Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-21, 05:20
  #1
Medlem
svensvenglenns avatar
https://www.motgift.nu/2015/02/rokfo...ngriga-staten/

ett exempel.
är motgift nationalliberala? nationalliberalismen verkar vara ett ytterst sällsynt fenomen http://en.wikipedia.org/wiki/National_liberalism

men jag tycker mig att motgift mer och mer drar åt det liberala hållet. Jag lyssnar både på motgift, radio mises och frihetsfaxen, däribland frihetsfaxen som då är ultraliberala anarkokapitaliser, också kommenterat motgifts liberalism.

personligen tilltalas jag av motgifts liberalism. jag brukar inte sätta ord på vad jag "är" men om jag skulle göra det så är nog nationaliberal ganska nära. jag ligger någonstans i åsiktsspannet: radio mises - motgift
Citera
2015-02-21, 06:29
  #2
Medlem
Jag skulle inte hålla på och sätta en massa ismer på motgift förutom då nationalist som antagligen alla motgifts medarbetare kan ställa sig bakom. När man talar om politik så finns det alltid en personlig prägel oavsett vad, vem och när. Förövrigt så tycker jag det är tämligen osmakligt att försöka sätta etiketter och klistra falanger på folk och organisationer på detta vis!
Citera
2015-02-21, 13:21
  #3
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Det blir inte rätt att blanda in andra ideologier i nationalism. Ofta görs det för att beskriva var olika nationella står i ekonomiska spörsmål och i synen på statens roll. Dock är det så att ideologier som liberalism och marxism till sin natur är internationalistiska samt bygger på explicita ekonomisk-materialistiska dogmer. Sånt går svårligen att förena med nationalism. Däremot finns det gott om utrymme att inom ramverket för nationalism och NS diskutera ekonomi och statens roll eftersom pragmatismen är en uttalad ledstjärna på dessa områden.
Citera
2015-02-21, 20:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensvenglenn
men jag tycker mig att motgift mer och mer drar åt det liberala hållet. Jag lyssnar både på motgift, radio mises och frihetsfaxen, däribland frihetsfaxen som då är ultraliberala anarkokapitaliser, också kommenterat motgifts liberalism.
Har du en länk till det?
Citera
2015-02-21, 20:30
  #5
Medlem
SvenskOppositions avatar
Frihetsfaxen har i positiva ordalag nämnt Motgift vid flera tillfällen under den senaste tiden. Programledaren Kristian är mycket fascinerad över "nationalister som låter som amerikanska libertarianer".

Kristian har även i detta sammanhang positivt kommenterat David Duke.

I detta avsnitt är Motgifts artikel om "Järnhälen i PDF-format" material till ett av avsnittets teman.

Frihetsfaxen avsnitt 28
Citera
2015-02-21, 21:53
  #6
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Frihetsfaxen har i positiva ordalag nämnt Motgift vid flera tillfällen under den senaste tiden. Programledaren Kristian är mycket fascinerad över "nationalister som låter som amerikanska libertarianer".

Kristian har även i detta sammanhang positivt kommenterat David Duke.

I detta avsnitt är Motgifts artikel om "Järnhälen i PDF-format" material till ett av avsnittets teman.

Frihetsfaxen avsnitt 28


Jag uppfattar de flesta libertarianer idag som paleo-libertarianer med inslag av paleo-konservatism. De för fram vass och intressant kritik mot både kulturmarxismen och banksystemet så numer sammanfaller ofta deras åsiktspositioner med nationellas.
Citera
2015-02-23, 23:20
  #7
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Det blir inte rätt att blanda in andra ideologier i nationalism. Ofta görs det för att beskriva var olika nationella står i ekonomiska spörsmål och i synen på statens roll. Dock är det så att ideologier som liberalism och marxism till sin natur är internationalistiska samt bygger på explicita ekonomisk-materialistiska dogmer. Sånt går svårligen att förena med nationalism. Däremot finns det gott om utrymme att inom ramverket för nationalism och NS diskutera ekonomi och statens roll eftersom pragmatismen är en uttalad ledstjärna på dessa områden.

Nja...

Historiskt sett finns det faktiskt en ganska stark koppling mellan liberalism och nationalism. Går vi tillbaks till början av 1800-talet så var de flesta nationalister i någon mening också liberaler, medan de konservativa ofta stod för en slags internationalism och var nationalismens svurna fiender.

Dessutom kan liberalismen knappast sägas dela marxismens kalla materialism. Åtminstone inte på ett strikt ideologiskt plan.
Citera
2015-02-23, 23:31
  #8
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Nja...

Historiskt sett finns det faktiskt en ganska stark koppling mellan liberalism och nationalism. Går vi tillbaks till början av 1800-talet så var de flesta nationalister i någon mening också liberaler, medan de konservativa ofta stod för en slags internationalism och var nationalismens svurna fiender.

Dessutom kan liberalismen knappast sägas dela marxismens kalla materialism. Åtminstone inte på ett strikt ideologiskt plan.


Jag skulle nog säga att liberalismen precis som marxismen är just materialistisk. Däremot kan jag hålla med om att den äldre formen av liberalism ideologiskt stod närmare nationalismen än vad konservatismen då gjorde. Främst betonade ju liberaler meritokrati precis som de flesta nationalister. Liberalismen som ideologi är dock väldigt föränderlig över tiden och det finns nog inga av 1800-talets liberaler som hade kallat sig liberaler idag.
Citera
2015-02-24, 03:05
  #9
Medlem
MrSkargards avatar
Nationalistiskt tänkande var helt naturligt måååånga år innan liberalismen och konservatismen formaliserades till konkreta världsåskådningar.
Citera
2015-02-24, 10:56
  #10
Medlem
Dorniers avatar
Liberalismen och konservatismen är väl mer politiska ideologier än världsåskådning dock.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback