Citat:
Så du har alltså begripit något vad jag sagt! Detta är precis vad jag säger, gång på gång på jävla gång. Det faller inte i god jord. Men när du själv konstaterar det, då är det okej?Boxen åskådliggör vilket inte klänningsbilden gör. Boxbilden kan tolkas utifrån information i bilden. Det kan inte klänningsbilden, möjligtvis om man har kunskap om fototeknik. Box-bilden ser ut som man skulle kunna se den i verkligheten, det gör inte klänningsbilden om den är blåsvart.
Men jag är inte förvånad att sticker fram huvudet och ser likheten. Du ser och tycker allt som ingen annan gör.
Men jag är inte förvånad att sticker fram huvudet och ser likheten. Du ser och tycker allt som ingen annan gör.
Mycket riktigt innehåller bilden för lådan mer information än bilden på klänningen. Genom att gömma den informationen, som vi vet precis hur vi ska göra - täcka ett horisontellt fält i bildens mitt, så blir tolkningen en helt annan. Nämligen att båda fälten har precis samma färg. I detta fall kan man faktiskt tala om "samma" eftersom det inte är en riktig bild och vitbalansen därmed kan vara godtycklig utan att bildens tolkning ändras (inom rimliga gränser). Fenomenet är alltså närmast identiskt med fenomenet kring klänningen. Skillnaderna är precis de jag redogjort för i detta och tidigare inlägg. Stjärna i kanten för den som hittar ett motsvarande sätt att få klänningens färg ändra från vit-guld till blå-svart genom att täcka delar av bilden. Här handlar det dock snarast om att bilden behöver expandera (visa mer av synfältet) för att effekten ska uppstå.
Men eftersom jag nu sagt att du något begriper, kommer du väl börja tjafsa om det i stället?

Edit: Så du erkänner utan vidare att ljust grått kan tolkas som mörkt grått och vitt. På samma gång, speciellt för dig som snöat in dig på "absoluta" färger. Varför är det så svårt att då acceptera att precis samma sak händer med bilden för klänningen? Eftersom du inte förnekar att vissa ser klänningen som blå-svart, så undrar man ju vad du egentligen bråkar om. Skulle dessa ha fel, baserat på bilden, menar du? Visar bilden "egentligen" en vit-ljusblå och guldaktig klänning? Har du monopol på tolkning? (Ja, förvisso det har du, inför dig själv. Men inte intersubjektivt.)
Snälla, försök fundera lite på varför en icke försumbar minoritet faktiskt ser det svart-blåa i bilden? Har du inga tankar om det? Återigen, vad i h-vete är det vi tjafsar om???
Senast redigerad av DjILY 2015-03-03 kl. 21:23.
Senast redigerad av DjILY 2015-03-03 kl. 21:23.