2015-03-23, 22:03
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100kgpappa
Det var väl dom som var grannskapet som deltog.
åk dit och bränn en koran på valfritt ställe, och samma sak kommer att hända.

Njaaäe, jag tänker förstås inte prova, men nåt kvarter med folk som är icke-religiöst alt. "inte tar religionen på så stort allvar" alt. inte är så våldsamma människor tror jag man kan hitta.
Citat:
Med våra mått så är de extremister i huvudsak.

Extremist är lite luddigt begrepp. Om du menar att majoriteten skulle mörda för att de såg nån brände koranen så tvivlar jag starkt på det. Även de som inte skulle göra det kan (men behöver inte) hålla relativt extrema/sjuka åsikter. Däremot finns det antagligen fler muslimer som skulle reagera så än någon annan religion.
Citat:
Hade en kristen person resonerat likadant som en vanlig muslim hade den ansetts som extrem.

Japp, och kristna extremister finns/har det funnits gott om.
Citat:
Att det är självklart att det ska vara straffbart att ifrågasätta islam eller rikta kritik mot muhammed är en åsikt som i princip alla muslimer har.

Nej det tvivlar jag på, många tycker så, men långt ifrån alla. Bara se på alla tålmodiga muslimer, t.ex. användaren Ismail på detta forum som fortsätter vara artig trots hån och ifrågasättande av både koran/islam och muhammed.

Citat:
Det är en extremismreligion, och det är bara att titta på hur det ser ut i världen för att inse att det är så.

Extremist är rätt vagt ord. Jag gillar hur en muslim (sekulär) uttryckte det, "islam är inte en fredens religion, men det är heller ingen terroristreligion, för i så fall skulle en större del av muslimerna vara terrorister".
Citat:
Kommer du ihåg killen som uttryckte att han tyckte böneutrop lät som en åsna? Han behövde polisbeskydd för att uppretade muslimer var på väg att misshandla/slå ihjäl honom. Vanliga moderata muslimer som bor i Sverige beter sig så.

Ja just det fan, han blev väl till och med åtalad för, hets mot folkgrupp var det (?). Han blev tack och lov frikänd. Sjukt löjligt slöseri på skattemedel.

Citat:
Ingen annan religion har utövare som beter sig på det viset.

Jodå, självklart finns det utövare från andra religioner som beter sig på liknande sätt, inkl. kristna. Men de får inte lika mycket uppmärksamhet, och är sannolikt inte lika många heller.
Citera
2015-03-23, 22:51
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Muhammed-
Hej!

Jag ser hela tiden i många debatter att man likställer Sharia lagar med halshuggning, avrättning, kapa händer och fötter, stening osv. Men konceptet Sharia tolkas olika beroende på vilken inriktning/tolkning av islam det gäller. Sharia för ISIS är avrättningar och halshuggning, medan Sharia för Sufister är bön och andligt utövande.

Jag är otroligt rädd för ISIS tolkning av vad Sharia lagar innebär och hur det ska implementeras på 2000-talet. Men hur övriga moderata inriktningar tolkar Sharia har ingen likhet med ISIS syn på lagarna.

Vad tror ni att Sharia är och varför tror ni att majoriteten av världens befolkning uppfattat Sharia lagarna endast ur extremisternas tolkning av lagarna?

Fred,
Muhammed

Jag tror du menar varför svenskar inte vill ha sharia-lagar. För att vi har Svea rikes lagar.
Citera
2015-03-24, 06:11
Medlem
Citat:
Hej!

Jag ser hela tiden i många debatter att man likställer Sharia lagar med halshuggning, avrättning, kapa händer och fötter, stening osv. Men konceptet Sharia tolkas olika beroende på vilken inriktning/tolkning av islam det gäller. Sharia för ISIS är avrättningar och halshuggning, medan Sharia för Sufister är bön och andligt utövande.

Jag är otroligt rädd för ISIS tolkning av vad Sharia lagar innebär och hur det ska implementeras på 2000-talet. Men hur övriga moderata inriktningar tolkar Sharia har ingen likhet med ISIS syn på lagarna.

Vad tror ni att Sharia är och varför tror ni att majoriteten av världens befolkning uppfattat Sharia lagarna endast ur extremisternas tolkning av lagarna?

Fred,
Muhammed

Du är väl muslim antar jag. Vill du leva efter kristna lagar? Skulle ett muslimskt land acceptera kristna lagar, även i en mild och human tolkning? Behöver jag förklara mer.

Vad är det ni aktiva muslimer inte förstår. Vi tycker att de religioner vi har och politiska system är bra. Vi vill inte byta. Vi tycker inte att islam är bättre, acceptabel men inte bättre. Har ni ingen förmåga till inlevelse. Ni tycker att eran religion är bäst och vi tycker att våran är bäst och ingendera part vill byta. Det är tillåtet att fråga men jag tycker det börjar bli tjatigt och att det är självklart.
Citera
2015-03-24, 09:52
Medlem
thefsms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag vet inte om Bukhari behöver reformeras egentligen. Kanske snarare en fördjupad kunskap om koranens budskap skulle lyfta fram icke-våldsprinciperna som hände med Al-Gama'a al-Islamiyya i Egypten:
Det du och andra muslimer bör ta er en ordentligt funderare omkring, är hur det kommer sig att koranen är den gemensamma inspirationskällan för all modern terrorism.

Jag har aldrig hört talas om en terrorist som hänvisar till bibeltexter för att rättfärdiga sina illdåd.

Inte heller har jag noterat att mormons bok eller watch towers skrifter har fungerat som våldsbruksanvisning.

Jag kan garantera att ingen terrorist någonsin kommer att referera till detta som förklaring till sin mordlystnad.

Det som däremot är uppenbart är att er heliga skrift ständigt leder till massmord och förödelse.
Citera
2015-03-24, 22:43
Medlem
-Muhammed-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Det måste jag säga att detta var HELT nytt för mig. Vilka olika tolkningar av sharia menar du existerar? Typ sunni och shia, eller? Hur menar du att dessa tolkningar skiljer sig? Det är ju i båda tolkningarna tillåtet med barngifte, höger hand ska huggas av, halshuggning är ett vedertaget straff liksom piskning för kränkning av "profeten". Du kanske är mer insatt än jag, så upplys mig gärna om de skilda tolkningarna!

Hej Japhy!

Det är mycket intressant att ta del av Er förståelse av vad ”Sharia” är för något: ”barngifte, höger hand ska huggas av, halshuggning är ett vedertaget straff liksom piskning för kränkning av "profeten" osv”. Jag har skrivit i mitt tidigare inlägg i vilka tre kategorier Sharialagar delas in i osv.

läs:
(FB) Varför är många rädda för Sharia lagar?

Det finns en islamiska inriktningar som menar att den tredje kategorin av Sharia dött ut eftersom det inte längre finns en som kan ta Profeten Muhammeds roll. Dessutom råder lagar och regler i världens nationer som tillkommit genom demokratisk väg, och att tolkningen av Sharialagar inte kan implementeras i land med en mångkulturell befolkning. Här går lagar komna genom demokratisk väg före Sharialagarnas tredje kategori.

Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Har du rätt att kritisera Islam inom sharia?. Har du rätt att anse att Islam bara är lögner och vidskepelse? De som inte tror på Islam ska ha rätt att bli lämnade i fred. Punkt slut!

Hej mangne!
Visst har man rätt att kritisera Islam, varför skulle det vara förbjudet? Muhammed hånades av hans motståndare och uppmanade sina anhängare att respektera motståndarnas åsikter, för det är ju deras åsikter. Dessutom undervisade profeten tålamod, respekt och god moral. Om en muslim inte tolererar andras kritik, hur kan man då följa Muhammeds läror?

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Problemet är inte bara ISIS grymheter, utan att all religiös lagstiftning och religiösa påbud tenderar att komma i konflikt med det moderna sekulära samhällets normer och ideal.

Detta har inte med islam att göra, även om frågan ofta aktualiseras just när det gäller muslimer på grund av ett mer uttalat bokstavstroende än i andra religioner. De ser det t.ex. när Jehovas vittnen vägrar gå med på blodtransfusioner som kan rädda liv, eller när vissa ortodoxa judar vägrar skicka sina barn till skolan, som skedde i Göteborg för ett par år sedan. Eller när læstadianerna i Norrbotten protesterade mot sexualundervisningen i skolan för ett tag sedan.

Det är svårt för den sekulära staten att kompromissa om sina grundläggande värderingar, precis som det är svårt för troende att göra det. Så ibland hamnar man i närmast olösliga konflikter. Erfarenheten visar att det är lättare för reformerade religioner att undvika de här problemen, eftersom man inte är lika bundna vid detaljerna i sina religiösa skrifter i det dagliga livet.

Så den relevanta frågan är kanske: när kommer det en muslimsk Martin Luther som kan reformera islam och anpassa läran till det moderna samhällets normer och ideal?

Jag inser förstås att detta är en hädisk tanke för många muslimer, och däri ligger förstås en stor del av problemet.

För att besvara frågan i din rubrik, så är icke-muslimer inte rädda för sharia, men de är inte beredda att leva i ett samhälle där sharia gäller över alla andra lagar.

Hej Regulus!

Tack för ditt inlägg

Man blir rädd för ”Sharia lagar” när man tar del av vissa islamiska inriktnigars tolkning av Sharia. Tex. Saudiarabiens version av Sharia skrämmer mig. En anledning varför man blir rädd för sharia är just för att man tar del av vad den extrema tolkningen av sharia är och generaliserar över muslimerna. Visste du tex att sharia uppmanar till demokrati? Detta kunde tydligt åskådligöras då den fjärde Kalifen riktade ett brev till Muawya, (styrde över syrien och var den fjärde kalifens motståndare). I det brevet klargjordes ett ledarskap upprättat via demokratisk väg samt att detta ledarskap (som kommit via demokratisk väg) är något som Gud accepterar.

En muslimsk Martin Luther kom för ca 1300 år sedan. Hans namn var Hussein son till Ali. Han var Profetens barnbarn och han tydliggjorde det faktum att Islam tagit en annan väg än den väg hans morfar (Profeten Muhammed) förespråkade. Hussein dog martyrdöden och med hans död föll så småningom det tyrraniska styret som regerade över muslimerna i Profetens och Islams namn. Hussein visade och visar än idag för oss att Islam inte är den omoraliska religionen som vi fått ta del av och bilda en allmän sanning kring. Läs om honom och hans revolution så öppnas nya dörrar för förståelsen av begreppet Islam.

Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
Svenska staten skall vara sekulär. Vilket gör gudomliga lagar omöjliga. Att vilja införa sharialagar är att attackera det sekulära samhället. Inte nog med det: sharialagar går i många fall helt emot de grundläggande värderingar som samhället vilar på.

Sharia (den tredje kategorin) uppmanar att ett demokratiskt land ska upprätthållas. Detta är en anledning till varför den högsta andliga ledaren i Irak uppmanade det irakiska folket att gå till valurnorna när den första demokratiskt valda presidenten i Irak skulle röstas fram. Sharia (den tredje kategorin) uppmanar till ett demokratiskt styre.

Citat:
Ursprungligen postat av thefsm
Det du och andra muslimer bör ta er en ordentligt funderare omkring, är hur det kommer sig att koranen är den gemensamma inspirationskällan för all modern terrorism.

Jag har aldrig hört talas om en terrorist som hänvisar till bibeltexter för att rättfärdiga sina illdåd.

Inte heller har jag noterat att mormons bok eller watch towers skrifter har fungerat som våldsbruksanvisning.

Jag kan garantera att ingen terrorist någonsin kommer att referera till detta som förklaring till sin mordlystnad.

Det som däremot är uppenbart är att er heliga skrift ständigt leder till massmord och förödelse.

Hej!

Mycket intressanta punkter du lyfter faktiskt.

Det som jag tycker att både du och jag ska fundera på är varför alla muslimska terrorister tillhör samma inriktning/tolkning av Islam. Hur kan det komma sig?

Många andra inriktning /tolkningar av islam finner stöd från koranen att den extrema tolkningen av Islam är fullständigt felaktig. Tycker du att, oavsett detta faktum, att Koranen fortfarande uppmanar till terror, när motsatsen går att bevisa mha. Koranen?

Ta hand om er,

bästa hälsingar,

Muhammed
Citera
2015-03-24, 23:11
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Hej!

Fred,
Muhammed

haha, vilket skämt, bara för att det finns islamisk sekt som är mer fredlig så betyder det ingenting,

förutom IS finns det hundratals terrorgrupper som stöds av miljontals muslimer,

Den sk "vanlig" islam tillåter misshandel av frun och barnen, de är mannens egendom, islam förbjuder muslimer att lämna islam, vidare är islam en apartheid religion mot kvinnor, inom den sk vanliga islam vägrar ge upp jihad, det heliga kriget finns alltid latent,
i islamiska länder är det mycket våld överallt, både inom familjer och i samhället,

den självutnämnde profeten Mohammed hade hundratals sexslavinnor i sitt harem och en massa äskarinnor och flera fruar , varav en favoritfru Aisha som han hade sex med när hon var bara 9 år gammal, Mohammed var en maktgalen rövare, han mördade en massa och gav order om att halshugga tusentals judar, kvinnor och barn,

och denne mordiske sexgalning är en förebild för muslimer , IS försöker agera på samma sätt som Mohammed, han utvidgade sitt territorium genom terror och hot om massvåldtäkter och halshuggningar, inte konstigt att så många ville bli muslimer, de som vägrade miste huvudet i bästa fall
Citera
2015-03-24, 23:15
Medlem
Citat:
Hej Japhy!

Hej!

Mycket intressanta punkter du lyfter faktiskt.

Det som jag tycker att både du och jag ska fundera på är varför alla muslimska terrorister tillhör samma inriktning/tolkning av Islam. Hur kan det komma sig?

Många andra inriktning /tolkningar av islam finner stöd från koranen att den extrema tolkningen av Islam är fullständigt felaktig. Tycker du att, oavsett detta faktum, att Koranen fortfarande uppmanar till terror, när motsatsen går att bevisa mha. Koranen?

Ta hand om er,

bästa hälsingar,

Muhammed
Jag respekterar din ödmjukhet, men hänvisar till det fetstilade: menar du att IS ledare Abu Bakr Al-Baghdadi inte kan Koranen? Han har enligt uppgift en "PhD in islamic studies", se denna video och kommentera gärna vad brother Rasheed säger om islam/Koranen som inte stämmer:

https://www.youtube.com/watch?v=5iZ6u-vqUxc
Senast redigerad av weseeyou 2015-03-24 kl. 23:18.
Citera
2015-03-25, 00:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Förtydligande och belägg för den tolkningsmetodologi du i så fall förespråker, tack.
Citera
2015-03-25, 01:36
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Jag respekterar din ödmjukhet, men hänvisar till det fetstilade: menar du att IS ledare Abu Bakr Al-Baghdadi inte kan Koranen? Han har enligt uppgift en "PhD in islamic studies", se denna video och kommentera gärna vad brother Rasheed säger om islam/Koranen som inte stämmer:

https://www.youtube.com/watch?v=5iZ6u-vqUxc

när vi läser koranen måste vi ha den historiska kontexten, i början när Mohammed var i Mekka hoppades han övertyga kristna och judar att han är en profet, då är Mohammed i sina texter tollerant och överseende mot andra religioner, men han lyckades inte värva så många nya trodende, det gick trögt,

de trodde inte på honom,

när han sedan flyttar in i Medina då ändras hans texter, som blir hotfulla och uppmanar till mord,
och enligt den islamiska tolkningen ska de senare texter ges företräde, det är de som är de mest värdefulla och riktiga,

allt handlar om våld och hot om våld, ond bråd död, "övergå till islam eller dö",
eller i bästa fall bli en andra klassens medborgare och betala beskyddarpengar till muslimer,

det är koranens budskap till världen
Citera
2015-03-25, 07:05
Medlem
thefsms avatar
Citat:
Varför ska offren för koran-inspirerad terrorism, fundera över olika tolkningar av koranen?

Det är koranen som är terroristernas inspirationskälla!

Om det finns muslimer som inte mördar för att leva upp till koranens krav, är det bra med tanke på hur många ni är, men ovedersägligt faktum är att koranens texter leder till modern terrorism.

Förstår du inte att terroristernas offer har annat att tänka på, än att det finns muslimer som inte mördar för att koranen så kräver?

Koranen är helt enkelt en våldsbruksanvisning som alla moderna terrorister finner sin inspiration i.

Förstår du inte det?

Hur kan du försöka bortförklara koranens våldsinspirerande innehåll utan att vara en medlöpare till terrorismen?
Citat:
Många andra inriktning /tolkningar av islam finner stöd från koranen att den extrema tolkningen av Islam är fullständigt felaktig.

Har du ens läst svärdsverserna 9:5, 47:4 och de andra 298?
Citat:
Tycker du att, oavsett detta faktum, att Koranen fortfarande uppmanar till terror, när motsatsen går att bevisa mha. Koranen?
Det där var faktiskt riktigt korkat

Du kan inte bevisa frånvaron av tydlig våldsinspiration i koranen

De trehundra svärdsverserna räcker för att klassa koranen som ett hot mot civilisationen.
Senast redigerad av thefsm 2015-03-25 kl. 07:07.
Citera
2015-03-25, 10:12
Medlem
Hörde på radion igår hur en muslimsk tjej var mycket upprörd över en bild som satts upp på högskolan där hon pluggade, föreställande muhammed som terrorist.
Det var inte hennes profet hävdade hon, men då kan hon inte ha läst koranen särskilt noga.

Precis som nämnts tidigare, våldtäkter, tortyr, massavrättningar, plundring, etnisk rensning, barnäktenskap mm är beskrivet i koranen.
Att folk dyrkar en sådan sinnessjuk människa som förebild är läskigt, men är också en anledning till att det ser ut som det gör i världen.

Jag förstår inte hur muslimer kan förneka alla illdåd som deras profet begick.
Har mer respekt för IS folk egentligen, de hymlar ju inte, utan är öppna med att de går i profetens fotspår.
De är givetvis helt dumma i huvet, men hycklar åtminstone inte.
Citera
2015-03-25, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 100kgpappa
Hörde på radion igår hur en muslimsk tjej var mycket upprörd över en bild som satts upp på högskolan där hon pluggade, föreställande muhammed som terrorist.
Det var inte hennes profet hävdade hon, men då kan hon inte ha läst koranen särskilt noga.

Precis som nämnts tidigare, våldtäkter, tortyr, massavrättningar, plundring, etnisk rensning, barnäktenskap mm är beskrivet i koranen.
Att folk dyrkar en sådan sinnessjuk människa som förebild är läskigt, men är också en anledning till att det ser ut som det gör i världen.

Jag förstår inte hur muslimer kan förneka alla illdåd som deras profet begick.
Har mer respekt för IS folk egentligen, de hymlar ju inte, utan är öppna med att de går i profetens fotspår.
De är givetvis helt dumma i huvet, men hycklar åtminstone inte.
Man kan förstå att det blir ett jobbigt andligt uppvaknande. Men det är helt nödvändigt för civilisationens överlevnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in