2016-05-01, 15:26
Medlem
Hubbe11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Om eventuellt läckage är så pass stort att det riskerar bli vattenskador borde du kunna se det genom att kolla på undertaket eller trossbotten på vinden. Eller är taket isolerat/inbyggt underifrån så att det inte går att inspektera?

Ja ungefär så och nockvinden eller vad det kallas där finns inte ens en lucka så man kommer in. kanske fixar en i sommar.
Citera
2016-05-03, 09:20
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devafanda
Hej!

Har en plåthuv på min skorsten som på något sätt har krökts uppåt i kanterna på den "plåtkjol" som går runt skorsten på tegeltaket. Hur kan man hjälpa på detta så att den håller 4-5 år tills jag ska byta taket?

Har inte börjat släppa in nån vidare mängd vatten än men lär ju inte må bättre med tiden.

Tack på förhand!

Är inte riktigt med på vad du menar. Huven uppepå skorsten eller skorstensbeslaget som ligger anslutet mot skorstenen?

Siliconfog och skruv löser ganska mycket tillfälligt, om du menar att det glipar mot stenen, men är som sagt inte säker på vad du menar.

Edit; eller menar du plåtkanten som sticker utanför skorstenen, runt överbeslaget?

F.ö kan det vara svårt att få något som sett sina bästa dagar att hålla i 5 år till, men det beror ju såklart på vad felet är också.
Senast redigerad av TrueC 2016-05-03 kl. 09:23.
Citera
2016-05-03, 19:44
Medlem
SleighBellss avatar
Hej, satt och googlade och av en ren slump kom jag till den här tråden så jag tänkte att det kunde vara lika bra att ställa min fråga här! Jag har i princip fått ansvar över familjens sommarstuga och det är nu en del jobb som ligger framför mig men utan vidare kunskaper får jag fråga eller googla mig till svaren. Ska nu i alla fall byta stuprör runt hela kåken och har måttat ett slag och såg sen att min takplåt sticker ut cirka 3 cm utanför vindskivorna, att jag ens kom att tänka på det var för att jag skulle beställa rännkrokar och inte förstår vilken modell jag skulle välja! Är det normalt att plåten sticker ut som den gör, jag fick för mig att den skulle ta slut precis efter vindskivorna?

Skulle kunna bifoga bild ifall du inte förstår vad jag menar, har även en del annat som jag skulle viljat fråga ifall du har tid?
Citera
2016-05-03, 21:29
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleighBells
Hej, satt och googlade och av en ren slump kom jag till den här tråden så jag tänkte att det kunde vara lika bra att ställa min fråga här! Jag har i princip fått ansvar över familjens sommarstuga och det är nu en del jobb som ligger framför mig men utan vidare kunskaper får jag fråga eller googla mig till svaren. Ska nu i alla fall byta stuprör runt hela kåken och har måttat ett slag och såg sen att min takplåt sticker ut cirka 3 cm utanför vindskivorna, att jag ens kom att tänka på det var för att jag skulle beställa rännkrokar och inte förstår vilken modell jag skulle välja! Är det normalt att plåten sticker ut som den gör, jag fick för mig att den skulle ta slut precis efter vindskivorna?

Skulle kunna bifoga bild ifall du inte förstår vad jag menar, har även en del annat som jag skulle viljat fråga ifall du har tid?

Menar du att den sticker ut i språnget eller ut i sidled vid vindskivorna? (Oklart om det egentligen är fotbrädan du pratar om, och i sådana fall ska det vara utstick för att vattnet inte ska rinna bakom rännan) I vilket fall som helst ska du ha kort krok som du skruvar i forbrädan(om du inte ska riva taket) och lutar forbrädan ska du ha ställbar.

http://www.plannja.se/husagare-byggh...mpactkrok-169/ Något sånt om du har lodrät fotbräda

http://www.plannja.se/husagare-byggh...-rannkrok-190/ och den om fotbrädan lutar

Visst fråga på :-)
Senast redigerad av TrueC 2016-05-03 kl. 21:39.
Citera
2016-05-03, 22:14
Medlem
Brain Damages avatar
Långt ifrån allt, inte ens alla grunder, men i vart fall en hel del om plåtslageri går att läsa i Teknikhandboken.
Citera
2016-05-04, 00:26
Medlem
SleighBellss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Menar du att den sticker ut i språnget eller ut i sidled vid vindskivorna? (Oklart om det egentligen är fotbrädan du pratar om, och i sådana fall ska det vara utstick för att vattnet inte ska rinna bakom rännan) I vilket fall som helst ska du ha kort krok som du skruvar i forbrädan(om du inte ska riva taket) och lutar forbrädan ska du ha ställbar.

http://www.plannja.se/husagare-byggh...mpactkrok-169/ Något sånt om du har lodrät fotbräda

http://www.plannja.se/husagare-byggh...-rannkrok-190/ och den om fotbrädan lutar

Visst fråga på :-)
Tack för svar!
Var visst fotbrädan jag menade, då är det alltså helt normalt att det ska sticka ut en bit! Ja fotbrädan lutar, dom förra krokarna var långa rännkrokar som sitter under taket. Jag måttade och trodde inte att det skulle gå med ställbara krokar, men då provar jag med det!

Jag får återkomma imorgon med lite bilder på hur brotaket är konstruerat, det ser ofärdigt ut och jag vet inte riktigt om jag ska riva eller bara bygga på det redan befintliga
Citera
2016-05-04, 06:16
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleighBells
Tack för svar!
Var visst fotbrädan jag menade, då är det alltså helt normalt att det ska sticka ut en bit! Ja fotbrädan lutar, dom förra krokarna var långa rännkrokar som sitter under taket. Jag måttade och trodde inte att det skulle gå med ställbara krokar, men då provar jag med det!

Jag får återkomma imorgon med lite bilder på hur brotaket är konstruerat, det ser ofärdigt ut och jag vet inte riktigt om jag ska riva eller bara bygga på det redan befintliga

Hm, är det för att fotbrädan är för smal? I värsta fall måste man byta fotbrädan till en större, för att få plats med ett fall på kroken( den monteras ju ett par mm lägre per krok) men nästan alltid löser det sig ändå.
Citera
2018-05-09, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Är plåtslagare i Sthlm sedan ~10år. Inom plåtslageri finns montörer och riktiga plåtslagare, jag hör till det sistnämnda då jag nästan uteslutande sysslar med hantverket, den del som kräver utbildning och kunskap!

Nog om mig, då jag kikar runt här på forumet dagligen utan att vara särskilt aktiv kan jag lika gärna göra en gnutta nytta de gånger ni behöver hjälp. Har svar på de flesta frågor ovanför takstolarna
Brorsan behöver byta sitt tak, förmodligen alltihop (det har läckt vatten = ruttet virke, mögel). Vanligt sadeltak, dock i kraftigt trubbig vinkel, cirka 140 grader. Det sitter ”utanpå” huset, kallvind, et cetera. Kortväggarna går dock ända upp, reveterad fasad. Byggstilen är typ tidig funkis. Hur ska han tänka? Det behövs så klart nya takstolar, råspont, takpapp, och ytterbeklädnad. Men sistnämnda? Tegel? Plåt? Något annat? Och vilka bör han anlita för att inte bli lurad? Prefabricerat är kanske inte att tänka på? Självklart ska en oberoende besiktningsman först säga sitt, plus att referenser tas på byggaren. Tacksam för svar!
Citera
2021-10-13, 13:53
Medlem
Tjena_67s avatar
Hej,

Har tänkt att få våra vindskivor inplåtade.

Vad är rimligt pris för ett sådant arbete om vi tänker oss 60 meter?

Hur ska man tänka för att ej bli lurad?

Tack
Citera
2021-11-26, 17:53
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
Hej,

Har tänkt att få våra vindskivor inplåtade.

Vad är rimligt pris för ett sådant arbete om vi tänker oss 60 meter?

Hur ska man tänka för att ej bli lurad?

Tack

Synd att man inte får notiser när nån skriver i ens tråd.. beror ju lite på hur många takfall det handlar om, alltså är det ett stort tak eller är det mindre små tak?
Citera
2021-11-26, 22:16
Medlem
@TrueC, tack på förhand för kommentar:

Farsgubben byggde egen kåk 1967, enligt eget recept - så att säga. På den tiden var Asbest-tak något att det nyaste och energi-effektiva som marknadsfördes. Som jag har förstått det så dröjde några år in på 70-talet innan det exploderade att Asbest är väldigt hälsovådligt.

Farsan tog ändå inte bort taket, ville nog inte exponera hela boendet och familjen (inkl oss småbarn) för alla fiber-rester som skulle hamna överallt då. Har dock lagt takpannor ovanpå det.

Tyvärr finns inte föräldrar kvar för alltid, och farsan är inne på sitt sista nu. Huset kommer gå till oss barn. Med Asbest-tak.

Min förståelse är att Abest inte släpper ifrån sig förskräckliga mängder ohälsosamheter, förrän man börjar riva upp och härja med det (?)

Om behovet finns att riva upp taket och ersätta med annat, frågan är om vanlig hantverkarfirma till åta sig det jobbet då? Eller måste man ringa myndigheten för skydd mot biologisk krigsföring?

Vilken process kan man se framför sig ifall man vill riva upp ett asbest-tak - som är större takyta en genomsnittliga villan i Svedala?

Vilka kan troligen åta sig ett sådant jobb?

Hur pass 'kontaminerad' blir resterande byggnad och bostadsutrymmet, och omkringliggande mark? (vi tar kranvattnet direkt ifrån grundvattnet under huset)

Tack
Citera
2021-11-28, 21:56
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marinerad65
@TrueC, tack på förhand för kommentar:

Farsgubben byggde egen kåk 1967, enligt eget recept - så att säga. På den tiden var Asbest-tak något att det nyaste och energi-effektiva som marknadsfördes. Som jag har förstått det så dröjde några år in på 70-talet innan det exploderade att Asbest är väldigt hälsovådligt.

Farsan tog ändå inte bort taket, ville nog inte exponera hela boendet och familjen (inkl oss småbarn) för alla fiber-rester som skulle hamna överallt då. Har dock lagt takpannor ovanpå det.

Tyvärr finns inte föräldrar kvar för alltid, och farsan är inne på sitt sista nu. Huset kommer gå till oss barn. Med Asbest-tak.

Min förståelse är att Abest inte släpper ifrån sig förskräckliga mängder ohälsosamheter, förrän man börjar riva upp och härja med det (?)

Om behovet finns att riva upp taket och ersätta med annat, frågan är om vanlig hantverkarfirma till åta sig det jobbet då? Eller måste man ringa myndigheten för skydd mot biologisk krigsföring?

Vilken process kan man se framför sig ifall man vill riva upp ett asbest-tak - som är större takyta en genomsnittliga villan i Svedala?

Vilka kan troligen åta sig ett sådant jobb?

Hur pass 'kontaminerad' blir resterande byggnad och bostadsutrymmet, och omkringliggande mark? (vi tar kranvattnet direkt ifrån grundvattnet under huset)

Tack
Så länge asbesten ligger där den ligger nu är den ofarlig men så fort ni behöver göra en åtgärd på taket, utöver att byta några tegelpannor, så blir det ett asbestarbete.

Asbests får bara rivas av särskilt utbildad personal och det är inte så vanligt att takfirmor har sådan personal. Troligen måste ni ta in en särskild rivningsfirma med asbestutbildad personal. Beroende på hur eterniten är fastsatt kan det vara olika svårt att få loss den. Det bästa är om den är skruvad och att skruvskallarna är intakta. Då går det skruva ur dem och man kan plocka ned plattorna ganska intakta. Kan man inte få ut infästningarna kommer plattorna behöva brytas sönder vilket så klart genererar mycket mer asbestdamm.

Allt ska läggas i plastsäckar som ska tejpas igen så de är täta. Deponi får bara ske på särskilda platser. Tar ni in en seriös rivningsfirma behöver ni inte vara rädda för att asbesten ska spridas i bostaden eller på tomten. Asbest tar sig inte ned till grundvattnet genom att bara ligga på marken.

Men, som sagt, där den ligger nu är den ofarlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in