Citat:
Ursprungligen postat av
Hubbe11
tackar för tipsen mycket användbart.
En fråga eftersom det nu ska skruvas i dalarna och mina spikar sitter på topparna så måste jag självklart sätta skruv/spik där. Vad är nackdelen med att sätta skruven på toppen i stället för dalen. En tanke som slog mig är att skruv skallen är högre och kantigare än spiken. Detta borde medföra att de lättare slits med när snö och framförallt is lossar från taket på vintern.
snö och is brukar komma med en väldig kraft och fart när det blir plusgrader ute.
Du ska så klart skruva i de gamla spikhålen och inget mer. Anledningen varför man nu skruvar i dalarna är att det blir tätare än att skruva på topparna eftersom man kan dra skruven hårdare utan att plåten blir deformerad. Det kommer du märka om du drar skruven för hårt på topparna. Men att skruva både i de gamla hålen och i dalarna är overkill, och topparna måste du ju skruva om det ska vara någon idé att genomföra projektet öht.
Snö och is påverkar varken skruv eller spik, det som påverkar och som fått dina spikar att krypa ut är plåtens utvidgning och krympning beroende på temperaturskiftningar.
Men har du testat att bara slå i spikarna lite? Det kan i bland vara svårt om underlaget sviktar men borde gå. Jag skulle inte heller vara särskilt oroad över problemet. Det kommer inte in mycket vatten i de där spikhålen och det som kommer in torkar fort eftersom hela takkonstruktionen med profilerad plåt normalt sett är mycket välventilerad.