Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
När du säger samtal med gud, är det så att du hör honom? Eller är det en monolog från din sida?
Hur vet man att man blir ledd av gud? Är det en ssubjektiv upplevelse och vad skiljer isf den från inbillning?
Nähå? Ge exempel. Parasitmaskar som äter upp hjärnan inifrån, är det guds vilja?
Fast han vill nog inte det så jättemycket. Om jag verkligen vill nåt så jobbar jag åt det hållet.
Gud har inte gjort någonting på 2000 år, det senaste han gjorde var att slänga ner en bok i den israeliska öknen, typ.
Om inte gud ville se os onda hade han kunnat skapa oss med oss mer empati.
Ett smartare sätt hade ju varit att stryka hela syndbegreppet.
"Så du låg med din grannes hustru? ok men vi drar ett streck över det nu." Nej, i stället var han tvungen att avrätta sig själv, eller sin son, eller en del av sig själv eller hur det där nu hänger ihop.
Det är ju som att säga till sina barn, "nu har ni brutit mot mina regler så nu måste jag döda mig själv för er skull".
Japp, så är det. Det som är sanning i Munchen är ett dåligt skämt i Heidelberg.
Det gäller väl isf alla åsikter och upplevelser.
Rätt eller fel för mig är det ju.
Om gud skapade människan till sin avbild, vad hade han väntat sig? Det är ju precis så som gud fungerar, avgör vad som är gott och ont.
Det är inte svart eller vitt. Att sätta karriären framför familjen är gott för karriären men ont för familjen. Det mesta innehåller en mix av båda, sett utifrån olika perspektiv. Att vänstra är ont för frugan (om hon får reda på det) men gott för självkänslan och sexlivet (om det nu är därför man vänstrar).
människor är inte onda, de har bara låg empati. Om alla hade behandlat alla så som de själva vill bli behandlade så hade vi inte haft det vi kallar ondska. Ondska är bara avsaknad av förmåga till inlevelse i den andres känslor, på ett djupare plan. Denna förmåga skulle skaparguden kunnat plantera i oss redan från början.
Det är mer av en monolog, men jag tror att Gud talar både genom att man kan få en tanke, t.e.x att han älskar oss, eller ett bibelord typ. Sedan är jag öppen för att det finns en profetians gåva där Gud kan använda människor för att tala direkt till andra. Man kan uppleva kanske stor frid och glädje i bön eller i stunder som är mentalt svåra och ångestladdade.
Jag hade en väldigt intressant händelse en gång där jag var ute och promenerade i mitt tidiga kristna liv. Då var tron ny och man gick på bokstavligen att Gud kunde tala med oss, jag var också väldigt ivrig i min strävan att vittna för folk om det jag funnit vara härligt och sant. Mitt i promenaden kände jag en stark känsla av att jag skulle gå in i ett fabriksområde, tyckte det var märkligt men gjorde det, sedan kändes det som att jag skulle gå bakom byggnaderna där det var lite kusligt, tänkte faktiskt vända om och gå tillbaka men gjorde ändå så att jag fortsatte. Får en tanke där jag tänker "titta höger" och precis när jag gör det så kommer det ut två tjejer ut ur mörkret (från ängen) som jag upplevde att jag skulle tala med om Jesus.
Jag hade inte riktigt gått in där annars. Där kan jag mycket väl tänka var Gud.
Jag svarade angående detta att Guds vilja är exempelvis inte att någon ska gå förlorad. Att lida är inte någonting främmande för bibeln dock. Men utöver detta. Om någon skulle lida och Gud visste att dennes lidande skulle bringa större lycka och glädje för denne själv och/eller många andra så är väl det befogat lidande?
Det finns många kristna som lider för sin tro och de glädjer sig för sitt lidande då de faktiskt upplever att Gud är närmare dem i de situationerna (som jag skrev ovan)
Sedan kommer vi till detta med Jesus död. Orsaken till döden var nödvändig på grund av att Gud ska stå som rättfärdig. och det är just detta som är grejen att Gud stryker synd problemet för oss så vad är problemet? Gud offrar sin son? Ja... syndproblemet är nog ett större problem än vad du anar.
Min poäng är att rätt och fel är absolut sanning om Gud existerar, annars relativ om han inte gör det. Det innebär att vi ytterst sett inte kan kräva av andra att handla på ett visst sätt. Exempelvis så kan det vara rätt för en mördare att mörda (enligt honom) och du har inte något ord med i det hela utom att du kanske säger "jag tycker att det är fel att mörda". Precis som du säger. Det är rätt och fel för dig och ingen kan hålla dig ansvarig för vad du gjord.
Att vänstra är någonting ont för hela familjen och moraliskt fel som skadar alla inblandade oavsett om frugan vet om det eller inte. Mannen har ju brutit sina löften och hela familjens förtroende och till skillnad från din bild tror jag att sexlivet de parterna emellan snarare förvärras än förbättras.
Bibeln menar att vi hade denna inlevelseförmåga från början men på grund av att vi ville bli någonting mer än vad vi var (människor skapade av Gud och under Gud) kom synden in och ondskan i samma paket.
Inlevelsen kom då vi hade gemenskap med Gud och denna inlevelse kan vi få tillbaka då vi blir frälsta. Det tycker jag är en bra bild. Bra, kom med fler sådana.