Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-28, 08:25
  #1
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Hej!

När jag var liten var mässling en av de sjukdomar vi kallade 'barnsjukdomar'.
Den var inget kul alls vill jag minnas. Fick den på sommarlovet och det kliade alldeles för djäkligt och jag tvingades ligga hemma en vecka eller ett par.
Det var dock som det skulle för alla skulle ha dessa sjukdomar som barn så man fick immunitet.

Nu verkar det som den är den värsta dödliga epedemin om man lyssnar på radio eller läser tidningen.
Fler dog i mässlingen än i trafiken och aids sa dom på radion nyss.

Vad har hänt? Var den lika farlig då som nu eller har vi med vaccinationer etc etc blivit känsligare?

/VV
Citera
2015-02-28, 08:32
  #2
Medlem
Du är säker på att det inte var vattkoppor du fick? Mässling och vattkoppor är inte samma sak. Vaccinering emot mässling infördes på 70-talet.

"Sedan vaccination mot mässling infördes i Sverige under 70-talet och blev allmän från 1982 har sjukdomen blivit en sällsynthet. Under senare år har emellertid utbrott av mässling rapporterats från flera europeiska länder och USA. I USA rapporteras 84 fall av mässling under januari månad 2015 där utbrottet troligen kommer från besökare till Disneyland i Kalifornien. Även resenärer fr a till Filipinerna har smittats. Under det senaste året har över 10 000 fall av mässling rapporterats inom EU. Flest fall har identifierats i Italien, Nederländerna, Rumänien, Storbritannien och Tyskland. Under våren 2014 har dessutom större och mindre utbrott av mässling rapporterats från Danmark (i Köpenhamn och på Nordsjälland), Irland (Mayo, Kerry och Galway), Lettland och Spanien (Barcelona och Girona), samt Makedonien och Ryssland. Också Turkiet har rapporterat flera fall. I Sverige smittades 24 personer med mässling 2014.

Flertalet av de smittade utanför Sverige är barn, de flesta yngre än 1 år. Barnen har ännu inte fått det vaccin som i de flesta länder erbjuds vid ca 18 månaders ålder. Orsaken till utbrottet är att endast ca 90 % av befolkningen är vaccinerade och man bör komma över 95 % för att få flockimmunitet.

WHO har som mål att utrota mässling, vilket kan vara möjligt eftersom smittämnet inte har någon annan naturlig värd än människan.

Sjukdomen är anmälningspliktig enligt smittskyddslagen."


http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1831
Citera
2015-02-28, 08:38
  #3
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donv
Du är säker på att det inte var vattkoppor du fick? Mässling och vattkoppor är inte samma sak. Vaccinering emot mässling infördes på 70-talet.

Hade allt. Mässling, vattkoppor och röda hund.
Mor min sa att Röda Hund hade jag två gånger. Första gången var det väldigt väldigt lindrigt.
Sedan fick jag den när jag bodde i Tyskland. Läkaren där sa att han aldrig hört talas om någon som haft den två gånger, men mor min var tvärsäker att jag haft den när jag var liten.
Alla hade jag på 60-talet.

/VV
Citera
2015-02-28, 09:13
  #4
Medlem
sucuks avatar
Blev också lätt förvånad minst sagt när krigsrubrikerna om mässling stod på löpen.

Född tidigt 70-tal och givetvis hade man mässling liksom påssjuka, röda hund och någon mer. Det känns som att tidningarna har nyhetstorka när man blåser upp mässling som om det vore ebola.
Citera
2015-02-28, 09:51
  #5
Medlem
KalleXLs avatar
Jag har hört någonstans att äldre som inte haft dessa barnsjukdomar får Bältros om någon av sjukdomarna bryter ut i vuxen ålder. Stämmer detta.
Citera
2015-02-28, 10:00
  #6
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Jag har hört någonstans att äldre som inte haft dessa barnsjukdomar får Bältros om någon av sjukdomarna bryter ut i vuxen ålder. Stämmer detta.

Bältros är väl just vattkoppsvirus som återaktiverats och härjar runt i kroppen.
Man blir aldrig fri från viruset utan det ligger latent i kroppen resten av ens liv och busar till det under vissa speciella förutsättningar.
Citera
2015-02-28, 10:38
  #7
Medlem
drArsMoriendis avatar
Mässlingen är en liten bit farlig, men primärt är problemet att den sprider sig oerhört fort, vilket betyder att en mycket stor del av riskgruppen (de som av olika skäl inte kan bli vaccinerade) får den. Följdsjukdomar inkluderar hjärninflammationer och lunginflammationer som kan vara av dödlig karaktär, ofta är det då mycket unga barn som dör. Mortaliteten ligger runt 0,2% (i västvärlden). Det kan då bli en rätt så stor mängd med tanke på hur många som smittas.

I fattigare länder är prognosen dystrare.

Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Jag har hört någonstans att äldre som inte haft dessa barnsjukdomar får Bältros om någon av sjukdomarna bryter ut i vuxen ålder. Stämmer detta.

Nej. Bältros får den som haft vattkoppor som barn.
Citera
2015-02-28, 14:06
  #8
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Blev också lätt förvånad minst sagt när krigsrubrikerna om mässling stod på löpen.

Född tidigt 70-tal och givetvis hade man mässling liksom påssjuka, röda hund och någon mer. Det känns som att tidningarna har nyhetstorka när man blåser upp mässling som om det vore ebola.

Korrekt. Fick alla barnsjukdomar på dagis. Varken jag eller någon av de andra barnen dog av det. Massa larv och dravel. Man kan dö av precis allt, men det är extremt sällan det sker. De vill bara sälja tidningar och klick.
Citera
2015-02-28, 14:44
  #9
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Korrekt. Fick alla barnsjukdomar på dagis. Varken jag eller någon av de andra barnen dog av det. Massa larv och dravel. Man kan dö av precis allt, men det är extremt sällan det sker. De vill bara sälja tidningar och klick.

Eller är det företagen som producerar medicin och vaccin som lobbat igenom denna massvaccinering som sker idag?
Har för mig att scharlakansfeber som väl också ingår i begreppet 'barnsjukdomar' var dödligt för Nordamerikas indianer och att detta utnyttjades brutalt och hänsynslöst av de som ville få bort ursprungsbefolkningen. Här kanske man kan tala om nyttan av vaccinering, men mässling?
Som någon skrev, när man var ung skulle man ha den, så om någon insjuknade fick alla andra ungar åka dit och bli smittade.

/VV
Citera
2015-02-28, 15:04
  #10
Medlem
Tja, vi har ett annat samhälle idag. Utan vaccin skulle vi ha något hundratal döda barn per år i barnsjukdomar. Vi (med vi menar jag de flesta normala) tycker helt enkelt inte att det är acceptabelt.
Citera
2015-02-28, 19:51
  #11
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thensome
Tja, vi har ett annat samhälle idag. Utan vaccin skulle vi ha något hundratal döda barn per år i barnsjukdomar. Vi (med vi menar jag de flesta normala) tycker helt enkelt inte att det är acceptabelt.

Var det verkligen så illa?
Hur dör man i mässlingen?

/VV
Citera
2015-02-28, 19:59
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Var det verkligen så illa?
Hur dör man i mässlingen?

/VV


Mässling är en historisk dräpare av rang. Man dör vanligen av hjärnhinne- eller hjärninflammation. Ibland överlever man också med permanenta hjärnskador av mer eller mindre allvarlig art. SSPE är en fruktad senkomplikation av mässling.
Primär eller sekundär lunginflammation är vanligt och förekommer i storleksordningen 20%.
I början av 1900-talet hade vi ca 400 dödsfall årligen i mässling och därav vaccinationskampanjer som haft mycket god effekt.
__________________
Senast redigerad av Mrpeasly 2015-02-28 kl. 20:01.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback