2015-02-27, 10:35
Medlem
En bild på en klänning har skapat stor förvirring runt om i världen. Människor påstår sig nämligen se klänningen i olika färger. Jag anser att klänningen är guld/vit, medan min vän ser den i svart/blå. Vad är det som gör att vi uppfattar klänningens färg så olika?

Här är länken till den omtalade klänningen:
http://www.nrj.no/resize.ashx?path=/...ca39.jpg&w=960

Vilken färg ser ni?
Senast redigerad av espyon 2015-02-27 kl. 10:39.
Citera
2015-02-27, 10:38
Medlem
smurflers avatar
Wired.com skrev en längre artikel som delvis förklarar fenomenet. Kan inte leta upp den nu då jag är på mobilen, men det borde vara enkelt att hitta.
Citera
2015-02-27, 10:39
Medlem
muscleheadss avatar
De har förmodligen aktiverat "negativ färger" i sina mobiler om man ser den som vit- och guldfärgad.

Har extremt svårt att tro att någon skulle ha ett sånt defekt färgseende att man ser tvärtomfärger på endast den här klänningen.
Citera
2015-02-27, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muscleheads
De har förmodligen aktiverat "negativ färger" i sina mobiler om man ser den som vit- och guldfärgad.

Har extremt svårt att tro att någon skulle ha ett sånt defekt färgseende att man ser tvärtomfärger på endast den här klänningen.

Jag ser vit- och guldfärgad både via dator och telefon, utan någon inställning som ska visa negativa färger.
Citera
2015-02-27, 10:45
Medlem
muscleheadss avatar
Ja, nu var det ju inte tvärtomfärger som jag trodde.

Här är förklaringen.
http://www.wired.com/2015/02/science...s-color-dress/

Kan ju påpeka att även om den ser ljusare ut och något "smutsguldfärgat" ut så är det inte VITT och GULD.

ljusblå och smutsgråguld.. eventuellt.
Citera
2015-02-27, 10:47
Medlem
muscleheadss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av espyon
Jag ser vit- och guldfärgad både via dator och telefon, utan någon inställning som ska visa negativa färger.

Du ser alltså verkligen VITT.. inte nån nyans? Och klara guldfärger??
Citera
2015-02-27, 11:02
Medlem
Ser helt klart blått och svart, originalet på deras sida är svart och blå. Jäklar vilken pr dem får nu, säljer väll slut på allt nu...
Citera
2015-02-27, 11:06
Bannlyst
Mycket märkligt. I går såg jag den blå och svart och brydde mig inte mer om den tramsartikeln. Nu ser jag den klart och tydligt guld och vit.

Bättre bild:
http://www.metro.se/nyheter/vilken-f...q19R244bYRhWY/
Citera
2015-02-27, 11:07
Medlem
Kul grej. Jag ser tydligt svart-blå.
Citera
2015-02-27, 11:10
Medlem
mungs avatar
När jag först såg den imorse fattade jag inte vad folk bråkade om. Den är ju färgad i guld och vitt? Men sen har jag sett den några gånger, även exakt samma bild på samma dator, och nu är den helt klart blå/svart. Mindfuck.
Citera
2015-02-27, 11:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mung
När jag först såg den imorse fattade jag inte vad folk bråkade om. Den är ju färgad i guld och vitt? Men sen har jag sett den några gånger, även exakt samma bild på samma dator, och nu är den helt klart blå/svart. Mindfuck.

Mm. Tycker framför allt att den är gul längst upp. Har försökt att titta på delar i taget för att se svart och blått men det går inte. Givetvis upplever jag den vita färgen som en aning ljusblå.
Citera
2015-02-27, 11:44
Medlem
Har sätt den både i svart och blått och guld och vitt. Det är 2 olika bilder såklart någon annan förklaring finns inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in