Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-23, 22:14
  #1
Medlem
Wildsomes avatar
Hej!
Behöver bara något väldigt enkelt; har en hastighet på 1000 mb i sekunden med sladd ifrån väggen. Nu vill jag bara ha en router emellan för att få internet till min smart-tv, mobil och laptop. Det internetet behöver med andra ord inte gå särskilt fort, det mest krävande på de här trådlösa apparaterna kommer liksom vara Netflix.

Jag behöver alltså något enkelt att ha mellan väggen och datorn, samtidigt som jag fortfarande vill kunna köra med sladd/kabel som vanligt in i datorn (så det blir vägg->router->dator med samma hastighet som nu, antar jag!)

Finns det några rekommendationer att ge på det området?
__________________
Senast redigerad av Wildsome 2015-02-23 kl. 22:27.
Citera
2015-02-23, 22:44
  #2
Medlem
Asus 56 serien. Billig och prisvärd.
Citera
2015-02-23, 22:53
  #3
Medlem
Wildsomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donv
Asus 56 serien. Billig och prisvärd.

Mitt absoluta max ligger på 300 kronor. Har du något konkret exempel?
Citera
2015-02-23, 23:41
  #4
Medlem
Fleptuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildsome
Mitt absoluta max ligger på 300 kronor. Har du något konkret exempel?

Den billigaste jag hittade:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1958651

En lista på ett gäng för 300kr och ner

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?...s=m=s210461341
Citera
2015-02-24, 00:14
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Nåt enkelt för 1 Gbit/s??
Inte ens de dyraste orkar med det:

http://www.smallnetbuilder.com/tools/charts/router/
Citera
2015-02-24, 00:39
  #6
Medlem
Skall du ha bra funktion är det Asus som gäller
Citera
2015-02-24, 08:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nåt enkelt för 1 Gbit/s??
Inte ens de dyraste orkar med det:

http://www.smallnetbuilder.com/tools/charts/router/

Gå efter PeterNosters lista och se om någon så högt upp på listan matchar ditt priskrav på 300:- sek.

Jag tror inte du kommer att hitta det, men försök, och kom med förslag så kan vi hjälpa dig med frågorna.
Citera
2015-02-24, 09:31
  #8
Medlem
Wildsomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nåt enkelt för 1 Gbit/s??
Inte ens de dyraste orkar med det:

http://www.smallnetbuilder.com/tools/charts/router/

Citat:
Ursprungligen postat av Donv
Gå efter PeterNosters lista och se om någon så högt upp på listan matchar ditt priskrav på 300:- sek.

Jag tror inte du kommer att hitta det, men försök, och kom med förslag så kan vi hjälpa dig med frågorna.


Som sagt, på det trådlösa behöver jag bara några få megabit/s för att klara av Netflix. Kabelkopplingen (1GB/s) till den stationära datorn kommer väl ändå inte påverkas av routern? Så vad jag letar efter är något mycket enklare än de där routersena!

Killen på Elgiganten drog fram ett alternativ för 299 kr som funkade för de mest basic funktionerna och den mest basic uppkopplingen, jag bara antog att det måste vara ett dyrare pris än om man köper motsvarande över internet?
__________________
Senast redigerad av Wildsome 2015-02-24 kl. 09:35.
Citera
2015-02-24, 09:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildsome
Som sagt, på det trådlösa behöver jag bara några få megabit/s för att klara av Netflix. Kabelkopplingen (1GB/s) till den stationära datorn kommer väl ändå inte påverkas av routern? Så vad jag letar efter är något mycket enklare än de där routersena!

Killen på Elgiganten drog fram ett alternativ för 299 kr som funkade för de mest basic funktionerna och den mest basic uppkopplingen, jag bara antog att det måste vara ett dyrare pris än om man köper motsvarande över internet?

Vilken modell rekommenderade han dig i sådana fall?
Citera
2015-02-24, 10:59
  #10
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildsome
Som sagt, på det trådlösa behöver jag bara några få megabit/s för att klara av Netflix. Kabelkopplingen (1GB/s) till den stationära datorn kommer väl ändå inte påverkas av routern? Så vad jag letar efter är något mycket enklare än de där routersena!

Killen på Elgiganten drog fram ett alternativ för 299 kr som funkade för de mest basic funktionerna och den mest basic uppkopplingen, jag bara antog att det måste vara ett dyrare pris än om man köper motsvarande över internet?

Ser du inte siffrorna?

Värstingen Netgear R7000 klarar 931.4 Mbit/s mellan WAN och LAN vilket ju inte är riktigt ända fram till 1000 Mbit/s och den kostar 1700:-

WAN-LAN är hastigheten genom routern även kallat throughput.

För 300:- får du en router för 35.68$. Det blir något sånt här:
D-Link HD Media Router 1000 (DIR-657) N300:#3 $25 329.5 Mbit/s
NETGEAR Rangemax Wireless-N Gigabit Router with USB (WNR3500L) N300:#5 $38 255.5 Mbit/s
Citera
2015-02-24, 16:43
  #11
Medlem
Wildsomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ser du inte siffrorna?

Värstingen Netgear R7000 klarar 931.4 Mbit/s mellan WAN och LAN vilket ju inte är riktigt ända fram till 1000 Mbit/s och den kostar 1700:-

WAN-LAN är hastigheten genom routern även kallat throughput.

För 300:- får du en router för 35.68$. Det blir något sånt här:
D-Link HD Media Router 1000 (DIR-657) N300:#3 $25 329.5 Mbit/s
NETGEAR Rangemax Wireless-N Gigabit Router with USB (WNR3500L) N300:#5 $38 255.5 Mbit/s

Jag vet inte om du missförstår mig igen eller om jag missförstår dina siffror! Jag vill inte ha 1 GB/s på de trådlösa internetet, det räcker med några få mb/s. På det vanliga internetet, det med sladd från väggen, vill jag förstås fortfarande ha 1 GB men som jag förstått det så påverkar inte routern det utan bara det trådlösa?
Citera
2015-02-24, 16:44
  #12
Medlem
Wildsomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donv
Vilken modell rekommenderade han dig i sådana fall?

Det enklaste de hade, han sa att det ändå inte påverkar det vanliga internetet (det med sladd från väggen) och att den trådlösa hastigheten i de billiga routersena räcker till Netflix på TV:n. Hm, är det jag som missar något här?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback