2015-04-05, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Nej, detta har jag aldrig hävdat. Men jag har läst koranen och diskuterat med muslimer. I sin hittills mildaste form kommer homofobi från islam, i sin värsta form IS, al qaida al shaba boko haram och dessa grabbar. Där emellan har vi regimerna i iran och saudiarabien m.fl. Övervägande negativa saker, världen skulle vara bättre utan islam.
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Trams & nonsens.
För tant gredelin är rapporter om muhammedaners terrorism "Trams & nonsens"
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Homofili förstör samhällsmoral. Detta är mycket värre. Det skapar inte liv, alltså är det emot livsalstring och en motståndare till livet självt. Detta är inget liv, det är en plåga, och uppmuntrar man detta uppmuntrar man barnaoffer till Molok.
Detta mina damer och herrar, är ett inlägg från Tramstant Gredelin
Citera
2015-04-05, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Vem fan har pratat om att uppmuntra dem? Enda jag säger är att vi ska acceptera dem för de gör ingen skada och inte diskriminera dem baserat på deras sexuella läggning.

Jo de uppmuntras aktivt och detta pådyvlas i Sverige. Och om du inte stöttar det antar jag du skulle räknas som homofob av någon av dessa homolobbygrupper:

debattartikel, 31 mars svd, http://unvis.it/www.svd.se/opinion/brannpunkt/genuspolitik-i-krock-med-integrationen_4451273.svd:
Citat:
Enligt svensk lagstiftning måste varje förskola upprätta en likabehandlingsplan, där man ska arbeta med alla de sju diskrimineringsgrunderna.
I JämO:s, DO:s, HomO:s och BEO:s gemensamma handledning för arbetet med likabehandlingsplan i förskolan står det:
”Förskolan kan främja lika rättigheter oavsett sexuell läggning genom att se till att homo- och bisexualitet blir en lika självklar och integrerad del i verksamheten som heterosexuella normer och förebilder är idag. … En konkret främjande insats är att se till att förskolan har barnböcker som synliggör olika typer av familjer. … En annan främjande insats är att inte slentrianmässigt spekulera i om Meja och Max, två och ett halvt år, fattat tycke för varandra och kan vara ett blivande par, att undvika att förstärka heteronormen som det enda självklara och naturliga i den egna verksamheten.” Senare i samma dokument talas det om vikten att ”få klart för sig om det finns lekmönster utifrån till exempel kön som behöver brytas”.

Inga fler "mamma pappa barn", nej nu ska de uppmuntas att leka pappa, pappa, barn. Deras barnböcker ska också vara sådana.
Jag har tyvärr PK-ister i familjen. De uppmuntrar faktiskt sånt där.

Invandrare ska minnsan tryckas ner detta i halsen så snart de sätter fot i detta land:
Citat:
I en nyligen utgiven bok om sex och samlevnad för nyanlända, finansierad genom medel från Allmänna Arvsfonden, får man bekanta sig med hela spektrat av relationer och sexualitet som hör till dagens svenska modell. Man får se grafiska bilder på könsorgan, på män och kvinnor som onanerar, på homosexuella par med adopterade barn. Ett ingående avsnitt reder ut begreppen kring hbtq i alla dess former. För nyanlända personer från exempelvis Syrien, Irak och Somalia, där majoriteten är djupt troende kristna eller muslimer, torde innehållet i boken kunna sammanfattas ungefär som: ”Välkommen till Sodom!”

Det är välkänt att all hbtq leder till psykisk ohälsa. Droger, självmord, könssjukdomar. Vad är då lösningen enligt hbtq lobbyn? Jo, mer hbtq.

Men jag säger: Troende! Förtvivla inte. Tänk på Lot som bodde i Sodom, hur mycket han måste ha hatat det. Men han försökte göra det bästa av sin situation, och han blev också räddad innan Sodom förstördes. Det är en sedelärande historia vi kan ha i våra hjärtan. Vi är hatade av samhället just nu, men måste försöka stå ut till slutet. Så ha förtröstan i era hjärtan. Tänk på att livet är inte oändligt, en dag blir vi befriade från att bo i PK-stan.

Troende, kristna och muslimer. Vi har kanske mycket meningskiljaktligheter men vi kan åtminstone enas i att vi försöker ha värderingar.

------
För den som är intresserad, här är repliken: http://unvis.it/www.svd.se/opinion/brannpunkt/barn-har-ratt-till-hela-sin-identitet_4458137.svd

Och slutreplik: http://unvis.it/www.svd.se/opinion/brannpunkt/tolerans-ar-battre-an-indoktrinering_4461767.svd

Citat:
I en förskola där det finns barn från regnbågsfamiljer, och där barnen uttrycker frågor med anledning av detta, kan det därför vara viktigt att samtala om just tolerans. Kanske kan det också vara användbart med en sagobok med ett homosexuellt par. Men det är en helt annan sak att, som JämO, DO, HomO och BEO gör, föreskriva en omprogrammering av alla som inte är hbtq, genom att personalen ska ”se till att homo- och bisexualitet blir en lika självklar och integrerad del i verksamheten som heterosexuella normer och förebilder är idag”.

Jag säger dig, Sveriges PK-rörelse är lika stark och oifrågasättningsbar som Sharia är i islamska länder.
Får de bara in mer homolobby överallt så blir "världen bättre", tror de.
"Familjevärderingar" kastar de ut genom fönstret. Och vad med gamla, sjuka och arbetslösa.
Citera
2015-04-05, 12:51
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Nu har du i ditt ivriga hoppandes upp och ner i ditt sökande efter ""konspirationsteorier"" och halmgubbar missat en rätt viktig sak. Xenofobi sorterar under ångeststörningar och är en diagnos... En rätt viktig distinktion tycker inte du det med? Sist jag tittade 5 minuter sedan fanns inte islamofobi ens i SAOL, det ger att ordet är troligen väldigt nytt och dess betydelse oklar om ens relevant. Så du har fel igen.

Xenofobi i modernt svenskt språkbruk är inte en psykiatrisk diagnos utan en synonym till främlingsfientlighet. Ordet xenofobi omdirigeras till och med till samma sida som främlingsfientlighet på svenska Wikipedia:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Xenofobi

Citat:
Författarna till motionen Yvonne Ruwaida (mp) och Gustav Fridolin (mp) ger det ju själva:

Du bör kanske läsa innantill av de länkar man ger innan du börjar argumentera?
Så vi kan kanske vara överens nu då att åtminstone författarna själva anser de vara först att använda begreppet i Sverige? Eller ska du i vanlig ordning försöka slingra dig ur detta med genom att hävda att de inte riktigt visste vad de skrev i sin egen riksdagsmotion? Du blir ju lätt patetisk ibland.

Och då uppstår frågan igen som du nu har att svara på varför de felaktigt valde att använda en medicinsk term om de inte hade en agenda och inte valde det mer för tiden gängse religiös och kulturell rasism nu när du gick i polemik kring det hela?

Teorin att Yvonne Ruwaida och Gustav Fridolin skulle ha uppfunnit begreppet islamofobi i dess moderna betydelse håller inte vatten. Som de flesta svenska uttryck kommer det från engelskan där det användes redan 1923 i sin nuvarande betydelse:

According to the Oxford English Dictionary, the word means "Intense dislike or fear of Islam, esp. as a political force; hostility or prejudice towards Muslims" and is attested to in English as early as 1923.

http://en.wikipedia.org/wiki/Islamophobia#Etymology_and_definitions

Yvonne Ruwaida och Gustav Fridolin var inte ens födda 1923.

Ordet islamophobie användes ännu tidigare i franskan, men då med en något annan betydelse än den moderna:

Dahou Ezzerhouni has cited several other uses in French as early as 1910, and from 1912 to 1918. These early uses of the term did not, according to Christopher Allen, have the same meaning as in contemporary usage, as they described a fear of Islam by liberal Muslims and Muslim feminists, rather than a fear or dislike/hatred of Muslims by non-Muslims.

Inte då heller handlade det alltså om en psykiatrisk diagnos.

Citat:
Men nu är ju inte det något problem med att adressera religiös eller kulturell rasism det har det argumenterats emot länge nu så funderingen går mest till varför man väljer att blanda in fobi i ett uppträdande som saknar grund för att gå som en diagnos. Och begreppet har kritiserats för att folk använder det för att just avfärda relevant kritik emot islam på samma sätt samma människor använder "rasism" emot alla som inte vill ha en i närmast oreglerad invandring till Sverige. Men främst ligger ju tanken att de valt uttrycket med omsorg. De är slipade politiker och samhällsdebattörer många av dem så slump, låter mest sökt...

Krävs rätt mycket att hävda att något är en fobi och att folk använder uttrycket löst i andra fall gör det inte korrekt för den sakens skull. Så som vanligt haltar din argumentation betänkligt och det rinner mest ut i ett jaså och jag har minsann skrivit saker i andra trådar.

Efterledet -fobi behöver alltså inte alls indikera ett psykiatrisk diagnos:

-fobi

Den här artikeln handlar om efterledet -fobi. För för den psykiatriska termen, se fobi.

Fobi används i en icke-medicinsk mening för olika sorters avsky. Dessa termer är oftast konstruerade med efterledet -fobi. Ett antal av dessa termer beskriver en negativ attityd eller fördomar mot ämnet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/-fobi

Detta är modernt svenskt (och även engelskt) språkbruk. Man kan tycka att ord som xenofobi, islamofobi och homofobi är problematiska precis som en del tycker att ordet antisemitism är problematiskt.

Men när en del xenofober och islamofober säger: "Jag är inte xenofob/islamofob för jag är inte sjukligt rädd för främlingar/muslimer" är det alltså lika ihåligt som när arabiska antisemiter säger: "Jag är inte antisemit för jag är själv semit".

Orden betyder det de betyder, och det får vi alla leva med.
Citera
2015-04-05, 13:00
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stofil-x
Xenofobi användes ursprungligen som beteckning för rädsla för främlingar. Det är PK-folket som har lyckats trassla till det.

Två fel gör inte ett rätt.

Se mitt svar till MeanME ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av Stofil-x
Det är naturligtvis legitimt och hedervärt att fördöma de människor som använder en primitiv våldsideologis texter för att mörda oliktänkande.

Att fördöma människor som mördar oliktänkande är i högsta grad legitimt.

Att kalla islam för "en primitiv våldsideologi" är islamofobi.
Citera
2015-04-05, 13:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Teorin att Yvonne Ruwaida och Gustav Fridolin skulle ha uppfunnit begreppet islamofobi i dess moderna betydelse håller inte vatten.

"Islamofobi" är islam- och flumliberalt "slur".
Citera
2015-04-05, 13:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Nej. Det är källkritik.
Citera
2015-04-05, 13:59
Medlem
Citat:
Ett av miljontals bevis för att islam är en "en primitiv våldsideologi" finns här
http://www.thereligionofpeace.com/

Mera här
http://www.thereligionofpeace.com/Muhammad/myths-mu-home.htm

Ännu mera här
http://www.thereligionofpeace.com/Pages/Myths-of-Islam.htm

et cetera....
http://www.thereligionofpeace.com/Pages/Myths-of-Islam.htm#islammeanspeace
Islam respects Women as Equals
http://www.thereligionofpeace.com/Pages/Myths-of-Islam.htm#women
Jihad Means 'Inner Struggle'
http://www.thereligionofpeace.com/Pages/Myths-of-Islam.htm#jihad
http://www.thereligionofpeace.com/Pages/Myths-of-Islam.htm#tolerance
Citera
2015-04-05, 14:01
Medlem
Citat:
Den konspirationsteorin får du i så fall applicera på ordet xenofobi (främlingsfientlighet) som är av betydligt äldre datum. Ord som islamofobi (islamfientlighet), homofobi (fientlighet mot homosexuella) m.m. har ju bara bildats efter samma mönster som xenofobi.
Här har du nomenklaturens exempel på fobi

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_fobier
Citera
2015-04-05, 18:56
Medlem
-Muhammed-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
haha, vilket skämt, bara för att det finns islamisk sekt som är mer fredlig så betyder det ingenting,

förutom IS finns det hundratals terrorgrupper som stöds av miljontals muslimer,

Den sk "vanlig" islam tillåter misshandel av frun och barnen, de är mannens egendom, islam förbjuder muslimer att lämna islam, vidare är islam en apartheid religion mot kvinnor, inom den sk vanliga islam vägrar ge upp jihad, det heliga kriget finns alltid latent,
i islamiska länder är det mycket våld överallt, både inom familjer och i samhället,

den självutnämnde profeten Mohammed hade hundratals sexslavinnor i sitt harem och en massa äskarinnor och flera fruar , varav en favoritfru Aisha som han hade sex med när hon var bara 9 år gammal, Mohammed var en maktgalen rövare, han mördade en massa och gav order om att halshugga tusentals judar, kvinnor och barn,

och denne mordiske sexgalning är en förebild för muslimer , IS försöker agera på samma sätt som Mohammed, han utvidgade sitt territorium genom terror och hot om massvåldtäkter och halshuggningar, inte konstigt att så många ville bli muslimer, de som vägrade miste huvudet i bästa fall

Hej ärade rex144!

Jag är muslim och den förebild du talar stämmer inte överens med den uppfattning jag bildat mig om Muhammed. Den Profet som jag ser som min förebild uppmanar till en innerlig kamp mot de materiella lustar som finns inom oss. Han uppmanar till att människan ska hjälpa behövande och ge människan den frihet hon behöver för att finna sin innerliga harmoni. Enligt tillförlitliga muslimska källor förklarar Muhammed att den största formen av Jihad är inte av militär aktion, utan det är att tygla sitt ego och behärska sitt jag.

Jag förnekar inte att den uppfattning du bildat dig om Muhammed vara felaktig. Beroende från vilken källa (tillhörande inriktning) man utgår ifrån så bildar man sig en egen uppfattning om Muhammed.

Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Jag respekterar din ödmjukhet, men hänvisar till det fetstilade: menar du att IS ledare Abu Bakr Al-Baghdadi inte kan Koranen? Han har enligt uppgift en "PhD in islamic studies", se denna video och kommentera gärna vad brother Rasheed säger om islam/Koranen som inte stämmer:

https://www.youtube.com/watch?v=5iZ6u-vqUxc

Hej!

Även om han skulle ha flera doktorsexamen i Islamiska studier så representerar han den inriktning/ tolkning av islam som ISIS tagi till sig. Abu Baker Albaghdadi (som nu tack och lov är tillfångatagen) gynnar den tolkning av islam som genererar muslimer som vars uppgift är att terrorisera och sprida skräck. Islam är inte homogen, utan den består av många inriktningar.

Citat:
Ursprungligen postat av rex144
när vi läser koranen måste vi ha den historiska kontexten, i början när Mohammed var i Mekka hoppades han övertyga kristna och judar att han är en profet, då är Mohammed i sina texter tollerant och överseende mot andra religioner, men han lyckades inte värva så många nya trodende, det gick trögt,

de trodde inte på honom,

när han sedan flyttar in i Medina då ändras hans texter, som blir hotfulla och uppmanar till mord,
och enligt den islamiska tolkningen ska de senare texter ges företräde, det är de som är de mest värdefulla och riktiga,

allt handlar om våld och hot om våld, ond bråd död, "övergå till islam eller dö",
eller i bästa fall bli en andra klassens medborgare och betala beskyddarpengar till muslimer,

det är koranens budskap till världen

Hej!

Den förståelse du uppfattat dig om Koranen, tror du att bara din tolkning är den som har förtur över andra tolkningar? Med andra ord, finns det en risk att du kan ha fel?

Citat:
Ursprungligen postat av 100kgpappa
Hörde på radion igår hur en muslimsk tjej var mycket upprörd över en bild som satts upp på högskolan där hon pluggade, föreställande muhammed som terrorist.
Det var inte hennes profet hävdade hon, men då kan hon inte ha läst koranen särskilt noga.

Precis som nämnts tidigare, våldtäkter, tortyr, massavrättningar, plundring, etnisk rensning, barnäktenskap mm är beskrivet i koranen.
Att folk dyrkar en sådan sinnessjuk människa som förebild är läskigt, men är också en anledning till att det ser ut som det gör i världen.

Jag förstår inte hur muslimer kan förneka alla illdåd som deras profet begick.
Har mer respekt för IS folk egentligen, de hymlar ju inte, utan är öppna med att de går i profetens fotspår.
De är givetvis helt dumma i huvet, men hycklar åtminstone inte.

Återigen, min förståelse av Muhammed skiljer sig från den bild du fått om Profeten. Jag har ingen respekt för ISIS eftersom jag anser att de hymlar och använder slingre-retorik. De slingrar sig från koranens verser och efterrationaliserar verser som har en historisk anknytning. Ett krig som ägde rum för mer än 1000-år sedan efterrationaliseras.

Fred,
Muhammed
Citera
2015-04-06, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Muhammed-
Jag är muslim och den förebild du talar stämmer inte överens med den uppfattning jag bildat mig om Muhammed. Den Profet som jag ser som min förebild uppmanar till en innerlig kamp mot de materiella lustar som finns inom oss. Han uppmanar till att människan ska hjälpa behövande och ge människan den frihet hon behöver för att finna sin innerliga harmoni. Enligt tillförlitliga muslimska källor förklarar Muhammed att den största formen av Jihad är inte av militär aktion, utan det är att tygla sitt ego och behärska sitt jag.
Beduinen muhammed och hans rövarliga skapade koranen som ett arabanpassat maktredskap baserat på bibeln och toran kombinerat med gamla arabiska myter.

Till detta lade de en idolisering av muhammed och infogade ett bisarrt tankekontrollsystem med böneritualer som verkar hypnotiserande / medvetandeprogrammerande på redan intellektuellt havererade offer för den primitiva arabiska kulturen.
Citat:
Ett krig som ägde rum för mer än 1000-år sedan efterrationaliseras.
Funderar du aldrig över varför muhammedanernas gud valde att fylla sitt sista budskap till alla människor i alla tider i alla länder med brutala krigshistorier från 600-talets arabien?
Citera
2015-04-07, 09:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Den Profet som jag ser som min förebild uppmanar till en innerlig kamp mot de materiella lustar som finns inom oss.

Det kan ju betyda så mycket ... från pådyvlande asketisk puritanism till förespråkande av moderat konsumtion. Så är du snäll att förtydliga.
Citera
2015-04-08, 07:54
Medlem
internet2s avatar
När ska vi lära oss förstå att ord har betydelse?

När vi har 1,5 miljarder människor som säger sig vörda en textsamling så kommer det ha betydelse vad textsamlingen faktiskt säger.

Att det på grund av kulturell uppblandning och historiska tillfälligheter uppstått en harmlös filosofisk flumrörelse (Sufism) ur en fullkomligt vedervärdig textsamling (Koranen + Haditer) som går emot det mesta som texten faktiskt säger och förkastar resten som "inte applicerbart idag" bör inte tas för att ett bra exempel på vad som händer om man applicerar texten.

Som att märka en burk full med giftiga ormar "Geléhjärtan" - du blir inte av med giftet.

Hela iden med Sufism är som jag förstått det just att inte använda Sharia (lagar stiftade utifrån Koranen + Sunnah) som vägen att nå Allah.

Sufism (geléhjätan) är inte farlig i sig, men riskerar ge en felaktig bild av vad som står i de heliga skrifterna.

Låt mig ta en liknelse för att visa hur absurt det är att prata om Sufism när talar vi om Sharialagar:
Tänk er ett gäng dansare vars enda mål i livet är att sprida blommor och kärlek men som har Mein Kampf som helig bok och Hitler som högsta förebild. Texter kan tolkas olika, och vad säger att deras tolkning av boken skulle vara felaktig? De förklarar allt Hitler gjorde med att det var i en annan historisk kontext och är inte applicerbart idag. Förr eller senare kommer någon att faktiskt läsa skitboken, inse att denna är förledd och göra vad som faktiskt står.
Detta är Sufism.

Koranen innehåller dock mer hat mot Judar än Mein Kampf, men det får vi ta i en annan tråd.
Senast redigerad av internet2 2015-04-08 kl. 07:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in