... Ja finns du hos kronis så får du en ny prick varje gång Kronis gör en ekonomisk undersökning hos dig...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in