Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-27, 18:29
  #1
Medlem
jo nu är det såhär att jag tänkte besöka min läkare för att prata om sköldkörteln. jag känner att hjärnan känns degig specifikt i dem delarna där man tar in information och planerar saker. sen har jag fått domningar i benen och utökad saliv, tappat hår. när jag läst om dem problemen så står det att man kan ha brist på b12, d vitamin m.m. jag har gått och testat detta och testat serotonin och dopamin men när man tar dessa så känner man inte att det hjälper. och samma sak känner jag när jag äter riktig mat att maten bara går ner i magen och sen ut när man går på toa. inte att maten förbränns och ger energi. till saken nu jag har tagit 2 blodprover som visar att det är bra att t3 t4 fungerar. kan man ändå få reda på om det är fel på sköldkörteln ändå
Citera
2015-03-01, 15:33
  #2
Medlem
Ett bra test på sköldkörtelfunktion är att mäta morgon-temperaturen i armhålan, innan du går upp. Den ska ligga mellan 36,5 - 36,8. Ligg stilla i sängen och mät exakt 10 min. Mät varje morgon i 6 dagar. Ligger tempen under spannet är sköldkörteln underaktiv (hypothyroidism), ligger den över; överaktiv (hyperthyroidism). Ditt fall låter som underaktiv, och som jag förstår är det mycket allra vanligast.

Har du brist på b12, så har det att göra med (svaga)binjurarna då dom producerar steroiderna som reglerar mineralupptagningen i kroppen.

Jag har hört att tillskott av b12 kan hjälpte domningar i händerna, så kanske benen också.

Återkoppla gärna när du vart hos läkaren.
Citera
2015-03-02, 15:13
  #3
Moderator
fredrik686s avatar
Ser inget alternativmedicinskt med det här. Är TS av en annan åsikt så kan h*n skicka ett PM om varför den ska flyttas tillbaka till alternativmedicin.

Alternativ medicin --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2015-03-02, 17:58
  #4
Medlem
MuscleSharks avatar
En under/överaktiv sköldkörtel är ett problem som mestadels inte kommer ensamt. Har man problem med sköldkörteln, så har man säkert även problem med binjurarna. Allt börjar i hjärnan, HPA axeln är att vara exakt. Har du stressat mycket? Ångest?
I vissa fall kan det bero på födoämnes intolerans. Ibland tungmetaller, eller tumör.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback