Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-20, 17:17
  #1
Medlem
investerbests avatar
Behöver hjälp från dig som är insatt i skattefrågor eller har sålt/köpt ett småhus (villa) under taxeringsvärdet för att undvika vinstskatt vid familjetransaktioner.

Om jag köper ett hus av min far för 600.000 kr när taxeringsvärdet är 1.000.000 kr så undviker vi reavinstskatt eftersom köpet görs minst 30% under taxeringsvärdet? Som jag förstår det räknar SKV en sådan här transaktion som gåva (skattefritt)?

Rent juridisk ska ett gåvobrev upprättas i ett sådant här fall?

Hjälper banken till med en sådan här transaktion och gåvobrev eller hur funkar det?

En sådan här transaktion blir inte offentlig som när du köper vid mäklare? Kan man få uppgift på hur mycket jag köpt huset på genom Booli eller kommunen?

Eftersom jag tänkt ta lån för att köpa huset så blir det vid 25% kontantinsats 150.000 kr. Hur lägger man upp ett sådant här lån om köpesumman är 600.000 kr men marknadsvärdet är 1,3 miljoner? Kan jag låna upp på huset direkt eftersom köpet sker långt under marknadspriset? "Ökar" kontantinsatsen så jag kan belåna upp huset till 1,3 milj? Pantbrev ligger idag på ca 150.000 kr.

Någon med kunskap eller erfarenhet som kan berätta hur ni skulle ha gjort?

Tack på förhand!
Citera
2015-02-20, 17:46
  #2
Medlem
Uphills avatar
Varför ordnar inte det hela som en gåva i stället?

a) Din far skänker dig halva huset. Ni äger sedan 50% var.

b) Din far säljer sedan sin halva till dig för ett belopp som ni kommer överens om.

Reavinsten (din fars menar du väl) har inget med taxeringsvärdet att göra.
Den beror på hans försäljningspris - hans inköpspris (samt diverse kostnader).
Citera
2015-02-20, 18:45
  #3
Medlem
HerroFruBolls avatar
Det finns en fara med att köpa långt under verkligt värde - du får själv ett väldigt lågt ingångsvärde mot vilken reavinst sedan ska beräknas när du eller arvingar senare säljer. Blir en präktig reavinst att ta upp till beskattning.
Citera
2015-02-21, 00:11
  #4
Medlem
Uphills avatar
Nu är det ju frågan om en affär mellan far och son.

Så det lär inte spela så stor roll vem som "drabbas" av reavinstskatt.
Det stannar ju inom familjen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback