• 5
  • 6
2021-12-11, 13:16
Medlem
Isnatts avatar
Edit
Citera
2021-12-11, 13:17
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Är plåtslagare i Sthlm sedan ~10år.

Citat:
Ursprungligen postat av Doktorphil
ingen
Jag har plåttak och vet inte hur det ser ut under det, men ser att det sticker fram bison säkerhetsväv.
Men det har börjat läcka i mitt innertak. Lätt bruna fuktdroppar som tränger genom och gör mig väldigt orolig.
Det är mycket snö på taket nu och har snabbt växlat från -15 grader till 0-gradigt, om det kan spela in.
Var och hur ska jag börja felsöka? Kan det vara fel på säkerhetsväven eller skruvarna till plåttaket som är felande? Taket är ca 7-8 år.
Citera
2021-12-16, 10:26
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag har plåttak och vet inte hur det ser ut under det, men ser att det sticker fram bison säkerhetsväv.
Men det har börjat läcka i mitt innertak. Lätt bruna fuktdroppar som tränger genom och gör mig väldigt orolig.
Det är mycket snö på taket nu och har snabbt växlat från -15 grader till 0-gradigt, om det kan spela in.
Var och hur ska jag börja felsöka? Kan det vara fel på säkerhetsväven eller skruvarna till plåttaket som är felande? Taket är ca 7-8 år.
Underlagsduk är inte ett tätskikt som ska stå emot läckage från plåttaket, det ska enbart ta hand om kondens. Läker det igenom har du problem med plåttaket. Du får ta dit en fackman som söker av ovanför där läckan visat sig. Kring stosar, takfönster, skorstenar, vinkelrännor, etc, kan det vara fel utfört och orsaka läckor. Sannolikt hade du en klåpare till takläggare på plats för 8 år sedan.
Citera
2021-12-18, 08:46
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Underlagsduk är inte ett tätskikt som ska stå emot läckage från plåttaket, det ska enbart ta hand om kondens. Läker det igenom har du problem med plåttaket. Du får ta dit en fackman som söker av ovanför där läckan visat sig. Kring stosar, takfönster, skorstenar, vinkelrännor, etc, kan det vara fel utfört och orsaka läckor. Sannolikt hade du en klåpare till takläggare på plats för 8 år sedan.
Har haft plåtslagare på plats i veckan som sa att allt såg riktigt bra ut, professionell plåtslagare har lagt taket sa han. Jävligt skönt att taket var bra, då kommer ju förmodligen fukten inifrån och jag har haft hantverkare här som satt in ett par friskluftventiler till så det ska nog bli bra!
Citera
2021-12-18, 09:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Är plåtslagare i Sthlm sedan ~10år. Inom plåtslageri finns montörer och riktiga plåtslagare, jag hör till det sistnämnda då jag nästan uteslutande sysslar med hantverket, den del som kräver utbildning och kunskap!

Nog om mig, då jag kikar runt här på forumet dagligen utan att vara särskilt aktiv kan jag lika gärna göra en gnutta nytta de gånger ni behöver hjälp. Har svar på de flesta frågor ovanför takstolarna

Jag är lite nyfiken på hur bra vs dåligt blir taket om man bygger tak om man använder träd, blad, lera. Old style. Kommer det hålla?
Om jag bränner lertegel som fasad och bygger platt tak eller sned tak. Hur bra kommer dessa stå emot ösregn eller snö?
Kommer trädstammarna som jag lägger först ruttna och sen faller hella taket? Kommer snön blir för tungt att hålla uppe taket?
Citera
2022-01-07, 10:24
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Jag är lite nyfiken på hur bra vs dåligt blir taket om man bygger tak om man använder träd, blad, lera. Old style. Kommer det hålla?
Om jag bränner lertegel som fasad och bygger platt tak eller sned tak. Hur bra kommer dessa stå emot ösregn eller snö?
Kommer trädstammarna som jag lägger först ruttna och sen faller hella taket? Kommer snön blir för tungt att hålla uppe taket?
Inte min expertis men jag hade nog fått det tätt 🤣 problemet kommer nog i temperaturförändringar beroende på vart du bor iofs, men till och med plåt kan spricka om man inte tar hänsyn till rörelse i och med temperaturer. Så tror inte det fungerar utan väldigt regelbundet och omfattande underhåll.

Dessutom måste det vara otroligt viktigt att det är en äkta kallvind under som inte släpper någon värme alls. Tänk på att förr i tiden hade man inte värme på samma nivå inomhus som nu, så skillnaden ute och inne kan innebära stora problem
Senast redigerad av TrueC 2022-01-07 kl. 10:35.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in