2015-04-17, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajo
800-1000kr/kvm
Beror även på hinder.
Kanske kan lägga sig under det i.om det är nybigge

Tack!
Citera
2016-04-13, 16:23
Medlem
Hubbe11s avatar
Hur ska man göra med ett plåttak som är spikat och spiken kryper ut och jag antar att gummipackningen är dålig? kan man täta med någon typ av silikon som tål värme och utemiljö? Eller ska dra ut de gamla och sätta i ny spik hur gör man det enklast utan att knölar plåten?

Många frågor om detta men har inte råd att anlita någon att byta taket och det borde inte vara så komplicerat att få i en spik och packning.
Citera
2016-04-20, 22:08
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hubbe11
Hur ska man göra med ett plåttak som är spikat och spiken kryper ut och jag antar att gummipackningen är dålig? kan man täta med någon typ av silikon som tål värme och utemiljö? Eller ska dra ut de gamla och sätta i ny spik hur gör man det enklast utan att knölar plåten?

Många frågor om detta men har inte råd att anlita någon att byta taket och det borde inte vara så komplicerat att få i en spik och packning.

Byt alla spik mot skruv med packning!

https://www.byggmax.se/spik-och-skru...FUQGcwodCJQFWg
Citera
2016-04-20, 23:30
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Byt alla spik mot skruv med packning!

https://www.byggmax.se/spik-och-skru...FUQGcwodCJQFWg
Ja, fast problemet är att det säkert är spikat i topparna och då behövs långa skruv. Här har dom 60 och till och med 80 mm lång skruv om det skulle behövas, http://www.heri.se/farmarskruv.

Hubbe11, om det är spikat i topparna, mät profilhöjden. Troligtvis är den runt 20 mm och då behöver du 60 mm lång skruv.
Citera
2016-04-21, 17:27
Medlem
Hubbe11s avatar
Hur får drar man ur de gamla spikarna enklast utan att förstöra taket. Jag tänker en kofot och en planka men finns det något bättre sätt?

Har 45 graders vinkel på taket så aningens jobbigt att jobba på också men det går att lösa på något sätt.
Citera
2016-04-21, 19:00
Medlem
zemeks avatar
Citat:
Hur får drar man ur de gamla spikarna enklast utan att förstöra taket. Jag tänker en kofot och en planka men finns det något bättre sätt?

Har 45 graders vinkel på taket så aningens jobbigt att jobba på också men det går att lösa på något sätt.

Enklast är väl att ta en plankbit som passar nere mellan vågorna, som du kan bryta med kofoten på. Då påverkas inte plåten.
Citera
2016-04-21, 19:09
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:

Såga till en ca 50 cm lång träribba som passar i profilbotten och lägg ribban i profilbotten så får du ett stöd för att dra ut spiken med kofot.

Bygge en takstege av läktvirke, den behhöver inte alls vara särskilt kraftig, se ex dessa 2 https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...76&oe=57B3F8BF. Se till att den passar i profilerna på plåten. Fäst stegen på taket dels genom att ha en ordentlig klack som hakar tag i nocken och dels med en 4-tumsspik i vardera stegben längst ner, rakt igenom stegen, plåten och ner i läkten. Hålen som blir kvar när du flyttar stegen sätter du skruv i (nu för tiden skruvas all profilerad plåt i dalarna, inte i topparna som när man spikade plåten).
Citera
2016-04-21, 19:58
Medlem
Hubbe11s avatar
tackar för tipsen mycket användbart.

En fråga eftersom det nu ska skruvas i dalarna och mina spikar sitter på topparna så måste jag självklart sätta skruv/spik där. Vad är nackdelen med att sätta skruven på toppen i stället för dalen. En tanke som slog mig är att skruv skallen är högre och kantigare än spiken. Detta borde medföra att de lättare slits med när snö och framförallt is lossar från taket på vintern.
snö och is brukar komma med en väldig kraft och fart när det blir plusgrader ute.
Citera
2016-04-21, 20:32
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
tackar för tipsen mycket användbart.

En fråga eftersom det nu ska skruvas i dalarna och mina spikar sitter på topparna så måste jag självklart sätta skruv/spik där. Vad är nackdelen med att sätta skruven på toppen i stället för dalen. En tanke som slog mig är att skruv skallen är högre och kantigare än spiken. Detta borde medföra att de lättare slits med när snö och framförallt is lossar från taket på vintern.
snö och is brukar komma med en väldig kraft och fart när det blir plusgrader ute.
Du ska så klart skruva i de gamla spikhålen och inget mer. Anledningen varför man nu skruvar i dalarna är att det blir tätare än att skruva på topparna eftersom man kan dra skruven hårdare utan att plåten blir deformerad. Det kommer du märka om du drar skruven för hårt på topparna. Men att skruva både i de gamla hålen och i dalarna är overkill, och topparna måste du ju skruva om det ska vara någon idé att genomföra projektet öht.

Snö och is påverkar varken skruv eller spik, det som påverkar och som fått dina spikar att krypa ut är plåtens utvidgning och krympning beroende på temperaturskiftningar.

Men har du testat att bara slå i spikarna lite? Det kan i bland vara svårt om underlaget sviktar men borde gå. Jag skulle inte heller vara särskilt oroad över problemet. Det kommer inte in mycket vatten i de där spikhålen och det som kommer in torkar fort eftersom hela takkonstruktionen med profilerad plåt normalt sett är mycket välventilerad.
Citera
2016-04-22, 08:30
Medlem
Hubbe11s avatar
Tackar ska undersöka detta vidare det kanske är som du säger att det inte är nödvändigt att byta ut dem. Problemet är att det är svårt att se hur det ser ut under plåten. Får ge mig upp på taket och besikta riktigt noggrant och försöka se vad som måste göras
Citera
2016-04-22, 08:35
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Tackar ska undersöka detta vidare det kanske är som du säger att det inte är nödvändigt att byta ut dem. Problemet är att det är svårt att se hur det ser ut under plåten. Får ge mig upp på taket och besikta riktigt noggrant och försöka se vad som måste göras
Om eventuellt läckage är så pass stort att det riskerar bli vattenskador borde du kunna se det genom att kolla på undertaket eller trossbotten på vinden. Eller är taket isolerat/inbyggt underifrån så att det inte går att inspektera?
Citera
2016-04-30, 12:04
Medlem
devafandas avatar
Hej!

Har en plåthuv på min skorsten som på något sätt har krökts uppåt i kanterna på den "plåtkjol" som går runt skorsten på tegeltaket. Hur kan man hjälpa på detta så att den håller 4-5 år tills jag ska byta taket?

Har inte börjat släppa in nån vidare mängd vatten än men lär ju inte må bättre med tiden.

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in