2015-02-28, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Svart och blå förstås fast i lite mörkare nyans än klänningen.

Okej då har ni fel på ögonen eller störda kontrastinställningar i era skärmar helt enkelt
Citera
2015-02-28, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clappen
Okej då har ni fel på ögonen eller störda kontrastinställningar i era skärmar helt enkelt

Eller så är det du som är lite trög?

Du har aldrig hört talas om optiska illusioner?

"Vilket håll snurrar dansaren åt?"
"Vilket håll kör tåget?"
"vilken färg har schackrutan?"
Citera
2015-02-28, 22:43
Medlem
Jag försöker tolka bilden rent fotografiskt.

Jag ser att bakgrunden är överexponerad. Alltså har kameran bedömt bilden som för mörk och ljusat upp den. Eftersom det inte är bakgrunden som tar upp mest yta (och inte är i centrum) av bilden är det klänningens (som tar upp stora delar av bilden) ljusstyrka som styrt exponeringen. En vit/guld klänning skulle fått kameran att underexponera. Inte överexponera.
En svart klänning hade däremot fått kameran att vilja ljusa upp bilden... överexponera. Detta har kameran uppenbarligen gjort, och försökt matcha medelljuset i bilden och försökt matcha detta med 18% grå (ni som är fotointresserade begriper vad jag snackar om här). Den svarta klänningen, som dominerade bilden, blev uppenbarligen grå-brun dassig, de djupblå ränderna blev någon blekblå variant, och bakgrunden som redan var förhållandevis ljus, blev ännu ljusare.

Finns det någon fototeknisk beskrivning hur en guld-vit klänning skulle kunna generera denna exponering?
Citera
2015-02-28, 22:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av abcfgh
Eller så är det du som är lite trög?

Du har aldrig hört talas om optiska illusioner?

"Vilket håll snurrar dansaren åt?"
"Vilket håll kör tåget?"
"vilken färg har schackrutan?"

Vad är det som är en optisk illusion menar du? Titta på bilden så har du jämförelsen direkt i samma bild hur svart och blå färg ser ut.

edit varsegod http://sv.tinypic.com/view.php?pic=1...8#.VPI2-vnF98E
Citera
2015-02-28, 22:48
Medlem
Lajtels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kftorpeden
Finns en enkel förklaring till detta fenomen. Bilden blir olika på alla tekniska utrustningar (skärmar) på min telefon är klänningen vit och guld, på dator skärmen är den blå och guld. Detta beror på kontrasten och färgsättningsinställningar kombinerat med de ljusförhållanden skärmen är inställd på ger olika utslag. Tyvärr har forskarna fel i det här tror jag.

Nej.
Jag kollade med ett par arbetskollegor, alla tittade på samma skärm och en utan 3 såg den som "vit och guld" medans vi andra såg den som "svart och blå".
Citera
2015-02-28, 22:49
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Vad är det som är en optisk illusion menar du? Titta på bilden så har du jämförelsen direkt i samma bild hur svart och blå färg ser ut.

Den är uppenbart blå, men inte samma blåfärg som du har till höger. Den är mer lik färgen på texten "Klicka för att lägga till taggar..." ovanför bilden.
Citera
2015-02-28, 22:49
Medlem
0ldMans avatar
Citat:

Du är ju totalt omöjlig!
Citera
2015-02-28, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Den är uppenbart blå, men inte samma blåfärg som du har till höger. Den är mer lik färgen på texten "Klicka för att lägga till taggar..." ovanför bilden.

Nja, inte riktigt så blå iaf på min skärm. Enligt mig är den mer äggskale vit, eller typ samma färg som flashback skrivfönster har, än blå.
Citera
2015-02-28, 22:51
Bannlyst
Citat:
Du är ju totalt omöjlig!

Förklara för mig vad den blåa och svarta färgen i rutorna har om du ser klänningen som svart och blå.

Grattis, då inser du nog hur färgblind du är
Citera
2015-02-28, 22:54
Medlem
0ldMans avatar
Citat:
Förklara för mig vad den blåa och svarta färgen i rutorna har om du ser klänningen som svart och blå.

Grattis, då inser du nog hur färgblind du är
Det är inte samma nyanser som i dina rutor men det är fortfarande blått.
Citera
2015-02-28, 22:56
Bannlyst
Citat:
Det är inte samma nyanser som i dina rutor men det är fortfarande blått.

Jaha okej, den vita kanske är liiiite blå på din skärm, men förklara för mig om brunguldet har samma färg som det svarta. Nej, exakt. Med andra ord är klänningen, just på den bilden, guldbrun och vit (med kanske en gnutta nyans av väääääldigt svagt blåhet, jag skulle däremot vilja hävda att den är mer äggskale vit än blå).
Citera
2015-02-28, 22:57
Medlem
VonFanderblads avatar
Nån som har ett tips hur man gör den vit igen? Första dagen var den vit, men nu är den alltid blå trots att det verkar som att vissa kan gå fram och tillbaka mellan färgerna. Stirra in i en lampa kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in