Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-24, 16:47
  #13
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildsome
Jag vet inte om du missförstår mig igen eller om jag missförstår dina siffror! Jag vill inte ha 1 GB/s på de trådlösa internetet, det räcker med några få mb/s. På det vanliga internetet, det med sladd från väggen, vill jag förstås fortfarande ha 1 GB men som jag förstått det så påverkar inte routern det utan bara det trådlösa?

Fast går sladden från vägg till dator via routern som komer ju trafiken såklart påverkas av routern.

Om du har flera IP-adresser från din ISP så går det kanske att lösa genom att koppla in routern efter en switch.


En annan lösning är att sätta ett wi-fi-kort i din stationära och låta den agera router/AP.. men det bygger ju lite på att den aldrig stängs av.
Citera
2015-02-24, 18:16
  #14
Medlem
nonentityno1s avatar
Är du student eller känner någon som är det så https://www.dustinhome.se/product/50...s-n-go-rt-n300

Frakt från 59:-

EDIT!

Du är ju student så hugg fort
__________________
Senast redigerad av nonentityno1 2015-02-24 kl. 18:23.
Citera
2015-02-24, 22:34
  #15
Medlem
Wildsomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Fast går sladden från vägg till dator via routern som komer ju trafiken såklart påverkas av routern.

Om du har flera IP-adresser från din ISP så går det kanske att lösa genom att koppla in routern efter en switch.


En annan lösning är att sätta ett wi-fi-kort i din stationära och låta den agera router/AP.. men det bygger ju lite på att den aldrig stängs av.

Är det så jävligt? Det sa han på Elgiganten att det inte var så, att routern inte påverkar trafik som går från vägg till dator (via router) med sladd utan bara det trådlösa. Attans bananer.

Citat:
Ursprungligen postat av nonentityno1
Är du student eller känner någon som är det så https://www.dustinhome.se/product/50...s-n-go-rt-n300

Frakt från 59:-

EDIT!

Du är ju student så hugg fort

Vad säger ni andra om den här, ska jag slå till på den?

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
.

Citat:
Ursprungligen postat av Dirkidyrk
.

Citat:
Ursprungligen postat av Donv
.
Citera
2015-02-24, 22:46
  #16
Medlem
Cognitive har rätt. Kopplar du in dig på routern så kommer din PC att "gå efter" prestandan på routern.
Citera
2015-02-25, 00:39
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildsome
Är det så jävligt? Det sa han på Elgiganten att det inte var så, att routern inte påverkar trafik som går från vägg till dator (via router) med sladd utan bara det trådlösa. Attans bananer.



Vad säger ni andra om den här, ska jag slå till på den?

Det var jäkligt bra pris iallafall
Om du tycker prestandan räcker så är det bara slå till
Citera
2015-02-25, 12:26
  #18
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirkidyrk
Det var jäkligt bra pris iallafall
Om du tycker prestandan räcker så är det bara slå till
Den har ju "bara" 100Mbit/s WAN port så i bästa fall kanske du får ut det. Troligtvis chokar den ifall du försöker köra torrent på den också...
Citera
2015-02-25, 13:09
  #19
Medlem
cykelsadels avatar
Med 300 kr som maxbudget så kan man inte riktigt komma så långt för en router som har bättre prestanda. Oftast får man leta runt 1000 kr.

Om du kan tänka dig betala 149 kr till utöver dina 300 kr (kanske finns billigare) så skulle denna passa dig http://www.netonnet.se/art/dator/nat...l/146536.5415/
Citera
2015-02-25, 13:34
  #20
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildsome
Jag vet inte om du missförstår mig igen eller om jag missförstår dina siffror! Jag vill inte ha 1 GB/s på de trådlösa internetet, det räcker med några få mb/s. På det vanliga internetet, det med sladd från väggen, vill jag förstås fortfarande ha 1 GB men som jag förstått det så påverkar inte routern det utan bara det trådlösa?

Du missförstår fakta.

Wide Area Network, WAN, är porten du ansluter i väggen.
Local Area Network, LAN, är porten du ansluter till din dator.
Throughput WAN - LAN är hastigheten mellan WAN och LAN. Den kan du inte överstiga varken med tråd eller trådlöst.

En router är en dator med två nätverkskort. Ett för WAN och ett för LAN. En processor i routern hämtar data från WAN och skickar till LAN eller tvärtom. Den ska göra en hel del annat däremellan. På en hemmarouter snurrar processorn med i bästa fall 400 - 600 MHz och det är ingen Intel eller AMD utan något enklare typ ARM. I t.ex TP-link Archer C7 sitter QCA9558 krets och i den en MIPS processor på 750 MHz.

För att klara dina enorma krav kan du ju bygga en egen router av en vanlig PC med snabbare processor.
Du behöver ett extra gigabit nätverkskort á 100:- och en gratis programvara som finns på nätet. Datorn behöver ingen hårddisk och inget OS. Tidigare laddades programmet från en floppydisk och kördes på en RAM-disk men nu laddas det antagligen från ett USB-minne.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2015-02-25 kl. 13:55.
Citera
2015-02-25, 19:18
  #21
Medlem
Wildsomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
För att klara dina enorma krav kan du ju bygga en egen router av en vanlig PC med snabbare processor.

Fast jag har inga enorma krav! Mitt bredband hemma går inte särskilt snabbt, 1 GB/s här på studentrummet är ju coolt men det är ju knappast särskilt användbart mer än att det är lite bekvämt när man laddar ner något stort.

Men jag hänger inte med alls i de tekniska specifikationerna, jag kanske bara får dra in till Elgiganten och låta dem pracka på mig första bästa! Känns inte som om jag förstår riktigt vad ni pratar om, jag behöver en konkret modul att köpa och så slår jag till på den.
Citera
2015-02-25, 21:13
  #22
Medlem
Frågor om DLink routern för 99kr +59kr..
Hej jag har just köpt denna router för studentrum i Umeå. Men den fungerar inte. Varför? Alltså, kopplar man från väggen till PC så går det bra. Tar man sladden till routern och loggar in på 192.168.0.1 så kommer man till routern webbgränssnitt. Efter guide så har fortfarande routern inget wlan ip nummer. Utgår ifrån att det ska vara dhcp men ändå, hjälp!
Har nätet någon annan spärr? Kan det ha med ip4 och ip6? Eller hastighetsproblem?

Jag provade routern bakom en annan router och då fungerade dlinken utmärkt!
Så det är inte något "fel på den".

Stort tack på förhand! Med förhoppning att det hjälper flera!
Citera
2015-02-25, 21:55
  #23
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildsome
som jag förstått det så påverkar inte routern det utan bara det trådlösa?

Du har fattat jättefel. Routern påverkar all trafik som går genom den. Det enda som inte påverkas är trafik mellan tvåmdatorer anslutna med kablar till varsin LAN-port på routern.

Edit: hur fan missade jag att det fanns två sidor i denna tråd, mitt inlägg tillförde inte mycket?
Citera
2015-02-25, 22:14
  #24
Medlem
Varför inte bara internetdela från datorn 24/7? Enkelt och gratis
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback